۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۸
ظرفیت‌ها و مزیت‌های خودکفایی ایران در تولید گندم

ظرفیت‌ها و مزیت‌های خودکفایی ایران در تولید گندم

افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به هر کیلوگرم تا ۱۱۵۰۰ تومان عیدی دولت به گندم کاران است و حالا نوبت کشاورزان است که با کمک به استقرار خودکفایی به دولت، عیدی همیشگی را تقدیم نمایند.

به گزارش بازار، این عیدی همان کمک به خودکفایی در تولید محصول گندم است که دستاوردی اقتصادی و همچنین راهبردی سیاسی در سطح بین الملل خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران با تولید بیش از ۱۴ میلیون تن گندم در برخی سال‌ها موفق شده است روند خوداتکایی و خودکفایی در این محصول راهبردی را جشن بگیرد بخشد و ضریب تامین امنیت غذایی را هم تقویت کند.

هر چند در برخی سال ها، خشکسالی‌ها این روند را قطع کرد، اما ظرفیت و مزیت‌های منابع خاک و آب همچنان پابرجاست و توسعه تولید دانش بنیان کمک خواهد کرد، مسیر خودکفایی را با اطمینان بیشتری طی کنیم.

تحولات منطقه‌ای و بین المللی هم نشان می‌دهد که خودکفایی در تولید محصول‌های کشاورزی راهبردی دیگر امری تشریفاتی و مستحب نیست بلکه راهبردی اجباری و امری واجب است تا امنیت غذایی سرزمین را تثبیت و پایدار کند.

گندم گیاهی است یکساله، تک لپه و از خانواده گندمیان gramineae و از جنس تریتیکم triticum که دارای گونه‌های بسیار زیاد است.

تولید گندم مهم‌ترین بخش زراعت و اقتصاد کشاورزی است که همه کشورها متناسب با مزیت‌های طبیعی و نسبی تلاش می‌کنند جدی‌ترین و دقیق‌ترین حمایت را از تولید این محصول بکنند تا رکن مهم امنیت غذایی را حفاظت نمایند.

گندم بیشتر از هرمحصول دیگری در دنیا و به طور متوسط در ۲۲۰ میلیون هکتار کشت و ۷۵۰ میلیون تن و تقریبا در همه کشورها تولید می‌شود و بر اساس آمار فائو، کشورهای چین، هند، آمریکا، روسیه، فرانسه و کانادا از تولید کنندگان عمده گندم و کشورهای عمده صادر کننده گندم هم اتحادیه اروپا، آمریکا، استرالیا، کانادا، آرژانتین و روسیه هستند.

نان گندم یکی از ضروری‌ترین مواد غذایی و قوت اصلی اکثریت عظیمی از مردم کشورمان را تشکیل می‌دهد.

گندم غذای اصلی مردم ایران نیز است به همین خاطر تولید گندم هم تاریخ است هم فرهنگ و هم برکت و امروزه بخش مهمی از اقتصاد کشاورزی و رستائیان را هم تشکیل می‌دهد. اما تولید گندم را نباید با ویژگی اقتصادی بررسی کرد بلکه این محصول نقش و جایگاه بسیار بالایی در امنیت غذایی دارد، محصول راهبردی محسوب می‌شود و روزانه ۴۴ تا ۴۵ درصد انرژی دریافتی و ۴۰ درصد پروتئین مصرفی افراد از طریق گندم تامین می‌شود.

در ایران، گندم جایگاه ثابتی در سفره ایرانیان دارد و آداب و رسوم تولید گندم، آرد و نگهداری و پخت نان در نزد ایرانیان هم ارزش الهی و دینی دارد و هم حرمت و برکت سفره ایرانیان محسوب می‌شود، بخشی از فرهنگ تاریخی و دیرین و نوین ایران زمین را هم تشکیل می‌دهد.

تولید گندم ایران در دو سال پیش به علت بارش‌های خوب خوشبختانه افزایش داشته و از سال‌های خوب تولید گندم بوده است و اخیرا هم تولید ۱۴ تا ۱۴، ۵ میلیون تن گندم هدفگذاری شده است.

چهار تا ۵ سال پیش خودکفایی ایران در تولید گندم برای چهارمین سال تکرار شد، هر چند بخشی از مزارع گندم در سیل‌های بهاری از بین رفت.

سازمان خواروبار و کشاورزی جهان (فائو) هم اعلام کرده است ایران در بخش کشاورزی از جمله تولید گندم سرآمد بسیاری از کشورهای منطقه است.

از ۱۶۴ میلیون هکتار زمین در ایران ۱۸.۸ میلیون هکتار در چرخه تولید محصول‌های کشاورزی است. هشت میلیون هکتار به صورت آبی و حدود ۶.۳ میلیون هکتار به صورت دیم و بقیه به صورت آیش آبی و دیم بهره‌برداری می‌شود و بخش مهمی از این عرصه‌ها به گندم اختصاص دارد.

اما تولید گندم در ایران فقط در کشت این محصول محدود نمی‌شود بلکه دانش و علوم کشاورزی و عرصه‌های دانشگاهی و تحقیقاتی در حوزه گندم و صنایع تبدیلی و تکمیلی آرد و نان و زیرساخت‌های سیلو هم؛ بسیار قابل توجه است.

خوشبختانه ۱۰۰ درصد تولید بذر گندم در داخل ایران انجام می‌شود و هر سال ارقام جدید بذر برای کشت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

بیش از ۴۷ نوع گندم آبی و ۱۹ نوع گندم دیم سرجمع ۶۶ رقم در پهنه سرزمینی ایران به تناسب و شرایط سازگاری اقلیمی کشت می‌شود که با تولید دانش بنیان باید متناسب با اقلیم‌های متنوع سرزمین ایران این ارقام را افزایش دهیم.

ایران برنامه ۱۲ ساله جامع و کامل طراحی و اجرایی کرده است تا در سال ۲۰۲۶ به اقتصاد و زراعت کامل گندم یعنی کشت، تولید، صادرات، واردات، مصرف سرانه و درصد مطمئن خوداتکایی برسد و نامگذاری سال تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین هم تکلیفی است که می‌تواند مسیر خودکفایی و توسعه تولید گندم را هموارتر کند.

اصلی‌ترین متغیر برای حداکثرسازی اطمینان از امنیت تولید گندم در ایران اصلاح نظام‌های آبیاری است که کمک می‌کند در این مسیر به مقصد " ارتقای بهره وری " برسیم و شعار اصلاح الگوی مصرف منابع هم تحقق می‌یابد.

ایران برای توسعه تولید گندم بدون گسترش وسعت کشت یا فشار بر دیگر محصولات برنامه‌های خوبی دارد، منابع خاک کافی است و اصلی‌ترین برنامه بهبود نظام‌های آبیاری است.

منابع خاک برای خودکفایی گندم در کشور فراهم است و بهبود نظام آبیاری ظرفیت جدید می‌تواند برای افزایش تولید گندم باشد و انتخاب توسعه تولید گندم، "تولید بیشتر با آب کمتر" وبهینه سازی نظام آبیاری است.

توسعه تولید دانش بنیان و معرفی ارقام مقام به شوری خاک و کم آبی هم ظرفیت تازه‌ای ایجاد خواهد کرد و البته اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ مصرف بهینه گندم و نان هم ظرفیت دیگری برای استقرار خودکفایی پایدار در تولید گندم است.

کد خبر: ۱۴۲٬۳۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا US ۲۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
      0 0
      آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا هرچند باید این افزایش قیمت را به کشاورزان و دست اندر کاران تبریک گفت اما این قیمت موقعی اعلام شد که فصل برداشت هسنت نه کاشت و نتیجه آن در سال ۱۴۰۲ مشخص میشود نه امسال و باید تا تابستان ۱۴۰۲ منتظر نتیجه بود طبق قانون میبایست قیمت گندم قبل از شروع فصل کاشت اعلام میشد نه هفت ماه بعد از کاشت و امسال را باید طبق روال سالهای قبل سپری کرد
    • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      من ده هکتار کاشتم و همه آن تحویل دولت میدم انشالله
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      با کدوم آب
    • سجاد IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      1 0
      قیمت تا ۱۷ تومن بره تا ما بتونیم زندگیمون بگذرونیم این همه کود سم شخم بالا رفته ۱۱ تومن چیزی نیس واقعا بفکر ما کشاورزا هم باشید
    • IR ۱۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      سلام. پس کشاورزان کلزا کار چی قیمت خیلی پایین است ناراضی هستیم
    • M IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 0
      قیمت گندم در تمامی کشورها بیشتر از ایران است. مسئولین به خاطر کنترل بازار ، پشت کشاورزان را شکسته اند. قیمت یازده هزار و پانصد تومان مناسب گندم نیست. قیمت جهانی بیشتر از شانزده هزار تومان است
      • حامد IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
        0 0
        26 هزار تومان است
    • کشاورز IR ۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      1 0
      امیدوارم امسال هیچ کشاورزی گندم به دولت تحویل نده. در چهل سال گذشته همیشه کشاورز بد بخت و زبان کوتاه بوده و دولت فقط زورش به این قشر بی نوا و بی صدا رسیده. امسال که وضع جهانی گندم خرابه دولت از کیسه خلیفه میبخشد و گندم رو گران کرده چون کسی بهش گندم نمیده .
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۹
      0 0
      از آنجا که نیاز به آب گندم از بسیاری از محصولات کشاورزی متل برنج خیلی کمتر است دولت باید گندم را با قیمت خیلی خوب از کشاورزان خریداری کند تا سراغ کاشت محصولات آب بر نروند و زمین‌های کشاورزی را نیز تغییر کاربری ندهند اشتغال آفرینی هم بیشتر می‌شود مهاجرت به شهرها نیز کمتر
    • مصطفی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۰
      0 0
      وقتی رانت گندم وجود داره همین میشه میزان مصرف تولید داخل بالاتر از ۷ میلیون تن نیست ولی چون یارانه سنگین دولت میزاره همه ارد میره خوراک دام و قاچاق
    • ناشناس IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      خیلی خوبه که تو گندم خودکفا بشیم اما فکری به حال برنج هم بکنید زمین های زیادی تو شمال که کشت برنج می کردند خشک شدن و برای ساخت و ساز واگذار شدند
    • سعید IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      یه فکری به حال سیب وصادراتش کنید چرا سمت آذربایجان غربی سردخانه کیلویی 5000هزار میخرن و بازار 15یا20هزاره الان ملت دارن درخت‌ها رو در میارن ...جعبه دانه ای 16هزاره و..اصلا نمیصرفه
    • صفائی IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۲
      0 0
      سلام دولت تمام مزارع را لیست برداری نموده و در زمان درو اجبار به فروش کند در غیر این صورت قاچاق و استفاده در خوراک دام و یک عده محتکر و دلال باعث کمبود و بالارفتن قیمت می شوند