۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۶
بورس ثابت‌قدم‌تر در مقایسه با ۲ سال گذشته
استاد دانشگاه اعلام کرد

بورس ثابت‌قدم‌تر در مقایسه با ۲ سال گذشته

در سال ۱۴۰۰ کشور به لحاظ تجارت خارجی وضعیت بهتری داشت و بورس در مقایسه با دو سال گذشته از ثبات بیشتری برخوردار بوده است.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عباس علوی راد استاد دانشگاه با اشاره به مهم‌ترین رویداد اقتصادی سال ۱۴۰۰ که بازگشت رشد اقتصادی مثبت به اقتصاد کشور بوده است گفت: آمارهای منتشر شده ۹ ماهه ابتدای سال این موضوع را تأیید می کند و همچنین گزارش‌های بانک مرکزی خبرهای خوبی از وضعیت اقتصادی می‌دهد اما اینکه این موضوع تا چه اندازه در معیشت و وضعیت اقتصادی جامعه تأثیر مثبت خواهد داشت باید با دقت بیشتری مورد بحث قرار گیرد.

علوی راد افزود: رشد ۴.۱ درصدی که در ۹ ماهه امسال اتفاق افتاده و نرخ رشد ۶.۱ درصدی بخش خدمات و مهم‌تر از آن سهم ۳.۵ درصدی از کل رشد ۴.۱ درصدی اقتصاد نشان از اهمیت این بخش از اقتصاد دارد و نشان دهنده این است که بزرگترین بخش اقتصادی که در رشد اقتصادی سهم دارد، زنده و ریکاوری شده است.

وی ادامه داد: نکته منفی این آمار نرخ رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی است که بیش از ۴ درصد منفی شده است و این تلخ‌ترین قسمت ماجرا است و این به دلیل بیم و امیدها در سرمایه‌گذاری و بی‌ثبات بودن اقتصاد کشور است.

علوی راد گفت: فشار تورمی تلخ‌ترین قسمت اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ بوده است و میانگین تورم ۱۲ ماهه ما بیش از ۴۰ درصد و تورم ماهانه نیز بیش از ۲ درصد بوده است و این تورم دهک‌های پایین را به شکل قابل ملاحظه‌ای تحت فشار معیشتی قرار داده است.

وی افزود: ۴۳ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی خبر بسیار خوبی است ولی کافی نیست این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۴۰ درصدی داشته که بسیار خبر خوبی است. در سال آینده می‌توان چشم انداز بهتری برای اقتصاد ایران متصور شد اما این نکته را نیز نباید از یاد برد که هیچ کدام از مشکلات ساختاری اقتصاد کشور در سال ۱۴۰۰ هنوز از بین نرفته و همچنان پا برجاست.

این استاد دانشگاه سال ۱۴۰۰ را از هر منظری که بخواهیم مورد بررسی قرار دهیم دو دولت با رویکردهای متفاوت بر سر کار بوده و در شش ماهه دوم تغییرات زیادی صورت گرفته است. در هر حال با وجود همه مشکلات اقتصادی موجود برای دولت سیزدهم می‌توان نمره قابل قبولی در نظر گرفت.

وی افزود: مشکلات ساختاری اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۰ تغییری نکرد و کاری برای حل این مشکلات ساختاری صورت نگرفت. توجه به این نکته مهم است که این مشکل موضوعی نیست که امروز به وجود آمده باشد و بتوان در کوتاه مدت آن را حل کرد بلکه باید به این سمت حرکت و برنامه‌ریزی کرد به نحوی که مشکلات ساختاری به مرور حل شود. دولت در بودجه ۱۴۰۱ تلاش کرده به این سمت حرکت کند و امیدواریم که این سر آغازی برای حل این مشکلات ساختاری موجود در اقتصاد باشد.

علوی راد افزود: اگر قرار باشد گشایشی در پی توافق در مذاکرات حاصل شود باید با سرازیر شدن دلارهای نفتی، از فرصت‌های نفتی در مسیر مناسب بهره‌مند شد.

وی گفت: در سال ۱۴۰۰ کشور به لحاظ تجارت خارجی وضعیت بهتری داشت. در خصوص واکسیناسیون عملکرد مناسبی در مقایسه با سالهای ۹۸ و ۹۹ داشتیم و بورس در مقایسه با دو سال گذشته از ثبات بیشتری برخوردار بوده است. اما این آمارها به هیچ وجه به این معنی نیست که در سال آینده نیز باید با همین شرایط پیش برویم بلکه باید برای آسیب‌هایی که در دهه ۹۰ متحمل شده‌ایم در دهه پیش رو برنامه داشته باشیم تا با تلاش مضاعف کمبودهای تحمیل شده به اقتصاد کشور در دهه نود جبران شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha