۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۱۷
افزایش قیمت خرید تضمینی گامی به سوی خودکفایی گندم

افزایش قیمت خرید تضمینی گامی به سوی خودکفایی گندم

امسال قیمت خرید تضمینی گندم ۱۱۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم تعیین شده است و کارشناسان کشاورزی، این اقدام را در جهت هموار شدن خودکفایی در تولید گندم عنوان می‌کنند.

به گزارش بازار، افزایش شعله ور شدن جنگ بین روسیه و اوکراین که سهم عمده ۳۰ درصدی در تولید گندم جهان دارند بیشترین تاثیر خود را روی قیمت جهانی گندم گذاشته است به گونه‌ای که قیمت این محصول در بازارهای جهانی تا سقف ۷۰ درصد هم بالا رفته است. در سال زراعی گذشته روسیه ۳۸ میلیون تن و اوکراین ۲۲ میلیون تن از سهم صاداتی گندم جهان را به خودشان اختصاص داده اند.

برای کاستن از اثرات سوء این تحولات به اقتصاد کشور و با هدف تقویت تولید محصول راهبردی گندم، انتشار یک خبر ویژه، نگاه‌ها را به خود جلب کرد.

مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت به این نتیجه رسید که قیمت گندم را به ۱۰۵۰۰ تومان افزایش بدهد و هزار تومان هم بابت جایزه در نظر گرفته که در مجموع ۱۱۵۰۰ تومان برای هر کیلوگرم تعیین کرده است. مصوبه‌ای که در نظر دارد با حمایت بیشتر از کشاورز هم به امنیت غذایی پایدار و هم به دور از تلاطم قیمت جهانی برسد. با این قیمت قطعا کشاورزان محصولشان را تحویل خواهند داد.

سال ۱۴۰۰ که روند افزایش قیمت گندم را در دنیا به صورت مداوم شاهد بودیم قیمت گندم تا ۹۹۰ دلار به ازای هر تن هم رسید و قطعاً با افزایش نرخ خرید تضمینی در داخل کشور هم می‌توانیم آن را از کشاورزان داخلی خریداری کنیم مسئولان معتقدند این مصوبه می‌تواند ضمن جلوگیری از قاچاق گندم به حذف واسطه‌ها هم بیانجامد.

افزایش ۴۰۰۰ تومانی قیمت گندم هرچند با تاخیر، اما نشان می‌دهد دولت می‌خواهد از تجربیات ناخوشایند سال‌های قبل فاصله بگیرد. مانند تجربیات سال‌های ۹۶ و ۹۷ که نشان می‌دهد وقتی نرخ خرید تضمینی گندم افزایش پیدا نمی‌کند کشاورزان هم اقبال کمتری به تولید گندم نشان می‌دهند. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ هم قیمت خرید تضمینی گندم با هزینه‌های تولید متناسب نبود. در این سال‌ها به ترتیب فقط میزان ۸.۴ میلیون تن و ۸.۲ میلیون تن گندم تحویل دولت شده است به این معنی که یا کشاورزان به تولید گندم اقبال نشان نداده اند و یا بخشی از تولیدات به صورت قاچاق از چرخه آرد و نان کشور خارج شده است. هرچند تاثیر افزایش قیمت بر خوداتکایی محصول راهبردی گندم مثبت ارزیابی می‌شود، اما همچنان دغدغه‌هایی وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر است.

البته هنوز درآمدی از این افزایش قیمت، حاصل کشاورزان نشده است و این افزایش در سال‌های آتی می‌تواند تأثیر خودش را بگذارد؛ بنابراین کشاورزان هنوز درآمدی به جیبشان نرفته است. حالا انتظار می‌رود با استمرار روند حمایتی دولت از کشاورزان موانع تحقق اهداف برنامه ششم توسعه در سال‌های آتی برطرف شود.

کد خبر: ۱۴۲٬۹۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 8
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • کشاورز IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      7 0
      مسولین ما تازه ب یاد تولید کنندگان داخلی افتادن ولی خیلی دیره نابود شدیم این قیمتا از حد معمول خیلی کم‌ترند
    • محسن US ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      8 0
      حالا کو گندم تو این خشکسالی
    • پشونن IR ۰۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      3 0
      بازم کمه قیمت منطقی گندم 15000تومنه
    • علی مهرپور IR ۰۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      6 2
      چرا هیچ کس به فکر دامدار نیست گرانی کمبود علوفه مواد خوراکی دام یک طرف خشک سالی هم یک طرف
    • M IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      10 0
      این قیمت واقعی گندم نیست. سالهاست دولت به منظور کنترل قیمت غلات و محصولات و مقاومت در برابر تورم، قیمت محصولات کشاورزی را نصف قیمت جهانی اعلام می‌کند. قیمت واقعی گندم الان کیلویی بیشتر از 17 هزار تومان در جهان است. با این قیمتی که دولت تعیین کرده است ما کشاورزان مجبور به فروش محصولات خود به دلالان هستیم زیرا آنها قیمتی بیشتر از دولت به ما کشاورزان میدهند
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      3 0
      طبق اعلام خودتون هر تن ۹۹۰ دلار یعنی کیلویی ۲۷هزار تومان ولی ایران ۱۱ هزار
    • Sh IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      1 4
      میخوان با گرون کردن مصرف رو بیارن پایین این خودکفایی نیست
    • علی DE ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۹
      0 0
      وضعیت منابع آبی بحرانی است هم کشاورزی و هم دامپروری در معرض نابودی جدی است و حتی...