۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۳
رشد قیمت نفت و طلا با تداوم و تشدید جنگ اوکراین
بازار گزارش می دهد؛

رشد قیمت نفت و طلا با تداوم و تشدید جنگ اوکراین

به دنبال تشدید تنشها بین روسیه و اوکراین قیمت نفت در بازار جهانی باز هم رشد کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: طبق گزارش موسسه مطالعاتی ریستاد انرژی صلی ترین و مهمترین تاثیر این بحران را باید در بازار نفت جستجو کرد زیرا روسیه نقش مهمی در تامین انرژی فسیلی در دنیا دارد و افزایش تنش در این کشور می تواند قیمت نفت و گاز طبیعی را به شدت افزایش دهد.

در هفته گذشته برای اولین بار طی هفت سال اخیر قیمت نفت در بازار جهانی به بیش از ۱۲۰ دلار رسید . این افزایش قیمت زمانی اتفاق افتاد که غرب خبر از تحریم روسیه در پاسخ به حمله این کشور به اوکراین داد. با وجود اینکه این تحریم ها به حوزه انرژی ارتباطی ندارد ولی فعالیتهای بانکی روسیه را محدود می کند و ارتباط این کشور با سویفت را قطع می کند.

در این شرایط روسیه نمی تواند از منافع مالی ناشی از صادرات نفت و گاز طبیعی برخوردار شود و احتمال اختلال در عرضه این منابع ارزشمند انرژی توسط روسیه بسیار بالا است. در نتیجه بعد از موج اول افزایش قیمت نفت که با شروع جنگ روسیه و اوکراین ایجاد شد و قیمت نفت را سه رقمی کرد، در هفته گذشته شوک تازه ای بازار را به سمت قیمت ۱۲۰ دلاری هدایت کرد و حال پیش بینی ها در مورد گذشتن قیمت هر بشکه نفت از مرز ۱۳۰ دلار ظرف هفته های آتی حکایت دارد.

مرکز مطالعاتی ریستاد انرژی در این مورد نوشت: «بازار نفت با چالشهای زیادی روبرو است و بدون شک ظرف هفته های آتی ما شاهد رسیدن قیمت نفت به مرز ۱۳۰ دلارو گذشتن از این قیمت خواهیم بود. این در شرایطی است که قیمت دیگر کالاهای اساسی هم در دنیا به سرعت در حال افزایش است و چالشهای اقتصادی ناشی از این رشد تورم می تواند اقتصاد دنیا را بار دیگر زمین گیر کند.»

این اولین بار طی هفت سال اخیر است که قیمت نفت سه رقمی شده است و انتظار می رود تا زمانیکه تنش ایجاد شده بین روسیه و اوکراین به پایان نرسیده است، روند افزایش قیمت متوقف نشود.

به دنبال افزایش قیمت طلا و رسیدن به سقف دو هزار دلاری، پیش بینی قیمت طلا در میان مدت و بلند مدت بالا گرفته است. گلدمن ساکس در پیش بینی اخیر خود متوسط قیمت هر اونس طلا در سه ماه آینده را برابر با ۲۳۰۰ دلار اعلام کرد و نوشت:« در مطالعات گذشته متوسط قیمت هر اونس طلا در سه ماه آینده برابر با ۱۹۵۰ دلار پیش بینی شده بود ولی با توجه به درگیری های روسیه و اوکراین، تحریم اقتصادی غرب علیه روسیه و در نهایت افزایش قیمت انرژی در بازار جهانی ، انتظار می رود قیمت طلا با سرعت در بازار افزایش یابد.»

در گزارش تازه این مرکز مطالعاتی متوسط قیمت هر اونس طلا در شش ماه آینده برابر با ۲۵۰۰ دلار اعلام شده است و انتظار می رود متوسط قیمت هر اونس طلا ظرف یک سال آینده نیز برابر با ۲۵۰۰ دلار باشد. این در حالیست در مطالعه قبلی این مرکز متوسط قیمت هر اونس طلا برای شش ماه آینده برابر با ۲۰۵۰ دلار و متوسط قیمت در یک سال آتی برابر با ۲۱۵۰ دلار پیش بینی شده بود.

وب سایت کیتکو پیش بینی های دیگری را برای بازار طلا ارایه داده است. این وب سایت تخصصی بازار طلا بر این باور است افزایش کنونی قیمت طلا موقتی است ولی بدون شک تا انتهای سال جاری متوسط قیمت هر اونس طلا در بازار به بیش از ۲۱۰۰ دلار می رسد. البته در صورتیکه تنش های روسیه و اوکراین بالا بگیرد، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یابد یا نرخ تورم در دنیا با سرعت بالاتری رشد کند ما شاهد رسیدن قیمت هر اونس طلا به مرز ۲۸۰۰ دلار خواهیم بود ولی این قیمت در اواسط سال ۲۰۲۳ محقق می شود. کیتکو اصلی ترین نگرانی این روزهای بازار طلا را افزایش قیمت انرژی عنوان کرده استزیرا باعث تشدید تورم و ایجاد رکودتورمی در اقتصاد دنیا می شود.

کد خبر: ۱۴۲٬۲۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha