۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
«کارتن به دستان» زخم کهنه صنعت هتل داری گلستان| حیات مراکز اقامتی به حمایت مسئولان نیاز دارد
در گفتگو با بازار بیان شد؛

«کارتن به دستان» زخم کهنه صنعت هتل داری گلستان| حیات مراکز اقامتی به حمایت مسئولان نیاز دارد

گرگان- طی سه سال گذشته، سیل و شرایط کرونا شرایط سختی را برای واحدهای اقامتی گلستان ایجاد کرده و حیات این واحدها نیازمند حمایت مسئولان و برخورد با کارتن به دستان در حاشیه جاده ها است.

بازار؛ گروه استان‌ها: جذابیت های بالای طبیعی و تاریخی گلستان سبب شده تا همه ساله در ایام نوروز و تابستان، شاهد حضور گردشگران بی شمار باشیم.

با توجه به کاهش نسبی شیوع کرونا در کشور و گلستان، پیش بینی می شود امسال میزان سفرهای نوروزی و استقبال گردشگران از جاذبه های گردشگری استان افزایش یابد.

از مهم ترین زیرساخت های توسعه صنعت گردشگری در هر منطقه ای فراهم کردن مراکز اقامتی و هتل ها است که می تواند نقش بسزایی در مانایی گردشگران و رونق صنعت گردشگری داشته باشد. به همین منظور برای اطلاع از آخرین وضعیت هتل داری و آمار و ارقام این بخش و همچنین کسب اطلاع از آمادگی فعالان هتل داری در تعطیلات نوروز با «ابراهیم ممشلی»، رییس اتحادیه هتل داران و هتل آپارتمان داران گلستان گفتگو کردیم که در زیر خواهد آمد.

* آخرین وضعیت صنعت هتل داری گلستان را توضیح دهید؟
طی سه سال اخیر صنعت هتلداری گلستان، بحران های متعددی را تجربه کرده است، از سیل در نوروز ۹۸ و زمین گیر شدن هتلداران گرفته تا کسادی شدید بازار به سبب کرونا در دو سال گذشته، همگی موجب شده تا فشار اقتصادی بی سابقه ای به فعالان هتلداری وارد شود.

هر چند دغدغه های کرونایی منحصر به گلستان نبود و همه کشور گرفتار آن بودند اما نوپا بودن صنعت هتل داری در گلستان فشار بیشتری بر این صنعت وارد کرد.

«کارتن به دستان» زخم کهنه صنعت هتل داری گلستان| حیات مراکز اقامتی به حمایت مسئولان نیاز دارد

* چه میزان هتل و هتل آپارتمان در گلستان داریم ؟
در گلستان ۲۸ هتل داریم که ۶ واحد به دلیل مشکلات اقتصادی و یا مباحث مرتبط با انحصار وراثت تعطیل هستند، هتل های گلستان ۷۰۳ اتاق و هزار و ۷۵۵ تخت در اختیار مسافران قرار می دهند.

۲۸ هتل داریم که ۶ واحد به دلیل مشکلات اقتصادی و یا مباحث مرتبط با انحصار وراثت تعطیل هستند

همچنین ۱۲ هتل آپارتمان با ۱۳۰ اتاق و ۵۱۰ تخت و سه واحد متل با ۴۰ اتاق با ۱۳۷ تخت آماده ارائه خدمت به مسافران هستند.

* مشکلات و چالش های فرا روی هتلداری در گلستان را تشریح کنید؟
هزینه های سرسام آور برق و گاز در صنعت هتل داری از مهم ترین چالش های فراروی ما در ماه های اخیر است.‌ به طور متوسط هزینه، گاز بهای یک هتل حداقل یک میلیون تومان در روز است. با توجه به اینکه ضریب اشغال هتل های گلستان در ماه های گذشته تا ۱۲.۵ درصد کاهش یافته است این هزینه ها هتلداری را از حیث انتفاع و سودآوری خارج می کند.

برخی از هتل های بزرگ و متوسط استان به طور ماهانه ۶۰ تا ۸۰ میلیون تومان پول گاز می دهند که هزینه زیادی است و بارها با مدیران استان مکاتبه کردیم تا تمهیدات و تخفیف هایی برای این صنعت منظور شود که تاکنون به نتیجه نرسیده است.

‌وقتی در یک هتل یا واحد پذیرایی یک مسافر پذیرش می شود باید آب گرم و فضایی مطبوعی برای مسافران ایجاد شود، نمی توان به سبب قیمت گاز به مسافر بگوییم که منتظر بماند تا شوفاژخانه روشن و آب گرم در اختیار وی قرار بگیرد.

* نسبت هزینه ها و درآمدها در صنعت هتل داری رضایت بخش فعالان این حوزه است یا خیر؟
هر چند براساس بخش نامه های وزارت گردشگری، مجوز افزایش قیمت هتل ها تا ۳۰ درصد صادر شده اما این رقم کفاف هزینه های هتل داری را نمی دهد. به عنوان نمونه حقوق کارگران در سال آینده ۶.۵ میلیون تومان پیش بینی شده و با احتساب هزینه های بیمه پرسنل، مالکان و مدیران و هتلداران تحت فشار قرار خواهند گرفت.

«کارتن به دستان» زخم کهنه صنعت هتل داری گلستان| حیات مراکز اقامتی به حمایت مسئولان نیاز دارد

‌این دغدغه ها و برخی ناملایمات سبب شده تا تعدادی از هتل داران تقاضای تغییر کاربری داشته و یا پیگیر فروش واحد خدماتی خود باشند.

وقتی بیش از ۸۵ درصد ظرفیت هتل های گلستان خالی است، نمی شود انتظار سودآوری از صنعت هتلداری داشت، با شرایط فعلی هزینه های کارگری و پرسنل هم تامین نمی شود.

برخی ناملایمات سبب شده تا تعدادی از هتل داران تقاضای تغییر کاربری داشته و یا پیگیر فروش واحد خدماتی خود باشند

متاسفانه در یکی دو سال اخیر مقوله گردشگر خارجی هم به حداقل ممکن رسید و پذیرش گردشگران خارجی نسبت به چند سال قبل کاهش محسوسی داشته است و درآمدهای این بخش هم ناچیز شده است.

* حمایت های دولت از بخش هتلداران را چگونه ارزیابی می کنید؟
با پیگیری های زیاد و همراهی دولت و مجلس توانستیم موضوع مالیات بر ارزش افزوده را از صورت حساب مشتریان هتل ها حذف کنیم تا با متعادل سازی قیمت ها در امر جذب مسافر موفق تر باشیم.

نیاز به حمایت های بیشتر دولت و مجلس از صنعت گردشگری و هتل‌ داری داریم، امیدوارم گلستان زودتر از سایر مناطق کشور از شرایط کرونایی خارج شود و بتوانیم با کمک یکدیگر بخش قابل توجهی از سرمایه های از دست رفته در حوزه گردشگری را به استان برگردانیم.

موضوع کارتن به دستان و خانه های غیرمجاز اجاره ای به زخم کهنه صنعت هتلداری تبدیل شده اند

* تاثیر واحدهای غیرمجاز و موضوع کارتن به دستان بر صنعت هتل داری چیست و چه انتظاری از مسئولان دارید؟
موضوع کارتن به دستان و خانه های غیرمجاز اجاره ای به زخم کهنه صنعت هتلداری تبدیل شده اند. برای برخورد جدی با فعالان این بخش نیاز به عزم جدی همه مسئولان استان است، نمی توان فقط از ماموران نیروی انتظامی درخواست کنیم که با این افراد کارتن به دست مقابله کند.

حل ریشه ای این معضل به هماهنگی بین دستگاهی به ویژه مراجع قضایی داریم زیرا برخی از این خانه هایی که اجاره داده می شود به محل امن مجرمان فراری بدل می شود و جرایم بسیاری در آن رخ می دهد.

* سخن آخر؟
با همه تنگناها و مشکلات موجود تلاش کردیم با نظارت حداکثری بر عملکرد هتل داران رضایت گردشگران و مسافران را از نحوه قیمت ها و خدمات ارایه شده ارتقاء دهیم.

مجموعه هتل داران گلستان آمادگی کامل دارند تا در ایام نوروز به گردشگران و مسافران خدمات دهی کنند و همه پیش بینی ها منظور شده است.

کد خبر: ۱۴۰٬۹۰۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha