۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
لزوم تولید و افزایش بهره وری شرکت‌های دانش بنیان
رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مطرح کرد

لزوم تولید و افزایش بهره وری شرکت‌های دانش بنیان

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش هزینه تولید و افزایش بهره وری از نتایج اقتصاد دانش بنیان است.

به گزارش بازار، سید محسن دهنوی رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی در برنامه صدای اندیشه‌های رادیو گفتگو گفت: در سال ۱۴۰۰ قانون ترویج تولید دانش بنیان به صورت یک طرح در مجلس مطرح و پس از تصویب در فروردین ۱۴۰۰ جزئیاتش در بهمن سال گذشته اصلاح شد.

وی ادامه داد: شورای نگهبان در آن زمان ایراداتی را به طرح یاد شده وارد دانسته بود که پس از رفع ایرادات در اسفند ۱۴۰۰ هم اکنون این طرح در مرحله تصویب نهایی در شورای نگهبان است.

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی افزود: در حوزه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای دانش بنیان بعد از سال ۱۳۸۸ عملاً هیچ قانون به روز شده‌ای نداشتیم تا اینکه امسال بعد از ۱۳ سال قانون به روز شده‌ای در این حوزه برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان تدوین شد که در این قانون سعی شده ساختارها و نهادهای مالی برای پشتیبانی از کسب و کارهای دانش بنیان تقویت شود.

آقای دهنوی گفت: ما در این قانون برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان که برای اولین بار دارند اقدام به تولید داخل می‌کنند فرصتی ایجاد می‌کنیم که بتوانند در مناقصات شرکت کنند و دستگاه‌های دولتی اجازه داشته باشند برای این‌ها ترک تشریفات کنند.

وی ادامه داد: بخشی از کار اصلی ما در مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۱ پیگیری و اجرایی شدن این قانون است. چون ما خیلی وقت‌ها قوانین خوبی در کشور وضع می‌کنیم، ولی در اجرا مشکل داریم.

رئیس فراکسیون اقتصاد دانش بنیان مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر بهترین فرصت برای فارغ التحصیلان دانشگاهی و متخصص بیکار به کار گیری آن‌ها در شرکت‌های دانش بنیان است.

وی با اشاره به سهم ۱ درصدی صادرات از شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: متأسفانه در کشورما به دلیل وجود نفت و درآمدهای نفتی به خام فروشی عادت کردیم و نفت را به صورت خام صادر کردیم در حالی که مقام معظم رهبری بارها و بارها تأکید کردند که راه نجات کشور ما عبور از خام فروشی است و اینجاست که تولید دانش بنیان معنی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به ۲ نقش ویژه دولت در زمینه خام فروشی اظهار داشت: یک نقش خود دولت به عنوان مهمترین بازار مصرف در کشور می‌تواند در خریدها اولویت را به شرکت‌های داخلی دانش بنیان بدهد تا تولید در آن‌ها رونق بگیرد و نکته دوم حمایت از تولید شرکت دانش بنیان است.

وی با اشاره به سهم نیم درصدی شرکت‌های دانش بنیان از تسهیلات بانکی در سال گذشته افزود: ما سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی داده ایم که سهم شرکت‌های دانش بنیان کمتر از نیم درصد بوده و ما باید اجازه بدهیم دولت این سهم را به ۱۰ درصد برساند.

وی درباره نقش مجلس در حمایت از شرکت‌های دانش بنیان ادامه داد: مجلس با تصویب قانون برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و پیگیری اجرای آن نقش مهمی دارد و ما در مجلس، پیگیر عملکرد دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه درباره‌ی اجرای این قانون هستیم.

وی در توصیه‌ای به شرکت‌های دانش بنیان یادآور شد: با توجه به حمایت مقام معظم رهبری و مردم از این شرکتها، باید توجه داشته باشند که این توجهات منجر به ایجاد رخوت یا رانت برای آن‌ها نشود و شرکت‌های دانش بنیان تلاش کنند با کاهش قیمت و افزایش کیفیت جای خودشان را در بازار باز کنند.

به گفته دهنوی نباید تجربه تلخ در صنعت خودرو سازی علی رغم حمایت تمام قد دولت تکرار شود چرا که متأسفانه این صنعت به دلیل اینکه دانش، فناوری و خلاقیت نداشت، هیچ وقت نتوانست قیمت و کیفیت را مناسب کند و شرکت‌های دانش بنیان باید یاد بگیرند که با افزایش کیفیت و کاهش قیمت در بازار داخلی برای محصولات تولیدی جا باز کنند.

کد خبر: ۱۴۲٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha