۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۳:۱۳
فرصت طلایی استفاده از نیروهای تحصیلکرده برای تقویت شرکت های دانش بنیان
نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس مطرح کرد

فرصت طلایی استفاده از نیروهای تحصیلکرده برای تقویت شرکت های دانش بنیان

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در حال حاضر ایران با سرمایه اجتماعی تحصیلکرده روبرو است که یک فرصت طلایی برای کشور محسوب می‌شود، استفاده از این ظرفیت در گرو تقویت شرکت‌های دانش بنیان است.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، غلامرضا منتظری با تبریک سال نو و قرن جدید به تمام هموطنان در سراسر ایران در مورد نامگذاری سال «تولید، دانش بنیان و اشتغال‌آفرین» گفت: در یک نگاه اجمالی به شعار سال‌های پیشین یک فصل مشترکی به نام تولید و رونق اقتصادی در اکثر آنها وجود دارد اما در سال جدید با نگاه به آینده، مقام معظم رهبری مسیر را به تولید دانش بنیان معطوف کردند، در تولید دانش بنیان باید این موضوع را بپذیریم که تولید به روش سنتی ضمن اینکه بسیار مناسب است اما پاسخگوی انتظارات ما نیست.

نماینده گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر بسیاری از شهرک‌های صنعتی به روش سنتی اداره می‌شوند، در کنار سرمایه فراوانی که نیازمند هستند منجر به آلودگی محیط زیست شده و میزان اشتغالزایی آنها هم نسبت به شرکت‌های دانش بنیان بسیار کمتر است. لازم است رویکرد جدیدی در عرصه تولید بر مبنای دانش داشته و تکیه گاه عرصه تولید را بر مبنای تقویت همین شرکت‌ها قرار دهیم، تا پاسخگوی نیازهای مردم و شاهد رونق اقتصادی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به فارغ التحصیلان دانشگاهی تصریح کرد: در حال حاضر ایران با سرمایه اجتماعی تحصیلکرده روبرو است که به نوبه خود یک فرصت طلایی برای کشور محسوب می‌شود، استفاده از این ظرفیت در گرو تقویت شرکت‌های دانش بنیان در کشور است، ما باید قبل از هر اقدامی باور کنیم که همین سرمایه می‌تواند پرچم ایران را در تمام عرصه ها در سطح ملی و جهانی به اهتزاز در آورد.

نماینده مردم در مجلس یازدهم یادآور شد: تجربه یک دهه گذشته نشان داده هر جا جوانان را باور داشته و فرصت برای شرکت‌های دانش بنیان مهیا شده شاهد درخشش چشم گیری بوده‌ایم به فرض مثال میانگین سنی اکثر نقش آفرینان در رشته نانو تکنولوژی‌ انرژی هسته‌ای و تولید واکسن توسط جوانان است، همین جوانان می توانند مسیر را پویاتر از گذشته شکل دهند که علاوه بر نیاز تامین داخلی بتوانیم در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم.

منتظری درباره تحقق شعار سال در موضوعات فرهنگی و هنری کشور گفت: بی شک شروع هر تحولی از فرهنگ و تمدن آغاز می‌شود، اگر بینش‌ها و نگرش‌ها تغییر نکند فرهنگ سازی صورت نمی پذیرد و بی‌تردید در عرصه تولید به موفقیت نمی‌رسیم، انجام اقدامات فرهنگی لازمه موفقیت در تمامی عرصه‌ها خواهد بود.

وی در مورد چگونگی ورود به عرصه فرهنگ و هنر ضمن اشاره به بحث دانش بنیان، تاکید کرد: به تصویر کشیدن زندگی جوان خلاق و فعال در عرصه دانش بنیان در قالب یک فیلم سینمایی، سرودن اشعار، تحریر زندگینامه آنها، برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان، پرداختن خطیبان نماز جمعه به بخشی از عملکرد این جوانان می‌تواند مسیری برای دلگرمی فعالان این عرصه باشد.

منتظری ادامه داد: برگزاری جشنواره‌های موقت در حوزه تولیدات دانش بنیان با همکاری وزارت ارشاد، اقتصاد و وزارتخانه کار، تعاون و رفاه اجتماعی می‌تواند تجلیل از فعالان این عرصه و معرف آثار تولیدی آنها باشد و همچنین صدا و سیما در تقویت و رونق کسب و کار شرکت‌های دانش بنیان نقش موثری خواهد داشت.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: مجموعه دستگاه‌های فرهنگی می‌توانند در رونق اشتغالزایی و عملکرد شرکت‌های دانش بنیان نقش آفرینی داشته باشند.

کد خبر: ۱۴۲٬۷۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha