۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
به نام صنایع دستی، به کام فروشندگان متخلف
«بازار» از فقدان نظارت بر نمایشگاههای گرگان گزارش می دهد

به نام صنایع دستی، به کام فروشندگان متخلف

گرگان- مدتی است نقاط مختلف شهر گرگان مثل پارک شهر یا ناهاخوران میزبان نمایشگاه هایی با عنوان صنایع دستی است اما بررسی ها نشان می دهد کمترین سهم برای صنایع دستی و بیشترین سهم برای فروشندگان بدون مجوز و غیر بومی است.

خبرگزاری بازار- گروه استان ها: برپایی نمایشگاه های صنایع دستی یکی از ابزارهای حمایت هنرمندان این بخش و معرفی ظرفیت های استانی به گردشگران و شهروندان است.

معرفی توانمندی ها و در کنار آن تبلیغات تولیدات با هدف توسعه اشتغال خرد حوزه صنایع مورد توجه متولیان این بخش بوده است. البته براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، بخش نامه اصلی در قالب برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، ملزومات سفر و سوغات است. اما آنچه مدتی است در گرگان برپا می شود تنها نام صنایع دستی را یدک می کشد و بیشتر اقتصاد بازار را هدف گرفته است.

آخرین نمایشگاه به مناسبت شب یلدا و در پیاده رو همجوار پارک شهر گرگان برگزار شد. نمایشگاهی که اعتراض همه اصناف و پس از آن متولیان استان را به همراه داشت.

بررسی دقیقتر موضوع نشان می دهد این نمایشگاه یک تخلف اداری بود که با حمایت شهرداری گرگان و توسط افرادی برپا شده که پیشتر در لیست سیاه برگزاری قرار گرفته اند ولی از نفوذ اداری در شهرداری استفاده کرده اند. افرادی که برگزاری نمایشگاه های گذشته را هم بر عهده داشته اند ولی به دلیل تخلفات مختلف از ادامه این کار ممنوع شده اند.

نمایشگاه های خیابانی به مغازه دارها وارد رقابت شده اند

رئیس اتحادیه خواروبار و لبنیات گرگان یکی از منتقدان جدی این نمایشگاه ها است.

علی اکبر کریمی به خبرنگار بازار گفت: در حال حاضر افرادی از شهرهای مختلف کشور به گرگان آمدند و در این نمایشگاه ها فعالیت می کنند و با کسی که مدت هاست مغازه دارد و در بازار آجیل فعال است وارد رقابت شده اند.

وی گفت: افرادی هستند که مخصوصاً برای شب یلدا جنس تهیه می کنند و مشخص نیست به چه مبلغی می فروشند، بازرسان باید در چنین مکان هایی حضور داشته باشد، مخصوصاً در این ایام که باید نظارت کامل صورت گیرد.

کریمی با بیان اینکه تابه حال برخورد جدی با متخلفان صورت نگرفته گفت: این تخلفات شامل اجناسی است افراد مختلف بدون هیچ گونه حساب و کتابی به فروش می رسانند.

رئیس اتاق اصناف هم در حمایت از اتحادیه های صنفی گرگان این موضوع را مورد نقد جدی خود قرار داد و اعلام کرد مخالف برگزاری هر نوع نمایشگاه برای فروش محصولات است.

بازار از فروشگاه های خیابانی صدمه دیده است

حسین خلیلی به خبرنگار بازار گفت: وقتی غرفه ای را از سطح بازار به نمایشگاه می آوریم و افراد از استان های دیگر جنس بُنجل می آورند عملا تاثیر چندانی در اقتصاد مردم و بازار گرگان ندارد ندارد که هیچ به فروشندگان شهر هم لطمه وارد می شود.

وی اضافه کرد: ولی اگر جنسی را از کارخانه بیاورند این به نفع مردم بخصوص محرومان جامعه است و ما هم از آن تمام قد حمایت می کنیم.

رئیس اتاق اصناف شهرستان گرگان با گلایه مندی از این که به اسم سوغات گرگان نمایشگاه برگزار شده ولی از شهرهای دیگر آمده اند، گفت: این مساله با اعتراض تمام اصناف و اتحادیه های گرگان رو به رو شده است.

خلیلی با طرح این سوال که اگر قرار باشد به هر بهانه ای نمایشگاه برگزار شود دیگر بازار چه جایگاهی در اقتصاد کشور دارد؟، ادامه داد: ۲۰ سال است که تاکید کردم تولید کننده و کارخانه را بیاورید اما باید دانست که کارخانه دار هم حاضر نیست به خاطر یک هفته، مشتری چند ساله خود را در بازار از دست بدهد زیرا می داند در تمام طول مشتری او هستند.

برپایی نمایشگاه ها نظام مند می شود

فرماندار گرگان هم گلایه اصناف شهرستان گرگان درباره بازارچه های مناسبتی که ایجاد می شود را به حق دانست و اظهار کرد: اصناف شهرستان اعلام کردند که ایجاد بازارچه ها رقابت کاذب با بازاریانی است که مجوزهای لازم را اخذ کرده اند مالیات می پردازند.

وی با بیان این که برخی از نمایشگاه ها و بازارچه های مناسبتی مثل شب یلدا بدون اخذ مجوز و توسط دستگاه هایی همچون میراث فرهنگی ایجاد می شود، افزود: اگر قرار هست چنین نمایشگاه هایی برگزار شود متولی باید خود اصناف باشد و از فروشندگان و صنف های خود شهر گرگان در این نمایشگاه ها حضور داشته باشند.

وی با این وعده که نمایشگاه ها و بازارچه های مناسبتی را نظام مند می کنیم، گفت: رویکرد اول ما در نظام مند کردن بازارچه ها این است که اجناس با مرغوبترین کیفیت و کمترین قیمت دست شهروندان برسد.

با توجه به اعلام فرماندار گرگان به سراغ میراث فرهنگی گلستان رفتیم اما این اداره کل هم مخالف سرسخت این نمایشگاه ها بود و اعلام کرده که مجوزی برای این کار صادر نکرده است.

معاون صنایعی دستی اداره کل میراث فرهنگی گلستان نیز در گفتگو با خبرنگار بازار، با تاکید بر این که ما هم منتقد جدی برپایی این نمایشگاه ها هستیم، اظهار کرد: سال های گذشته در قالب نمایشگاه های صنایع دستی و با هدف بهره گیری از مناسبت هایی مثل عید نوروز در راستای معرفی ظرفیت های صنایع دستی و گردشگری نمایشگاه های در محدوده ناهارخوران مجوز داده شد که متاسفانه بخش خصوصی مجری آن تخلفاتی انجام داد و همان زمان در لیست سیاه ما قرار گرفت.

افراد لیست سیاه میراث فرهنگی به شهرداری نزدیک شدند

مریم حاجی ابراهیمی با بیان این که باید در این نمایشگاه ها صنایع دستی به فروش می رسید ولی سهم آن بسیار ناچیز بود، گفت: این موضوع باید در قالب کارگروهی با حضور شهرداری، میراث فرهنگی، صنعت معدن و فرمانداری تبدیل به دستور العمل تا شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

وی با بیان این که انتقادهای وارد شده درباره این نمایشگاه ها به حق است، گفت: نمایشگاه اخیر که در پارک شهر برگزار شد توسط شهرداری مجوز صادر شده و ما دخالتی نداریم، البته شهرداری معمولا  مکان نمایشگاه را مجوز می دهد ولی توسط افرادی برگزار شد که پیش از این در لیست سیاه ما قرار گرفته بودند.

به سراغ رئیس سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری گرگان رفتیم ولی علی رغم تماس های مکرر پاسخی دریافت نشد. موضوع را از طریق روابط عمومی شورای شهر گرگان پیگیری کردیم. محمد عرب صدور مجوز توسط مدیریت شهری را تایید کرد و گفت این مساله زیر نظر روابط عمومی شهرداری گرگان تصمیم گیری می شود اما آرش فولادیان که مدیریت این واحد را دارد پاسخ خبرنگار بازار را نداد.

به نظر می رسد این نمایشگاه ها که هم از نظر اصناف و هم از نظر بهداشتی مشکلات بسیاری دارند تا کنون در غفلت مسئولان شهرستان ضرر زیادی به کسبه و بازار این گرگان وارد کرده اند اما می طلبد اگر است در راستای حمایت از تولید کنندگان نمایشگاهی برگزار شود، در درجه اول این نمایشگاه با حضور تولید کنندگان شهرستان باشد و از سوی دیگر به فروشگاه های خیابانی بدون مجوز تبدیل نشود.

همچنین مشخص بودن مرجع صدور مجوز و نظارت صنعت و معدن و فرمانداری بر عملکرد سایر دستگاه ها ضروری است تا شاهد برپایی نمایشگاه به نام صنایع دستی ولی به کام متخلفان نباشیم.

کد خبر: ۱٬۴۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha