۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۲
کاهش قیمت نفت خام در پی چشم انداز مثبت مذاکرات استانبول
تحلیل بازار نفت؛

کاهش قیمت نفت خام در پی چشم انداز مثبت مذاکرات استانبول

در پی نتایج و چشم انداز روشن ایجاد شده در مذاکرات روز گذشته استانبول بر سر مساله اوکراین، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ۲ درصد کاهش به ۱۰۴ دلار رسید.

به گزارش بازار، با پیشرفت روند مذاکرات میان روسیه و اوکراین در استانبول و تعهد طرف روسی به کاهش فعالیت های نظامی خود در داخل این کشور، چشم انداز مثبتی برای کاهش تنش نظامی میان مسکو و کی یف از یک سو و افزایش امیدها برای ادامه صادرات گاتز روسیه به اروپا از سوی دیگر فراهم شد.

پیشرفت در مذاکرات استانبول همچنین بر قیمت جهانی نفت تاثیر گذاشته ودر نتیجه، قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی، تا اواخر روز سه شنبه، حدود ۲ درصد ریزش را نشان داد.

اما از سوی دیگر، اعمال قرنطینه‌های جدید در چین برای مهار شیوع ویروس کرونا باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد ضربه زدن به تقاضای سوخت شده و فشار مضاعفی بر قراردادهای آتی نفت در بازار ایجاد کرده است.

با این حساب، قیمت هر بشکه نفت خام برنت با ۲.۲۵ دلار یا ۲ درصد کاهش به ۱۱۰.۲۳ دلار رسیده و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا (WTI) نیز با ۱.۷۲ دلار یا ۱.۶ درصد کاهش به ۱۰۴.۲۴ دلار کاهش یافت..

با اینحال، بسیاری از کارشناسان بازار نفت معتقدند کاهش عملیاتی تنش ها میان روسیه و اوکراین موضوعی نیست که سریعا رخ داده تا قیمت جهانی نفت همچنان به اصلاح فعلی ادامه دهد. «رابرت یاوگر» مدیر اجرایی بخش قراردادهای آتی شرکت «میزوهو» در خصوص چشم انداز مذاکرات میان روسیه و اوکراین گفت: ممکن است بنا به دلایلی، مذاکرات روز گذشته چشم انداز مثبتی در بازار ایجاد کرده باشد؛ اما من فکر نمی کنم بهبود شرایط کلی امری باشد که ظرف مدت ۱۵ دقیقه بتوان به آن دست یافت!

در حال حاضر، تنش در اوکراین و همچنین وضعیت قرنطینه های پیاپی فعلی در چین برای مقابله با شیوع کرونا که منجر به کاهش تقاضای نفت توسط این کشور شده، دو موضوع اصلی و فاندامنتال برای تعیین آینده قیمت نفت محسوب می شوند.

کد خبر: ۱۴۲٬۹۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha