۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۵
جشنواره وب و موبایل؛ اعلام سایت‌ها و اپلیکیشن‌های برتر سال ۱۴۰۰

جشنواره وب و موبایل؛ اعلام سایت‌ها و اپلیکیشن‌های برتر سال ۱۴۰۰

جشنواره وب و موبایل ایران، امسال از دیماه آغاز شد و در ۲۱ اسفندماه با اعلام سایت‌ها و اپلیکیشن‌های برتر سال ۱۴۰۰ و با انتشار بیانیه شورای داوری پایان یافت .

بازار؛ گروه اقتصاد دیجیتال: در حالی که بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ ایران با تحمیل قرنطینه و محدودیت‌های ناشی از آن ناگزیر از بازتعریف فرآیندهای ارایه کالا و خدمت بوده‌اند و شتابندگی تحول دیجیتال در جهان و ایران هم به ضرورت‌های تازه‌ای رسیده، جای تعجب و تاسف است که بخشی از نگاه مسلط در حاکمیت کشور با رویکردهای تنگ‌نظرانه و روش‌های آشنای قدیمی در بگیر و ببندها به فضای مجازی می‌نگرد و با نیت یا ادعای محافظت از کاربران آنلاین، تهدید اجرای مجموعه‌ای از محدودیت‌های ناسازگار با خواست و شرایط واقعی زندگی کاربران ایرانی را پیش روی ما گسترده است. این در حالی‌ست که هشدارهای بسیاری از دلسوزان کشور درباره این طرح و تبعات آنی‌اش همچون ازدیاد ناامیدی و تشدید میل نخبگان به مهاجرت، حتی در سطح سران نظام بارها گوشزد شده است.

با همه این سختی‌ها نیز، امسال در جشنواره وب و موبایل ایران بیشتر از ۱۶۰۰ اثر در ۶۴ گروه شرکت کردند و باهم به رقابت پرداختند. که در طول مراسم داوری حدود ۳۰۰ اثر ار مرحله داوری حذف و در نهایت ۱۳۰۰ اثر وارد مراحل بعدی شدند.

شورای داوری جشنوراه وب موبایل ایران نیز امسال همچون سال گذشته به صورت آنلاین برگزار شد و سایت‌ها و اپلیکیشن‌های کاندید در تاریخ ۱۳ اسفند به صورت رسمی اعلام شدند. در بخش رای‌گیری مردمی امسال بیشن ۵۰۰ هزار رای ثبت شده که این نسبت به سال گذشته افزایش چشم گیری داشت. در تمام مراحل داوری به صورت متوسط سایت‌های شرکت کننده هرکدام ۲۵۰ رای دریافت کردند سرانجام جشنواره وب و موبایل ایران در ۲۱ اسفندماه با اعلام سایت‌ها و اپلیکیشن‌های برتر سال ۱۴۰۰ و با انتشار بیانیه شورای داوری به کار خود پایان داد. و اسامی برندگان داوری و مردمی چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران نیز اعلام شد.

از تغییرات مهم جشنواره وب و موبایل ایران در سال ۱۴۰۰ اضافه شدن تندیس‌های NFT و حذف تندیس‌های فیزیکی می‌باشد و از چند روز آینده تندیس‌ها به صورت NFT به حساب کاربری برندگان ارسال خواهد شد.

شایان شلیله در خصوص جشنواره امسال گفت: «متاسفانه شرایط حاکم بر اکوسیستم روز به روز سخت‌تر شده و این شرایط برگزاری جشنواره وب و موبایل ایران را سخت‌تر و سختر می‌کند. علت تاخیر در شروع جشنواره هم چیزی خارج از این نبود. برگزار کنندگان دل و دماغ برگزاری این رویداد رو نداشتند اما در انتها تصمیم براین شد که به منظور روشن نگهداشتن چراغ اکوسیستم و ایجاد امید در میان نسل جدید و فعالین این حوزه با درخواست‌های زیاد مدیران کسب‌وکارهای اینترنتی جشنواره برگزار شود.»

شلیله در ادامه گفت « نیاز به تکرار مکررات نیست اما همین احساس نگرانی و دلسردی ما را بر این داشت تا امسال برای جشنواره مراسم اختتامیه نداشته باشیم. مراسم اختتامیه بدون برنامه‌های جذاب جایگاهی ندارد و برگزاری مراسم اختتامیه امسال با برنامه های سرگرم کننده واقعا در توان ما نبود»

در بیانیه شورای داوران چهاردهمین جشنواره وب و موبایل ایران آماده است: « به عنوان باسابقه‌ترین رویداد سالانه اکوسیستم آنلاین کشور، به نمایندگی از بسیاری از کسب‌وکارها که نان و نام را نه در محدودیت و رانت‌های بلندمدت، که از تنوع ارایه خدمات در فضای رقابت گسترده و عادلانه می‌جویند، همچنان که در تمامی ماه‌های اخیر در جلسات تبادل نظر و گفتگوهای رسانه‌ای هم نگرانی خود را اعلام کرده است، هم‌صدا با اکثریت شهروندان ایران، اجرای طرح موسوم به صیانت را خطری جدی برای الگوی کنونی زندگی ایرانیان می‌داند.»

شورای داوران جشنواره در پایان فرآیندهای داوری، با سپاس از همه وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی که جشنواره وب و موبایل ایران را خانه خود می‌دانند و با ارج نهادن به رای یکایک شما کاربران متعهد و مسئول، هم‌زمان با اعلام برگزیدگان جشنواره، در اعتراض به شرایط پرابهام و نگران‌کننده ناشی از اجرای احتمالی طرح صیانت، امسال مراسم اختتامیه جشنواره را حتی به شکل آنلاین هم برگزار نمی‌کند؛ زیرا معتقدیم برگزاری رویداد در چنین شرایطی، نه تنها مرهمی بر زخم‌های کسب‌وکارهای آنلاین نخواهد شد، بلکه ممکن است تنها سبب اطمینان خاطر عاملان این فضای مبهم و تیره شود؛ با این امید که واکنش‌های بازیگران زیست‌بوم فناوری ایران، در کنار دیگر ذی‌نفعان فضای ارتباطی و کسب‌وکارهای آنلاین به گوش آنانی که بر طبل افتراق و نومیدی می‌کوبند، کارساز شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۱۱۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha