۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳
 سیستم بانکی ایران، خودش را می خورد!
سود واقعی سپرده ها در ۱۳ سال اخیر صفر بوده است

سیستم بانکی ایران، خودش را می خورد!

بر خلاف تصور پرداخت نرخ سود بالای بانکی در ایران هر چه به سپرده ها طی ١٣ سال گذشته سود پرداخت شده، درواقع با افزایش نرخ دلار و تورم جهانی پس گرفته شده است!

به گزارش خبرنگار بازار، ارزش دلاری سپرده ها در ۱۳ سال اخیر تنها ۴ میلیارد دلار بوده در حالی که در این مدت ۹۰۰ میلیارد دلار فقط از محل نفت درآمد کسب شده است.

طبق ادعای گروه تحقیق محمد حسین ادیب، ارزش دلاری سپرده های بانکی از سال ۱۳۸۵ تا آذرامسال تنها ۴۱ میلیارد دلار افزایش یافته  که این ۴۱ میلیارد دلار نیز در حقیقت کاهش ارزش قدرت خرید دلار دربازارهای جهانی بوده است.

اما اگر حتی این ۴۱ میلیارد دلار را هم درست و بی نقض بدانیم، فقط درآمدهای نفتی  کشور در چهار دولت اخیر در حدود ۹۰۰  میلیارد دلار بوده و تنها ۴.۵ درصد این درآمدها به سپرده مردم تبدیل شده، این در حالی است که نرخ سرمایه گذاری نیز در سالهای اخیر بسیار پایین بوده و معلوم نیست این حجم از سرمایه ها چگونه هزینه شده ویا منجر به خروج سرمایه شده است!؟

نکته قابل تامل تراین که، در مطلب مذکور با احتساب ارزش دلاری سپرده ها در عمل نشان داده شده که بر خلاف تصور پرداخت نرخ سود بالای بانکی به سپرده ها واقعی نبوده و به قیمت ثابت،   صفر درصد بوده است وحتی  کمتر از نرخ متوسط  سودبانک ها در جهان است لذا «در ایران هر چه به سپرده طی ١٣ سال گذشته سود پرداخت شده با افزایش نرخ دلار و تورم جهانی پس گرفته شده »و در نتیجه پیش بینی این است که سیستم بانکی ایران خودش، خودش را می خورد.

در این مطلب که بر روی کانال محمد حسین ادیب قرار گرفته، آمده است:« در همه دنیا سالانه یک درصد سود به سپرده پرداخت میشود در ایران ١٣ سال است که سود سپرده به قیمت های ثابت، صفر است. به قیمت های ثابت ایران پایین ترین پرداخت سود سپرده را دارد. »

«در مهر ١٣٨۵ سپرده های بانکی ١٠٣ هزار میلیارد تومان و نرخ دلار ٩٢٢ تومان بود، سپرده های بانکی به دلار ١٢١ میلیارد دلار بود ودر آذر ٩٨ سپرده های بانکی ٢١۵٠ هزار میلیارد تومان و با لحاظ نرخ روز دلار، کل سپرده های بانکی ١۶٢ میلیارد دلار بود. »

در این مطلب به استناد آمارهای بانک جهانی نوشته شده است:« یک دلار در سال ١٣٨۵ معادل قدرت خرید ١.٢۵ دلار در سال جاری است، به عبارت دیگر تورم زدایی شده ١۶٢ میلیارد دلار  ارزش سپرده های امروز معادل ١٢١ میلیارد دلار در مهر ٨۵ در بازار جهانی قدرت خرید دارد. که برآمده از مطالب فوق می توان نتیجه گرفت: «سپرده های بانکی در ایران به دلار و با کسر تورم جهانی، در آخر آذر ٩٨ نسبت به مهر ٨۵ ثابت بوده و هیچ رشدی نداشته است ».

«در همه دنیا سالانه یک درصد سود به سپرده پرداخت میشود در ایران ١٣ سال است که سود سپرده به قیمت های ثابت، صفر است. به قیمت های ثابت ایران پایین ترین پرداخت سود سپرده را دارد».

در این مطلب تاکید شده است: «عامل گرانی دلار از یک سو سودی است که به سپرده پرداخت می شود  و از سوی دیگر همین سپرده گذار با افزایش نرخ ارز ثروت خود را هیچ می کند، سپرده گذار با افزایش نرخ ارز، همه سود ١٣ سال گذشته را صفر کرده است».

کد خبر: ۱٬۴۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha