۹ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
نرخ های شناور در بازار تره بار ساری| گرانی سین اول و آخر نوروزی
بازار گزارش می دهد؛

نرخ های شناور در بازار تره بار ساری| گرانی سین اول و آخر نوروزی

ساری- بی ثباتی در قیمت اقلام و اجناس در بازار میوه و تره بار مرکز مازندران موج می زند و دخالت بازاریان و بنکداران سبب شده تا گرانی سین اول و آخر سفرهای مردم باشد.

بازار، گروه استان ها: کافی یک روز صبح که هنوز آفتاب طلوع نکرده به بازار میوه و تره بار ساری سر بزنید، ریشه گرانی میوه و تره بار را بازار در این مکان است و بنکداران و دلال ها همانند نهنگ های بازار سرمایه، نرخ ها را بالا و پایین می کنند.

هر روز صبح محصولات کشاورزی و تره بار در میدان بار ساری توسط بنکداران و دلالان قیمت گذاری می شود و سایه سنگین بورس و نهنگ های موجود در این بازار به سفره های مردم عادی نیز کشیده شده است و هر روز یک محصول را از سفره بیرون می کشد.

نوبت به خیار می رسد تا قیمت گذاری می شود، نرخ اولیه این محصول ۱۳ هزار تومان در نظر گرفته شد، این نرخ به آن معناست که خیار در روزبازارها تا مرز ۲۰ هزار تومان به دست مردم خواهد رسید. وقتی درباره دلیل قیمت ۱۳ هزار تومانی می پرسیم، می گویند: در میدان اصلی تره بار، محصولات قیمت ثابتی ندارند و عرضه و تقاضا قیمت ها را مشخص می کند.

میوه و تره بار قیمت ثابتی ندارد
یکی از بازاریان ساروی با اظهار اینکه قیمت میوه و تره بار قیمت ثابتی ندارد و به عرضه و تقاضا بر می گردد، ادامه داد: محصولات قیمت اولیه ندارند و به بازار نگاه می کنیم اول خیار را ۱۲ هزار تومان قیمت گذاری می کنیم و در صورت عدم خرید قیمت آن را کاهش می دهیم.

وی با بیان اینکه گوجه و خیار هم گونه های متفاوتی دارد، افزود: خیار ورامین با یزد فرق دارد و اگر محصول فراوان باشد قیمت خیار ۱۲ هزار تومانی به ۱۰ هزار تومان کاهش خواهد یافت.

میوه بعدی که توسط بنکداران در بازار روز ساری نرخ گذاری می شود، موز است، امروز موزه کیلویی ۴۵ هزار تومان قیمت خورد و این یعنی آن که مردم باید آن را در روزبازارها ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان خریداری کنند.

نرخ های شناور در بازار تره بار ساری| گرانی سین اول و آخر نوروزی

یکی دیگر از بازاریان ساری با بیان اینکه طبق عرف مغازه دار باید حداکثر ۳۰ درصد سود کسب کند و روی اجناس بکشد، اظهار داشت: در بازار اصلی تره بار، به ما مغازه داران که خریداران اصلی هستیم فاکتور داده نمی شود درحالی به عنوان نمونه وقتی موز را کیلویی ۴۵ هزار تومان می خریم باید با ۳۰ درصد سود به فروش برسانیم.

حسنی در گفتگو با خبرنگار بازار عدم صدور فاکتور را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: عدم صدور فاکتور از سوی فروشنده اصلی سبب می شود تا در بازرسی های دستگاه ها دچار مشکل و جریمه شویم.

قیمت موزه کارتنی در بازار تره بار ساری کیلویی ۴۳ تا ۴۷ هزار تومان عرضه می شود.

گرانی در میدان بار ساری مرز نمی شناسد و محصولات از غرفه ای به غرفه دیگر، نرخشان از آسمان تا زمین متفاوت است و در سایه گرانی و ضعف نظارت، عدم صدور فاکتور نیز شکایت بیشتر خریداران از غرفه داران است

گرانی در میدان بار ساری مرز نمی شناسد و محصولات از غرفه ای به غرفه دیگر، نرخشان از آسمان تا زمین متفاوت است و در سایه گرانی و ضعف نظارت، عدم صدور فاکتور نیز شکایت بیشتر خریداران از غرفه داران است و این وضعیت درحالی که به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران صدور فاکتور برای خریدهای بالای ۱۰ هزار تومان ضرورت دارد.

نرخ های شناور در بازار تره بار ساری| گرانی سین اول و آخر نوروزی

یدالله ملکی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه خرید و فروش اجناس باید مستند باشد، افزود: ارائه فاکتور را از سوی فروشنده لازم است و در همین راستا سال قبل متخلفان صنفی متخلف بیش از هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال جریمه شدند.

روند قیمت گذاری ها منصفانه نیست
گرانی و آشفتگی بازار و میدان میوه و تره بار پای استاندار و مسئولان را صبح یکی ار روزهای نوروزی به این بازار کشاند، استاندار مازندران در پایان این بازدید سرزده با بیان اینکه در راستای تنظیم بازار و نظارت بر بازار میوه و تره بار از این مجموعه دیدن کردیم، افزود: بازدید از غرفه ها نشان داد روند قیمت گذاری ها در بازار مناسب نبوده است.

محمود حسینی در گفتگو با بیان اینکه روند قیمت گذاری ها براساس روال طبیعی شکل نمی گیرد، اظهار داشت: تعزیرات باید نظارت بیشتری بر روند کار میادین داشته باشند زیرا مرکز اصلی قیمت گذاری میوه و تره بار، این میدان به شمار می رود.

وی افزود: باید آنچه که انصاف است رعایت شود تا محصول منصفانه تر به دست مردم برسد، از این رو نظارت سیستمی بر فرایند بازار را امری ضروری دانست.

نرخ بالای میوه وتره بار، دخالت بنکداران، درج نشدن قیمت و سبب نارضایتی مردم شده است و اجرای طرح های نظارتی برای کنترل و تثبیت قیمت ها در میدان های تره بار از جمله درخواست های مردم استان مازندران محسوب می شود.

کد خبر: ۱۴۲٬۵۵۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha