۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
تهدید اقتصاد توریسم اروند با کمبود مراکز اقامتی| خانه مسافرهای محلی ایجاد شود
گزارش بازار؛

تهدید اقتصاد توریسم اروند با کمبود مراکز اقامتی| خانه مسافرهای محلی ایجاد شود

آبادان- ایجاد خانه مسافر در منطقه آزاد اروند سبب رفع مشکل کمبود واحدهای اقامتی و توسعه صنعت توریسم می‌شود.

محمود نواصر؛ بازار: یکی از مناطق گردشگرپذیر کشور که شش ماه از سال دارای آب و هوای بسیار مناسب بوده، منطقه آزاد اروند (آبادان، خرمشهر و مینوشهر) است.

وجود هتل‌های متعدد اعم از سه پنج ستاره، چهار ستاره و سایر هتل‌ها در منطقه آزاد اروند نشان دهنده وجود گردشگران زیاد در این منطقه است. بعضی گردشگران ترجیح می‌دهند که در مناطق محلی اقامت داشتند به همین منظور طی سال‌های گذشته شاهد افزایش چشمگیر خانه مسافرها بوده‌ایم.

خانه مسافرها ضمن اینکه رقیبی برای هتل‌ها محسوب نمی‌شوند بلکه مکمل اقامتی هتل‌ها نیز خواهند بود. در روستاهای شهرهای آبادان و خرمشهر به دلیل وجود نخلستان‌های زیبا، رودخانه و نهرهای متعدد و همچنین مهمان نوازی بالای مردم، تاسیسات و زیرساخت لازم برای اجرای طرح خانه مسافر فراهم است.

روستاییان استقبال می‌کنند
نجمه عباسیان پور، یک فعال گردشگری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: کمبود هتل در آبادان و خرمشهر کاملا مشهود بوده و بهترین راه حل برای جبران این مشکل اجرای طرح خانه مسافر است.

وی با تاکید بر اینکه برای اجرای طرح خانه مسافر در شهرهای آبادان و خرمشهر باید این طرح با مجوز سازمان منطقه آزاد اروند اجرا شود، افزود: این اقدام باعث می‌شود امنیت حاکم شود و کمتر شاهد مشکلات در زمینه اقامت باشیم.

این فعال گردشگری با بیان اینکه هم اکنون خانه مسافرهای زیادی به صورت غیرقانونی در شهرهای آبادان و خرمشهر فعالیت می کنند، عنوان کرد: متاسفانه این خانه مسافرهای غیرقانونی مشکلاتی را ایجاد کرده است.

عباسیان پور خاطرنشان کرد: قیمت خانه مسافرهای قانونی نسبت به هتل کمتر است و هم اینکه مسافران احساس راحتی بیشتری دارند.

وی وجود نخلستان و روستاهای بکر گردشگری در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر را یک فرصت گردشگری دانست و بیان کرد: بسیاری از روستاییان می‌توانند از طریق طرح خانه مسافر کسب درآمد داشته باشند.

این فعال گردشگری ادامه داد: اصلا لازم نیست یک خانه کامل برای این امر در نظر گرفت و می‌توان افرادی که اتاق‌های اضافه و مجهز دارند، آن را در اختیار مسافران قرار بدهند.

وقتی تعدادی خانه در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر تجهیز شود و به صورت قانونی کار کنند گردشگران به راحتی می‌توانند اعتماد کنند و خاطرات خوشی نیز برای آنها رقم می‌خورد

عباسیان پور تاکید کرد: وقتی تعدادی خانه در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر تجهیز شود و به صورت قانونی کار کنند گردشگران به راحتی می‌توانند اعتماد کنند و خاطرات خوشی نیز برای آنها رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: در بسیاری از شهرهای ایران مالک خانه شخصی، یک تا دو اتاق خانه خود را مجهز کرده و آن را برای اقامت به مسافران ارائه می‌دهد. حتی سایر اعضای خانواده با وی مشارکت کرده و با پخت غذاهای محلی از مسافران پذیرائی می‌کنند.

این فعال گردشگری اظهار کرد: اینگونه اقامت و سفر بهترین و زیباترین سفر را برای گردشگر ایجاد می‌کند. مخصوصا برای این منطقه که مردمان فوق‌العاده مهمان نوازی دارد و با غذاهای محلی بسیار خوشمزه همراه با پوشش محلی باعث جذب گردشگر می‌شوند.

تهدید اقتصاد توریسم اروند با کمبود مراکز اقامتی| خانه مسافرهای محلی ایجاد شود

توسعه جوامع محلی
مجید کنعانی، یک دانش آموخته گردشگری نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرهای آبادان و خرمشهر هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری هستند به همین دلیل این گردشگران نیاز به مکانی برای استراحت و اقامت دارند.

وی ادامه داد: از آنجایی که تعداد هتل‌های شهرهای آبادان و خرمشهر پاسخگوی این تعداد گردشگر ورودی نیست، طرح خانه مسافر یک ایده مهم و ضروری تلقی می‌شود.

این دانش آموخته گردشگری با بیان اینکه خانه مسافر در بین گردشگران محبوبیت بیشتری نسبت به هتل‌ها پیدا کرده است، باید حتما در منطقه آزاد اروند اجرا شود.

کنعانی افزود: علت علاقمندی گردشگران به خانه مسافر به صرفه و ارزان‌تر بودن نسبت به هتل‌ها است؛ همچنین معمولا اتاق‌های هتل بیش از چهار نفر نیست و مسافرانی که تعداد نفرات آنها بیش از شش نفر است، بهترین مکان خانه مسافر است.

وی توضیح داد: آزادی عملی که گردشگران در خانه مسافر دارند هیچگاه در هتل‌ها و اقامتگاه‌ها ندارند.

این دانش آموخته ایجاد امنیت و قانونی بودن را اولین شرط اجرا طرح خانه مسافر عنوان کرد و گفت: مسافر باید حس امنیت داشته باشد که جان و مال خود در امان است. موضوع دوم بهداشت خانه مسافر است و باید کاملا تمیز، مرتب و خوش بو باشد.

کنعانی اظهار کرد: خانه مسافر باید دارای امکاناتی مثل تلفن، اینترنت بی سیم، یخچال، اجاق گاز و روشنایی مناسب باشد.

وی با بیان اینکه منطقه آزاد اروند با اعطای مجوز به اشخاص با صلاحیت سبب توسعه صنعت گردشگری و اشتغالزایی می‌شود، افزود: آشپزی و پذیرایی از مسافران که به غذای جنوبی علاقه دارند، فروش سوغات، لباس محلی و صنایع دستی از اقداماتی است که می‌توان در خانه مسافر انجام داد.

این دانش آموخته گردشگری ابراز امیدواری کرد: در روستا شرایط ویژه‌ای وجود دارد و بسیاری از گردشگران یا مسافران عاشق طبیعت هستند و در بدو ورود به شهرهای آبادان و خرشهر خواستار معرفی یک روستای زیبا و مناسب هستند.

کنعانی با بیان اینکه در روستا برای تفریح مسافر می‌توان برنامه‌های مناسبی اجرا شود، افزود: آموزش ماهیگری و نان پختن، دیدن بافت صنایع دستی از نزدیک، کاشت سبزی و برداشت آن و محصولات دیگر، پیاده روی و دوچرخه سواری در طبیعت امکاناتی قابل اجرا در خانه مسافر است.

وی گفت: مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند با اجرای طرح خانه مسافر باعث اشتغالزایی برای مردم منطقه خواهند شد و همچنین توسعه صنعت توریسم و اقتصادی رقم می‌خورد.

شاهراهی برای گردشگران خارجی
آرزو نری موسی، یک دانش آموخته گردشگری دیگر نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: منطقه آزاد اروند را می‌توان به عنوان یک شاهراه برای مسافران خارجی حاشیه خلیج فارس درنظر گرفت.

وی افزود: برای مسافر از لحظه ورود به منطقه مهم‌ترین موضوع یک اسکان با شرایط مناسب برای استراحت است.

ایجاد خانه مسافرهای امن که تمام رسم و رسومات شیرین منطقه رو به همراه غذاها و حتی پوشش سنتی منطقه آزاد اروند را عرضه کند، لازم است

این دانش آموخته گردشگری بیان کرد: ایجاد خانه مسافرهای امن که تمام رسم و رسومات شیرین منطقه رو به همراه غذاها و حتی پوشش سنتی منطقه آزاد اروند را عرضه کند، لازم است.

نری موسی تصریح کرد: وقتی خانه مسافر دارای مجوز و زیر نظر نهاد یا دستگاه بخصوصی باشد قطعا این شرایط مهیا خواهد شد.

وی تاکید کرد: معرفی اماکن دیدنی، مذهبی، تاریخی و مراکز خرید برای تهیه محصولات بومی و سوغات نیاز به راهنماهای مجرب دارد و خانه مسافرها در این زمنیه می‌توانند کمک شایسته‌ای داشته باشند.

نری موسوی بیان کرد: همه دلسوزان باید دست به دست هم بدیم و مهمان نوازی خالص مردمان منطقه آنچنان که شایسته است نشان دهیم.

ضرورت دارد سازمان منطقه آزاد اروند در راستای توسعه صنعت گردشگری، طرح‌های خانه مسافر را اجرا کند. باید سریعا خانه مسافرهای قانونی و ضابطه‌مند همراه با مجوز فعالیت ایجاد شود. به طور حتم ایجاد خانه مسافر در منطقه آزاد اروند سبب رفع مشکل کمبود واحدهای اقامتی و توسعه صنعت توریسم می‌شود.

کد خبر: ۱۴۱٬۰۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha