۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۸
جنگ اوکراین بازار روغن را متاثر کرد| افزایش قیمت محصولات کشاورزی
بازار گزارش می دهد؛

جنگ اوکراین بازار روغن را متاثر کرد| افزایش قیمت محصولات کشاورزی

تنش های روسیه و اوکراین باعث شد تا قیمت محصولات کشاورزی افزایش یابد و علاوه بر غلات قیمت روغن های گیاهی هم افزایش یافت.

بازار؛گروه بین الملل: ارزش محصولات کشاورزی در این روزها روند افزایشی دارد. روندی که بسیاری از تحلیل گران از ان ابراز نگرانی کرده اند. سازمان خوار و بار وکشاورزی جهانی اعلام کرده است شاخص قیمت مواد غذایی در دنیا فصل اول سال جاری رشد کرده است و انتظار می رود این روند افزایشی تا انتهای سال ۲۰۲۲ ادامه داشته باشد.

فایننشال تایمز نوشت: «روسیه از بزرگترین تولید کنندگان و صادر کنندگان کود در دنیا است. این کشور سهم زیادی از کود مورد استفاده در تولید محصولات کشاورزی در دنیا را تامین می کند و درگیری های اخیر سبب شده است تا عرضه این محصول به جهان کاهش یابد. کاهش عرضه کود می تواند حجم تولید محصولات کشاورزی در مزارع را کاهش دهد و در نهایت کاهش حجم تولید محصولات کشاورزی را به همراه بیاورد.

از طرف دیگر روسیه و اوکراین از بزرگترین تولیدکنندگان غلات در دنیا هستند و تامین بخش زیادی از محصولات کشاورزی صادراتی را بر عهده دارند.دو کشوری که در جریان جنگ سهمی از مزارعشان آسیب دیده است. همچنین تحریم های غرب علیه روسیه سبب شد تا از صادرات برخی از محصولات امتناع کند تا نیازهای داخل را تامین کند. محصولات کشاورزی در این دسته از محصولات قرار دارند و انتظار می رود اجرای این سیاست تا انتهای سال جاری ادامه داشته باشد.

روسیه یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم در دنیا است و قیمت این محصول تحت تاثیر سیاستهای داخلی روسیه تغییر می کند. از طرف دیگر روسیه و اوکراین ۱۹ درصد از صادرات ذرت در دنیا را به خود اختصاص داده اند و ۸۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان توسط این دو کشور انجام می شود.

این روغن رقیب اصلی روغن سویا و روغن خرما است و جالب این جاست که در هفته گذشته نه تنها قیمت روغن آفتابگردان که توسط دو کشور درگیر جنگ تولید می شوذ بیش از ۹ درصد رشد کرد بلکه قیمت روغن خرما که در مالزی تولید می شود هم بالغ بر ۵.۷ درصد افزایش یافت. فایننشال تایمز دلیل این رشد قیمت را انتظار افزایش تقاضا برای روغن خرما و کاهش عرضه رقیب اصلی آن یعنی روغن آفتابگردان ذکر کرد.

این رسانه نوشت: «بحران ایجاد شده بین دو کشور باعث می شود تا در عرضه این محصولات به بازار جهانی اختلال ایجاد شود. از طرف دیگر احتمال آسیب دیدن محصولات کشاورزی در جریان درگیری و کمبود عرضه آنها هم مساله دیگری است که در گزارشها به چشم می خورد. رشد بالغ بر ۱۱ درصدی قیمت گندم روسیه در روز ۵ مارس نشان داد که تداوم این بحران بیش از شروع ان بازار را درگیر کرده است.»

این بحران بدون شک نقطه آغاز تنش های زیادی در زنجیره عرضه کالا در دنیا است و می تواند بر شدت تورم جهان اضافه کند.این بحران می تواند در سازو کارهای تجاری در دنیا اختلال ایجاد کند و اقتصاد دنیا را وارد چالشهای تازه ای کند.

اما مساله مهمتر این است که درگیری در کشورهایی که اصلی ترین غذای مردم یعنی ذرت و گندم را تولید می کنند، می تواند بر شمار گرسنگان دنیا هم بیفزاید. هزینه تامین غذا را افزایش دهد و بسیاری از دولتها را از خرید محصولات کشاورزی ناتوان کند.

فائو در گزارش خود با اشاره به این وضعیت نوشت: «کمبود عرضه و بحران های ناشی از درگیری روسیه و اوکراین تنها باعث افزایش قیمت محصولات کشاورزی در دنیا نمی شود، بلکه باعث می شود تا شماری از کشورهای فقیر نتوانند هزینه خرید گندم را تامین کنند و این محصولات از بازار داخل این کشورها حذف شود. بحران های سلامتی ناشی از درگیری روسیه و اوکراین نه تنها در این دو کشور بلکه در تمامی کشورهای دنیا مشاهده خواهد شد.»

کد خبر: ۱۴۱٬۸۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha