۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۵
صادرات یک محموله بنزین و ۳ محموله گازوئیل در اسفندماه
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش اعلام کرد

صادرات یک محموله بنزین و ۳ محموله گازوئیل در اسفندماه

سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از صادرات یک محموله بنزین و سه محموله گازوئیل در اسفندماه ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت نفت، جلیل سالاری با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آسیب‌شناسی در صنعت پالایش و پخش را آغاز کردیم، افزود: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران بر اساس سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، در گروه دوم قرار دارد و از همین رو نمی‌تواند در طرح‌های توسعه‌ای وارد شود.

وی ادامه داد: همچنین اساسنامه این شرکت هنوز به تصویب نرسیده بود. با توجه به اینکه این شرکت یک شرکت ملی به‌شمار می‌رود، اساسنامه باید به تصویب مراجع ذی‌صلاح برسد، بنابراین ضرورت داشت شناسنامه و هویت حقوقی شرکت را تصویب کنیم، از همین رو اساسنامه شرکت به وزارت نفت ابلاغ شد تا پس از تصویب در هیئت دولت در قالب لایحه به مجلس ارائه شود.

شدت مصرف انرژی در کشور بالا است
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: در این اساسنامه برای اینکه بتوانیم بر اساس تکلیفی که در قانون آمده از توسعه و تکمیل زنجیره ارزش حمایت کنیم، تلاش کردیم نگاه به شرکت پالایش و پخش نگاه توسعه‌ای باشد.

سالاری گفت: در اقدامی دیگر با دولت مکاتباتی انجام شد تا با دریافت مجوز، امکان مشارکت و سرمایه‌گذاری توسعه‌ای را در داخل و خارج از کشور داشته باشیم و ممنوعیت‌های قانونی را حل‌وفصل کنیم.

وی با تأکید بر اینکه روندی که در کشور اتفاق افتاده روند سرمایه‌سوزی است و بیشتر مصرف انرژی و شدت مصرف در کشور بالاست، افزود: بنابراین باید نهضتی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی اتفاق بیفتد، در این مدت آنچه را قانون تکلیف کرده بود، آغاز کردیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بخشی از روند بهینه‌سازی مصرف سوخت را مربوط به حمل‌ونقل دانست و ادامه داد: موضوع توسعه مجاری عرضه موردتوجه قرار گرفت که با توجه به مجوز شورای اقتصاد پیشنهادهایی دادیم که توسعه در سبد سوخت و مجاری عرضه اتفاق بیفتد. توسعه ناوگان هم بخش دیگری بود که مورد توجه قرار گرفت تا از این مسیر مصرف را مدیریت کنیم.

ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور
سالاری به امضای تفاهم‌نامه‌ با یکی از خودروسازان برای تولید خودروهای سواری دوگانه‌سوز اشاره کرد و گفت: ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور و مدیریت مصرف سوخت مایع از اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی ادامه داد: تجهیز و نوسازی ناوگان سوخت‌رسانی نیز از دیگر اقدام‌هایی بود که با تفاهم‌نامه‌هایی که با مجموعه بانک‌ها و خودروسازان داخلی امضا کردیم، آغاز شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به جایگزینی الگوی حمل سوخت در کشور اشاره کرد و افزود: جابه‌جایی سوخت از چالش‌هایی بود که همیشه در شرق کشور احساس می‌شد و ضرورت داشت برای رفع آن و توسعه شبکه خطوط اقدام شود.

به گفته سالاری، در سنوات گذشته با ابلاغ‌هایی که وزیر وقت داده بودند هرگونه توسعه ظرفیت در بخش خطوط لوله و ذخیره‌سازی سوخت ممنوع شده بود و این در شرایطی بود که مصرف روندی افزایشی داشت.

وی گفت: زمانی که مصرف افزایش می‌یابد، باید تعادل بین ظرفیت انتقال و ذخیره‌سازی و مصرف با ایجاد ظرفیت‌های جدید ایجاد شود تا افزون بر حفظ بازارهای صادراتی، عرضه داخلی نیز بدون وقفه و به‌موقع انجام شود.

صادرات بنزین با قیمت‌های بسیار پایین در دولت گذشته
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه در دولت گذشته بنزین با قیمت‌های بسیار پایین صادر می‌شد، افزود: آسیب‌شناسی کردیم که چطور بنزین با این قیمت‌ها به فروش رفته است و مشخص شد که یکی از دلایل این بود که مخزن نداشتند و ظرفیت خطوط ایجاد نشده بود.

سالاری با تأکید بر اینکه برای اجرای طرح‌های پالایش و پخش از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون متکی به منابع دولتی نشدیم، ادامه داد: از روش‌های دیگر مانند استفاده از ظرفیت شبکه بانکی همچنین تأمین مالی با استفاده از منابع ماده ۱۲ و بهینه‌سازی مصرف سوخت مایع این طرح‌ها اجرا خواهد شد.

بهره‌برداری از طرح‌های پالایشگاهی در سال جدید
وی به اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت پالایشگاه‌های کشور نیز اشاره کرد و گفت: در دولت سیزدهم انجام طرح‌هایی پالایشگاهی، تسریع شد و این طرح‌ها اکنون در حال اجرا است و سال جدید به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران یکی از طرح‌ها را کیفی‌سازی نفت کوره خواند و افزود: پالایشگاه‌ها باید الگوهای پالایشی، الگوها و طراحی را انجام دهند تا بر اساس آن منابع مالی تأمین شود و توسعه کمّی و کیفی در پالایشگاه‌ها اتفاق بیفتد.

سالاری با بیان اینکه در ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم، حمله سایبری به سامانه هوشمند سوخت اتفاق افتاد، ادامه داد: با توجه به آسیبی که در بخش سامانه سوخت ایجاد شد، نیاز بود این سامانه را تقویت کنیم. در این حمله سایبری، ۵۵ هزار کارت‌خوان کارت سوخت را از دست دادیم و نیاز بود روی این کارت‌خوان‌ها دوباره نرم‌افزار نصب شود که اقدام بزرگی بود.

وی تأکید کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌ها، سیستم جایگزینی تعریف شده که در حال آزمایش است تا افزون بر افزایش دقت و سرعت، مقابله با قاچاق سوخت را روزآمد کند.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش از دیگر چالش‌های صنعت پالایش طی ۶ ماه گذشته را سوخت‌رسانی زمستانی برشمرد و گفت: برنامه‌ریزی برای سوخت‌رسانی زمستانی به نیروگاه‌ها در حالی انجام شد که پارسال به‌دلیل خشکسالی و کاهش بارش‌ها، بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برق آبی در مدار نبود.

سالاری ادامه داد: به‌دلیل تولید رمزارزها، مصرف برق تا حدی افزایش داشت و ضروری بود با سوخت‌رسانی به‌موقع و پایدار از خاموشی‌ها جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه سوخت مایع مورد نیاز را به نیروگاه‌ها رساندیم، افزود: همچنین نسبت به سال‌های گذشته یک میلیارد لیتر ذخیره بالاتر در نیروگاه‌ها وجود دارد، در مجموع با مدیریتی که انجام شد شرایط پایداری در برق به‌وجود آمد و این دوران را سپری کردیم.

ذخیره‌سازی سوخت در کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد/ صادرات محموله‌های جدید سوخت
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: ذخیره‌سازی سوخت در کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد و افزون بر تأمین سوخت مورد نیاز داخل کشور، در این مدت، تعهدهای صادراتی سوخت را نیز انجام دادیم و چند محموله جدید سوخت نیز صادر شده است.

سالاری گفت: در واقع شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم، در سال ۱۴۰۰ تعهدهای صادراتی را که در سال ۱۳۹۹ ایجاد شده و پول آن نیز دریافت شده بود پوشش داد، زیرا در آن زمان خرید نقدی شده بود، اما محموله تحویل نشد و ما در دولت سیزدهم محموله‌ها را تحویل دادیم.

صادرات یک محموله بنزین و ۳ محموله گازوئیل در اسفندماه ۱۴۰۰
وی با تأکید بر اینکه اکنون نیز مدیریت صادرات انجام می‌شود، افزود: در اسفندماه سال ۱۴۰۰ یک محموله بنزین و سه محموله گازوئیل صادر شد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با بیان اینکه برای تعطیلات نوروز، مصرف بالای ۱۰۰ میلیون لیتر بنزین در روز قابل پیش‌بینی بود، ادامه داد: با هماهنگی‌های انجام‌شده ظرفیت‌ها را افزایش دادیم. امسال از ۱۴ فروردین، ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و در ایام عید مسافرت‌ها فشرده است و ناوگان حمل‌ونقل و شبکه خطوط و تعمیرات و نوسازی انجام شده تا از حداکثر ظرفیت استفاده شود.

کد خبر: ۱۴۲٬۸۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha