۱۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
تاکید بر استقلال مناطق آزاد کشور| توسعه زیرساخت‌های اروند نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است
گزارش خبری؛

تاکید بر استقلال مناطق آزاد کشور| توسعه زیرساخت‌های اروند نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است

آبادان- معاون اقتصادی رئیس جمهور در سفر به منطقه آزاد اروند بر عدم انتقال مناطق آزاد به وزارت اقتصاد تاکید کرد.

محمود نواصر؛ بازار: منطقه آزاد اروند، بیشترین با جمعیت ۵۷۰ هزار نفری بیشتری تعداد سکنه را دارد و همچنین با وجود حمل و نقل ترکیبی یکی از با اهمیت ترین مناطق آزاد در سطح کشور است.

ظهر پنجشنبه ۱۱ فروردین ماه معاون اقتصادی رئیس جمهور به منطقه آزاد اروند سفر کرد تا ضمن بازدید از صنایع این منطقه، با فعالان اقتصادی نیز دیدار داشته باشد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور نیز با حضور در این سفر نشان داد که برنامه ریزی ویژه در حوزه اقتصاد اجرا شده است.

محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس‌جمهور در نخستین برنامه سفر خود به منطقه آزاد اروند از روند پیشرفت مجتمع تولیدی آنتی ‌اکسیدان پلیمر شرکت دهکده فناوری نکو اروند که در حوزه دانش بنیان است بازدید کرد.

مجتمع تولید قیر شرکت پترومال کیش و شرکت مجتمع فرآورده‌های فسفات کارون سه واحد تولیدی-صنعتی مستقر در سایت صنعتی‌ منطقه آزاد اروند بازدید کرد.

محسن رضایی همچنین در ادامه بازدید از واحدهای صنعتی منطقه آزاد اروند ضمن حضور در کشتی سازی آمسکو بر اقتصاد دریا تاکید کرد و گفت: از مهم‌ترین عوامل پیشرفت اقتصادی کشور اقتصاد دریا است.

به اقتصاد دریا توجه شود
وی تصریح کرد: متاسفانه سیاست‌های استعماری باعث فراموش شدن اقتصاد دریا شده است.

معاون اقتصادی رئیس جمهور با بیان اینکه افراد علاقمند زیادی به سرمایه‌گذاری در حوزه اقتصاد دریا هستند، عنوان کرد: در دولت‌هال قبل زمینه را برای این سرمایه‌گذاران فراهم نکردند و اکنون آنها سرمایه خود را به کشورهای دیگر منتقل کردند.

رضایی با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های دریایی کشور که متصل به اقیانوس هستند را فعالان اقتصادی در حوزه دریا می‌توانند فعال کنند، گفت: از همه فعالان این حوزه دعوت می‌کنیم که سرمایه، فکر و ایده خود را به سواحل کشور بیاورند.

مناطق آزاد زیر نظر وزارت اقتصاد نمی‌روند

توسعه اقتصاد دریامحور از سوی مقام معظم رهبری به‌ عنوان سیاست‌های کلی مطرح شده را در جریان تدوین برنامه هفتم توسعه کشور در دستور قرار داده‌ایم


وی خاطرنشان کرد: توسعه اقتصاد دریامحور از سوی مقام معظم رهبری به‌ عنوان سیاست‌های کلی مطرح شده را در جریان تدوین برنامه هفتم توسعه کشور در دستور قرار داده‌ایم.

معاون اقتصادی رئیس جمهور در ادامه بازدید خود از منطقه آزاد اروند با بیان اینکه فرصت‌ها و ثروت‌های بسیاری در منطقه وجود دارد اما مردم از آن منتفع نیستند، اظهار کرد: مشکل اصلی ما تحریم‌های داخلی است که دست و پای مردم را برای فعالیت بسته است.

رضایی در پاسخ به سئوال خبرنگار بازار مبنی براینکه آیا طرح الحاق دبیرخانه شورای عالی مناطق ‌آزاد کشور در ذیل وزارت اقتصاد انجام می‌شود، توضیح داد: این مصوبه انجام نمی‌شود و کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام این مصوبه را مغایر با قانون اساسی و همچنین مصوبات احکام دائمی برنامه ششم توسعه می‌داند.

وی با بیان اینکه مصوباتی را در ستاد اقتصادی دولت تهیه کرده‌ایم و به‌زودی ابلاغ می‌شود، عنوان کرد: مناطق‌ آزاد نیازمند حمایت‌های قانونی هستند.

عدم حکمرانی واحد مناطق آزاد
سعید محمد، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی نیز در این بازدید اظهار کرد: با دستور صریح آیت‌الله رئیسی موضوع اعمال ماده ۶۵ را پیگیر هستیم.

وی افزود: امیدواریم که با اجرایی شدن این ماده قانونی مدیریت واحد منطقه و رفع اختلافات و ناهماهنگی بین‌بخشی را شاهد باشیم.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی با بیان اینکه سفر اخیر آیت‌الله رئیسی به منطقه آزاد اروند، سفری راهگشا بود، توضیح داد: اکنون یکی از مهم‌ترین مسائل مناطق آزاد، حکمرانی نبودن واحد است.

نگاه جزیره‌ای به اروند آسیب رسانده
وی مشکلات منطقه آزاد اروند را نامناسب دانست و گفت: در این منطقه ظرفیت‌های مرزی، تبادل تجاری و ترانزیتی وجود دارد اما وضعیت نامناسب است که این امر ناشی از نگاه جزیره‌ای نهادها و مجموعه‌هایی است که در مدیریت منطقه هستند.

مرز بین‌المللی شلمچه تأثیر بسیار زیادی در حوزه تجارت، ترانزیت و گردشگری دارد اما متأسفانه این ظرفیت اکنون تعطیل مانده که امید است با عملیاتی شدن پایانه صادراتی شلمچه شاهد تغییر در وضع موجود باشیم

همچنین محمد در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خوزستان که در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، خاطرنشان کرد: مرز بین‌المللی شلمچه تأثیر بسیار زیادی در حوزه تجارت، ترانزیت و گردشگری دارد اما متأسفانه این ظرفیت اکنون تعطیل مانده که امید است با عملیاتی شدن پایانه صادراتی شلمچه شاهد تغییر در وضع موجود باشیم.

وی ادامه داد: قانون وضع شده اخیر مجلس باید متوقف شود.

اهمیت ظرفیت گردشگری
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی با اشاره به صنعت گردشگری عنوان کرد: توریسم علمی سبب بهبود معیشت مردم منطقه می‌شود.

محمد تاکید کرد: مرز شلمچه اهمیت زیادی در حوزه گردشگری و ترانزیت دارد.

وی با اشاره به تصویب قوانین جدید مجلس در خصوص مناطق آزاد خاطرنشان کرد: ۱۳ دی ‌ماه قانونی ابلاغ شد که بر اساس آن اکنون تولیدکننده باید دو تا سه‌ بار مالیات بدهد که درخواست داشتیم این موضوع در جلسه سران قوا مورد بررسی قرار بگیرد.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی خواستار حضور تیم کارشناسی مناطق آزاد در خصوص موضوعاتی که درباره مناطق آزاد مطرح می‌شود، شد.

تاکید بر استقلال مناطق آزاد کشور| توسعه زیرساخت‌های اروند نیازمند ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار است

ضرورت احیای زیرساخت‌های آبادان و خرمشهر
محمدرضا اسکندری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در نشست ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان خوزستان که در سالن جلسات سازمان منطقه آزاد اروند برگزار شد، اظهار کرد: محدوده فعلی منطقه آزاد اروند فقط مرکزیت شهرهای آبادان و خرمشهر را شامل می‌شود و حومه آن بلاتکلیف است.

وی با بیان اینکه باید تمام محدوده شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به منطقه آزاد اروند ملحق شود، افزود: مشکلات این دو شهر، با بودجه عمومی قابل حل شدن نیست و نیاز به نگاه ویژه دارد.

برای احیای توسعه زیرساخت‌های آبادان و خرمشهر باید حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در طی سه سال هزینه شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تاکید کرد: برای احیای توسعه زیرساخت‌های آبادان و خرمشهر باید حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان در طی سه سال هزینه شود.

اسکندری اتصال راه آهن بندر امام به شلمچه را یکی از موارد زیرساختی منطقه آزاد اروند قلمداد کرد و گفت: حفظ شرایط اقتصادی آینده با موضوع ارتباط خط ریلی بندرمام به شلمچه مربوط است.

وی با اشاره به بندراروندکنار خاطرنشان کرد: باید در راستای ورود کشتی‌های بزرگ به این منطقه و رونق اقتصادی در این شهر مرزی بندر جدید احداث شود.

دبیرخانه مناطق آزاد نیازمند حمایت است

به طور حتم در شرایط فعلی کشورُ مناطق آزاد سهم زیادی در توسعه و ارزآوری دارند و این امر در گروه استقلال دبیرخانه مناطق آزاد کشور است.

اقتصاد نیازمند فضای غیر هیجانی و کاملا کارشناسی است و باید در این راستا گام برداشته شود.

به هر اندازه چارچوب فعالیت دبیرخانه مناطق آزاد کشور کوچک شود و بروکراسی برای فعالیت آن افزایش یاد در روند ارزآوری کشور مشکل ایجاد می شود.

کد خبر: ۱۴۳٬۱۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha