۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷
مدت زمان خانه دار شدن در پایتخت ۷۰ سال| شهرداری تهران در بازار مسکن و قیمت مسکن ورود جدی می کند
شهردار تهران مطرح کرد

مدت زمان خانه دار شدن در پایتخت ۷۰ سال| شهرداری تهران در بازار مسکن و قیمت مسکن ورود جدی می کند

زاکانی، شهردار تهران با بیان اینکه ۶۵ درصد حقوق مستاجران در تهران به اجاره خانه اختصاص می یابد، گفت: متقاضیان مسکن با یک حقوق متعارف در تهران، ۷۰ سال زمان می برد که صاحب مسکن شوند.

بازار، گروه راه و مسکن: علیرضا زاکانی در آیین کلنگ زنی طرح تامین مسکن جایگزین گودنشینان باغ آذری با تبریک میلاد منجی عالم بشریت امام زمان (عج) و تقارن آن با بهار طبیعت گفت: کاری که امروز آغاز می شود حاوی پیام های مختلفی است؛ پاسخ معتبر به ایجاد عدالت در تهران و نزدیک کردن فاصله شمال و جنوب است. هم معطوف به الگوسازی و محله سازی است که با اولویت دادن به نوسازی بافت فرسوده درصددیم الگویی در این نقطه بسازیم و هم معطوف به ایمنی بخشی به این بافت هاست. لذا باید این کار بزرگ را که در سه منطقه ۱۶ و ۴ و ۵ با هم آغاز می شود، تبریک گفت.

در تهران اگر فردی مسکن نداشته باشد ۶۵ درصد حقوق متعارف خود را باید به مسکن برای اجاره بها اختصاص داده دهد و اگر در طلب خریدن مسکن باشد با این شرایطی که مسکن دارد باید حدود ۷۰ سال منتظر خرید مسکن بماند

وی افزود: مسکن یکی از موضوعاتی است که ‌در تهران محل صدمه زدن به معیشت و سبد زندگی مردم است. در تهران اگر فردی مسکن نداشته باشد ۶۵ درصد حقوق متعارف خود را باید به مسکن برای اجاره بها اختصاص داده دهد و اگر در طلب خریدن مسکن باشد با این شرایطی که مسکن دارد باید حدود ۷۰ سال منتظر خرید مسکن بماند.

شهرداری خود را مکلف می داند که در بازار مسکن و قیمت مسکن ورود جدی و نقش آفرینی اساسی داشته باشد. این کار نویدی برای مسیر آسایش و آرامش بیشتر برای مردم خواهد بود

زاکانی اظهار داشت: دغدغه مردم را باید در حوزه مسکن کاهش دهیم. شهرداری خود را مکلف می داند که در بازار مسکن و قیمت مسکن ورود جدی و نقش آفرینی اساسی داشته باشد. این کار نویدی برای مسیر آسایش و آرامش بیشتر برای مردم خواهد بود.

وی با بیان اینکه زمانی که مقرر شد در راستای اراده ای که در کشور است سالانه یک میلیون مسکن احداث شود، در تهران تفاهم نامه ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کردیم و قدرالسهم خود را با وجود اینکه در طرح جهش مسکن وظیفه ای نداشتیم، پذیرفتیم تا بتوانیم در نوسازی بافت فرسوده، مسکن سازی و فقرزدایی در بافت فرسوده و در نهایت تغییر چهره شهر و افزایش ایمنی و پایداری شهر را شاهد باشیم.

شهردار تهران ادامه داد: از آنجایی که در شهرداری از ابتدا اذعان داشتیم که نمی توانیم نسبت به نیازهای جامعه و شهروندان بی تفاوت باشیم، توجه به حوزه مسکن مورد عنایت قرار گرفت. به همین منظور به تشکیل قرارگاه های عملیاتی روی آوردیم.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال در حوزه اجتماعی قرار شد تلاشی توسط همه نهادها انجام شود که حاصل آن تشکیل قرارگاه بود که بالغ بر ۶۳۰۰ معتاد متجاهر از مناطق ۷ گانه جمع و در کمپ ها جایگزین شدند که این مسیر ادامه دارد.

شهردار تهران یادآور شد: ما افتخار داریم که همه این امور را دنبال کردیم و سهم ۱۰ هزار واحدی را از ۱۸۰ هزار واحد مسکونی مورد هدف با همکاری بیناد مسکن رقم خورد. مرحله اول آن در این سه نقطه احداث بیش از ۳ هزار واحد مسکونی است و برای ۷ هزار واحد الباقی قبل از خرداد سال آینده تمهیدات لازم انجام خواهد شد.

زاکانی خاطرنشان کرد: لذا باید برای تامین ایمنی و تغییر چهره شهر در این ۱۸۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته شده یک شیوه جدید داشته باشیم که سرانه های خدماتی هفت گانه نیز در آنها فراهم باشد.

برای سال آینده ۱۸۰ هزار واحد را برای ساخت و نوسازی در دستور کار داریم که بخش عمده آن با تفاهمی است که قرار است در قالب قانون جهش مسکن در بافت فرسوده و زمین‌های ذخیره شهری انجام شود

وی افزود: این کار بخشی از تفاهمی است که با بنیاد مسکن داشتیم، مرحله اول آن حدود ۳ هزار واحد است که امروز کلنگ زنی شد و ۷ هزار واحد باقی مانده نیز در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ کلنگ زده خواهد شد. برای سال آینده ۱۸۰ هزار واحد را برای ساخت و نوسازی در دستور کار داریم که بخش عمده آن با تفاهمی است که قرار است در قالب قانون جهش مسکن در بافت فرسوده و زمین‌های ذخیره شهری انجام شود.

شهردار تهران خاطر نشان کرد: قدرالسهم ما در این پروژه مساوی است اما  هر پروژه ای اختصاصات خاص خود را دارد. مثلا در پروژه ای که در آن حضور داریم بنا است که سرانه های هفت گانه نیز تامین شود. در این قدرالسهم تفاوت هایی ایجاد می شود اما زمین و پروانه از شهرداری است و بنیاد مسکن ساخت آن را برعهده دارد. ما هم ما به ازای آن برای افرادی که در گود ساکن هستند و در محرومیت به سر می برند واحد تحویل می دهیم و مجموعه گود برای سرانه های هفت گانه اختصاص پیدا می کند.

امروز ۲۴ اسفند با حضور اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، شهردار و استاندار تهران، عملیات اجرایی حدود ۳ هزار واحد طرح نهضت ملی مسکن در بافت فرسوده شهر تهران آغاز شد.

در این مراسم، عملیات اجرایی پروژه‌ها ۱۳۰۰ واحد مسکونی باغ آذری، ۳۵۲ واحدی سپه‌شهر و ۱۳۰۰ واحدی افق اکباتان به مناسبت نیمه شعبان آغاز شد.

کد خبر: ۱۴۱٬۰۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha