۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۷
نقش دانش بنیان ها در صنعت ساختمان| جبران کمبود تولید مسکن و افزایش عمر مفید ساختمان ها
«بازار» گزارش می دهد

نقش دانش بنیان ها در صنعت ساختمان| جبران کمبود تولید مسکن و افزایش عمر مفید ساختمان ها

نقش مثبت دانش بنیان ها در رونق تولید مسکن می تواند در سال های آتی به خوبی نمایان شود و اگر دولت سیزدهم قصد دارد ۴ میلیون واحد مسکونی را در چهار سال با موفقیت احداث کند این آیتم بهترین فرصت است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین» را اینطور می توان تفسیر کرد که تولید و شرکت های دانش بنیان می توانند به خوبی در بخش مسکن خود را توسعه دهند و به نوعی می توان گفت این سه آیتم در کنار یکدیگر می توانند در این بخش کاملا بومی، بار تولید و اشتغال را به دوش بکشند.

تمام کارشناسان بر این باور هستند که بخش مسکن به دلیل اینکه موتور محرک اقتصادی ایران محسوب می شود. به عبارتی میتواند زمینه ساز ایجاد اشتغال و خلق ثروت برای کشور باشد. مسکن یکی از نیازهای پایه و اساسی همه افراد و خانوارهاست که مطلوبیت آن نقش مستقیمی در کیفیت زندگی دارد. از این رو همه جوامع به نوعی با مشکل مسکن مواجه هستند. در حال حاضر، مشکل تامین مسکن، به ویژه برای اقشار کم درآمد، به عنوان یکی از چالش های اساسی کشورها محسوب می گردد. لذا، دولت ها با ویژگی های گوناگون اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای حل کردن مسائل مربوط به مسکن اقدام نموده اند و در این راستا، از سیاست های متنوعی بهره گرفته اند.

تجربه کشورهای موفق در حوزه توجه به دانش بنیان ها نشان می‌دهد شرکت های دانش بنیان به عنوان گروه های دارای فعالیت اقتصادی بر اساس معیارهای علمی و تکنولوژی روز دنیا می‌توانند نقش بخش خصوصی فعال در هر نظام اقتصادی را به شدت برجسته و گسترده کنند و از این رو ریسک سرمایه گذاری در اقتصادهای مقاوم دانش بنیان به شدت پایین است.

اقتصاددانان همواره بر درون‌زایی و برون‌نگری در اقتصاد تاکید دارند. مقام معظم رهبری نیز به صورت جدی بر قدرت درون‌زای داخلی تاکید می‌کنند و بارها گفته اند که ما چاره‌ای جز قوی شدن نداریم. مولفه اصلی این قدرت هم توانمندی اقتصادی است.

نقش دانش بنیان ها در صنعت ساختمان| جبران کمبود تولید مسکن و افزایش عمر مفید ساختمان ها

اگر چه بارها و بارها بر مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در اجرای طرح نهضت ملی مسکن با سه عامل زمان، کیفیت و هزینه تاکید شده است اما به نظر می رسد مسیر رونق تولید که سال ها برای آن وعده داده شده است توجه به دانش بنیان ها بتواند راهگشای مشکل باشد.

از زمانی که اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی کرد تا بتواند شرایط صنعتی‌سازی و بهره‌مندی از روش‌ها و فناوری‌های نوین ساخت و شرکت‌های ارایه‌دهنده این تکنولوژی را بررسی کند

شکرچی زاده رئیس سابق مرکز تحقیقات، راه، مسکن و شهرسازی در این خصوص می گوید: از زمانی که اجرای طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام آمادگی کرد تا بتواند شرایط صنعتی‌سازی و بهره‌مندی از روش‌ها و فناوری‌های نوین ساخت و شرکت‌های ارایه‌دهنده این تکنولوژی را بررسی کند.

حال که دولت سیزدهم قرار است در مدت چهار سال تعداد چهار میلیون واحد مسکونی احداث کند بهترین مسیر برای رسیدن به این هدف و برنامه، توجه به شرکت های دانش بنیان و استفاده از فناوری های روز و صنعتی سازی است.

نقش دانش بنیان ها در صنعت ساختمان| جبران کمبود تولید مسکن و افزایش عمر مفید ساختمان ها

رامین کرمی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در پاسخ به این پرسش که انتخاب شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» از سوی مقام معظم رهبری را می توان نقشه راهی درخشان برای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی برشمرد، آیا حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه صنعت ساختمان می تواند کمبودهای این بخش را جبران کند؟ گفت: تولیدی که متکی بر مجموعه‌های دانش‌بنیان باشد، کیفیت را افزایش خواهد داد. پس اگر می خواهیم کیفیت محصولات و ساختمان را بالا ببریم این مسیر می تواند ما را به هدف خود زودتر برساند.

تولیدی که متکی بر مجموعه‌های دانش‌بنیان باشد، کیفیت را افزایش خواهد داد. پس اگر می خواهیم کیفیت محصولات و ساختمان را بالا ببریم این مسیر می تواند ما را به هدف خود زودتر برساند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه مجلس و دولت نقش مهمی در پیشبرد این هدف می توانند ایفا کنند ادامه داد: اگر بتوانیم بین حوزه‌های مختلف ارتباط ایجاد کنیم قطعا باعث تحرک شرکت‌های دانش بنیان خواهد شد. و در صورتی که از این شرکت ها حمایتی از سوی دولت و مجلس صورت نگیرد شرکت های دانش‌بنیان را از دور خارج خواهد کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران با اشاره به اینکه عمر مفید ساختمان در کشور ۳۰ سال است و از دنیا عقب هستیم خاطر نشان کرد: حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه ساختمان می تواند به بالا بردن عمر مفید ساختمان که در دنیا بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال ارزیابی می‌شود بالا ببرد.

وی در پاسخ به این پرسش که در حوزه مصرف سوخت نیز کمک خوبی به بخش انرژی خواهند کرد؟ افزود: قطعا همینطور خواهد بود چرا که ۴۳ درصد انرژی کشور در داخل ساختمان‌ها مصرف می‌شود و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه ورود کنند، شاهد کاهش چشم‌گیر مصرف انرژی در بخش ساختمان خواهیم بود.

نقش دانش بنیان ها در صنعت ساختمان| جبران کمبود تولید مسکن و افزایش عمر مفید ساختمان ها

حال به نظر می رسد از آنجا که هدف دولت سیزدهم ساخت ۴ میلیون مسکن در چهار سال است نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در پروژه مسکن ملی می تواند کمک کننده باشد.

تجلی شرکت های دانش بنیان در حوزه مسکن، حوزه مصالح ساختمانی است که از نظر اقتصادی و کیفیت بتواند نیازهای این بخش را تامین کند

محمود محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی نیز دو روز پیش در یک گفتگوی کوتاه با باشگاه خبرنگاران گفته بود که در حوزه مصالح ساختمانی و صنعتی سازی امسال سعی خواهیم کرد در بخش مسکن از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم. چرا که تجلی شرکت های دانش بنیان در حوزه مسکن، حوزه مصالح ساختمانی است که از نظر اقتصادی و کیفیت بتواند نیازهای این بخش را تامین کند.

نقش دانش بنیان ها در صنعت ساختمان| جبران کمبود تولید مسکن و افزایش عمر مفید ساختمان ها

اما فرشید پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه سازان کشور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار در خصوص حضور شرکت های دانش بنیان در صنعت ساختمان می گوید: متاسفانه وابستگی و دلبستن به مواد خام و انرژی های مصرفی غیر قابل بازگشت مثل، نفت و گاز باعث شده نحوه برخورداری از انرژی ها مثل خورشید و باد و به کارگیری آنها در وسایل گرمایشی و سرمایشی و مهندسی ساخت مورد غفلت و سهل انگاری قرار گیرد.

بهره مندی از فن آوری های جدید در صنعت ساختمان افزایش سرعت ساخت، افزایش عمر مفید بنا و کاهش هزینه ها را به همراه خواهد داشت. پس تکیه بیش از حد به خام فروشی بخاطر غنای این سرزمین باعث گردید ارکان حاکمیتی از طرح های نخبگان و طرح پژوهشی در راستای استفاده از تولید دانش بنیان غفلت کنند

وی می افزاید: بی شک بهره مندی از فن آوری های جدید در صنعت ساختمان افزایش سرعت ساخت، افزایش عمر مفید بنا و کاهش هزینه ها را به همراه خواهد داشت. پس تکیه بیش از حد به خام فروشی بخاطر غنای این سرزمین باعث گردید ارکان حاکمیتی از طرح های نخبگان و طرح پژوهشی در راستای استفاده از تولید دانش بنیان غفلت کنند. رفتاری که فرار مغزها و سیل مهاجرت نخبگان را رقم زده است.

او معتقد است اگر از تجارب بخش خصوصی و ایده های مدیران آنها نسبت به نحوه تولید دانش بنیان در ساخت و ساز استفاده شود می توان طی سال های آتی شاهد رشد و شکوفایی فن آوری ها و انرژی های سالم بود. در غیر این صورت ابلاغ بخشنامه ها و آیین نامه های دست و پا گیر و نگاه آمرانه از بالا به پایین در امر تولید وسرمایه گذاری بی فایده و آب در هاون کوبیدن است.

کد خبر: ۱۴۲٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha