۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۳۸
نگهداری بیش از ۵ هزار کیلومتر از رویه راه‌های اصلی و شریانی| اصلاح ۲۲۱ نقطه حادثه‌خیز در کشور
گزارش عملکرد سازمان راهداری در سال ۱۴۰۰؛

نگهداری بیش از ۵ هزار کیلومتر از رویه راه‌های اصلی و شریانی| اصلاح ۲۲۱ نقطه حادثه‌خیز در کشور

سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اعلام گزارش عملکرد یکساله خود از نگهداری بیش از پنج هزار کیلومتر از رویه راه‌های اصلی و شریانی و رفع و اصلاح ۲۲۱ نقطه حادثه خیز در کشور، خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سال ۱۴۰۰ از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع زدایی‌ها» نام‌گذاری شد تا با همت و اراده همه بخش‌ها و مانع زدایی، تولید را محور کار قرار داده و با حمایت‌های لازم کشور با قدرت بیشتری در مسیر رشد و توسعه حرکت کند.

وزارت راه و شهرسازی نیز به منظور تحقق این شعار، در توسعه بخش جاده‌ای اقدامات قابل توجهی را از ابتدای سال ۱۴۰۰ به صورت مستمر در پیش گرفت آنهم در شرایطی که هرروزه تصادفات جاده‌ای منجر به مرگ تعدادی از هموطنان می‌شود که بخشی از این تصادفات ناشی از بی احتیاطی رانندگان و بخش دیگر به سبب وجود نقاط حادثه‌خیز است.

رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی نیز در این زمینه ابراز امیدواری کرد که در سال جاری حوادث کمتری را شاهد باشیم و در آغاز طرح زمستانه این نوید را داد که تا دو سال آینده با کمک شهرداری‌ها هیچ نقطه حادثه‌خیزی در کشور وجود نداشته باشد.

از این رو اصلاح و رفع نقاط حادثه‌خیز کشور در دستور کار نهادهای مربوطه قرار گرفت و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای از ابتدای آغاز به کار فعالیت دولت سیزدهم تا کنون در حوزه نگهداری ابنیه فنی راه‌ها اقدام به رفع و اصلاح ۲۲۱ نقطه حادثه خیز کرده است.

این در حالی است که افزایش ایمنی راه‌های کشور و رفع نقاط حادثه‌خیز در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با جدیت دنبال می‌شود، چراکه براساس اعلام این سازمان، ۶۱۰ نقطه حادثه‌خیز نیمه تمام دیگر در دست اقدام است.

در تمامی بخش‌ها راه‌ها به عنوان شریان اصلی ارتباطی محسوب می‌شوند و نقص در راه‌ها نه تنها خسارات مالی و اختلال در اقتصاد کشور را به همراه دارد، بلکه می‌تواند صدمات جانی را هم در پی داشته باشد.

به همین منظور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با آغاز به کار سیزدهمین دولت در راستای نگهداری و ایجاد سطح سرویس مناسب در راه‌های شریانی کشور در بخش تقویتی، حفاظتی، لکه‌گیری و درزگیری، بیش از پنج هزار کیلومتر را در دستور کار خود قرار داد.

در این میان عملیات روسازی آزادراه‌ها به طول ۶۷ کیلومتر و زیرسازی ۸۵ کیلومتر از آزادراه‌های کشور نیز در دستور کار قرار داشت.

در گزارش پیشین این سازمان در مدت زمان ۱۰ ماهه اما سهم عملیات بهسازی و روکش آسفالت، ماسه آسفالت و بازیافت سرد و گرم در آزادراه، بزرگراه‌ها و راه‌های اصلی شریانی یکهزار و ۷۷۴ کیلومتر گزارش شده و تناژ کل آسفالت پخش شده در راستای روکش سطح راه‌های شریانی کشور یک میلیون و ۵۷۸ هزار و ۶۳۲ تن بود.

گفتنی است برای نگهداری مستمر راه‌های اصلی و شریانی کشور در بازه زمانی ۱۰ ماهه اعتباری بالغ بر ۴۸ میلیارد و ۳۱۴ میلیون و ۷۲۰ هزار میلیون ریال در نظر گرفته شده بود.

آبادانی روستاها منوط به بهبود وضعیت راه‌های این روستایی است و بهبودی این مسیرها می‌تواند مسیر کشور برای توسعه پایدار را نیز هموار کند، چراکه خدمات زیربنایی همچون این راه‌ها از مهم‌ترین عوامل توسعه جوامع مختلف محسوب می‌شود.

در این راستا سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در دولت سیزدهم عقد تفاهم‌نامه همکاری برای احداث ۲۷هزار کیلومتر راه روستایی را با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) در دستور کار قرار داد.

به این منظور، با توجه به لزوم ایجاد دسترسی آسفالت برای روستاهایی با بیش از ۲۰ خانوار در سطح کشور براساس تکلیف قانون ششم توسعه، در یک بررسی جامع، روستاهای مذکور مورد شناسایی قرار گرفت و موضوع احداث راه آسفالته برای روستاهای شناسایی شده در سطح کلان و در قالب تفاهم‌نامه همکاری به قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) واگذار شد.

همچنین آسفالت یکهزار و ۳۵ کیلومتر راه روستایی کشور نیز از دیگر اقدامات صوررت گرفته این سازمان برای توسعه راه‌های روستایی است.

چندی پیش با حضور رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی در باکو، آغاز ساخت پل مرزی اتومبیل رو روی رودخانه مرزی آستاراچای بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان، در دستور کار قرار گرفت؛ پروژه احداث پل مشترک جاده‌ای روی رودخانه آستاراچای جهت تسهیل و تسریع در مسیر ترانزیت بین دو کشور و افزایش حجم مبادلات تجاری انجام شد.

از آنجایی که جاده‌ها رکن اساسی توسعه هستند، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای طی مدت زمان فعالیت یکساله خود، امضاء تفاهم نامه قرارداد مشارکت آزادراه شرق تهران به طول ۱۰۰ کیلومتر، امضاء تفاهم نامه قرارداد مشارکت آزادراه لامرد -پارسیان به طول۶۵ کیلومتر، تصویب نامه تامین مالی و احداث قطعات ۷ و ۸ آزادراه اصفهان – شیراز، تصویب نامه تامین مالی و احداث کنارگذر ماهشهر به طول۲۸ کیلومتر را در دستور کار قرار داد.

در این بازه زمانی همچنین با حضور وزیر راه و شهرسازی، افتتاح ۱۰ کیلومتر از محور سمنان فیروزکوه، آغاز عملیات اجرایی ۲۷ کیلومتر از محور سمنان فیروزکوه، افتتاح ۳۴ کیلومتر از محور زنجان بیجاز، افتتاح ۱۲ کیلومتر از محور سلطانیه کبودر آهنگ و آغاز عملیات اجرایی ۱۱.۲ کیلومتر از محور دیلم هندیجان با حضور استاندار بوشهر صورت گرفت.

افتتاح ۹۵ کیلومتر پروژه‌های راه و بزرگراه با حضور ویدیو کنفرانسی وزیر راه و شهرسازی به مناسبت دهه فجر از دیگر اقدامات انجام شده است که در گزارش مذکور به آن اشاره شده است.

کد خبر: ۱۴۲٬۳۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
      0 0
      وضع جاده های ایران بسیار وبسیار خراب واسفبار هست اتوبان تهران به زنجان وتبریز وبالعکس افتضاح است فقط مدیران راه وشهرسازی یک بار با اتوبوس این مسیر را تشریف ببرند تا به عمق فاجعه پی ببرند و جبران خسارات وارده به خودروهای مردم مخصوصا ناوگان مسافری وباری باشند تازه از این اتوبانهای داغون عوارض هم می گیرند !