۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۵
قیمت پالادیوم همچنان در مسیر صعود قرار دارد| احتمال خروج صنعت خودروسازی از برنامه افزایش تولید
تاثیر درگیری های روسیه و اوکراین بر بازار فلزات گرانبها

قیمت پالادیوم همچنان در مسیر صعود قرار دارد| احتمال خروج صنعت خودروسازی از برنامه افزایش تولید

قیمت پالادیوم متاثر از درگیری های روسیه و اوکراین قرار و روندی صعودی به خود گرفته است که به زودی منجر به رکود بازار آن می شود.

بازار؛ گروه صنعت: سیر صعودی قیمت فلز گرانبهای پالادیوم بعد از شروع درگیری های روسیه و اوکراین هنوز به پایان نرسیده است اما دستاوردهای خیره ‌کننده امسال با ثبات به نظر نمی‌رسد. هرچند به نظر می رسد حجم صادرات چندان تغییری نکند اما ممکن است تقاضا برای واردات این فلز گرانبها از سوی خودروسازان با کاهش رو به رو شود.

گفتنی است شروع افزایش قیمت فلز پالادیوم از درگیری های روسیه و اوکراین آغاز شده که به طور تقریبی در حدود ۴۰ درصد از منابع استخراج این فلز در روسیه قرار دارد. از همین رو به دنبال محدودیت های اعمال شده بر بانک های روسیه و ممنوعیت پروازها به آسمان این کشور، این احتمال می رود که تامین پالادیوم برای مشتریان بازار جهانی با دشواری همراه باشد و بازار این فلز را به سمت رکود هدایت کند.

خودروسازان حدود ۸۵ درصد از عرضه جهانی پالادیوم را برای ساخت مبدل‌ های کاتالیزوری کاهنده آلودگی در موتورهای بنزینی مصرف می‌ کنند

روسیه به دنبال ادامه صادرات پالادیوم
این درحالی است که صادرات روسیه برخلاف پیش بینی ها که انتظار می رفت با کاهش قابل توجهی رو به رو نشود اما به طور معنا داری با افت همراه بوده است. در این راستا ولادیمیر پوتانین، رئیس شرکت استخراج کننده پالادیوم در روسیه اعلام کرده است که به رغم تعلیق خطوط هوایی با اروپا و آمریکا همچنان می تواند محموله را از طریق مسیرهای جایگزین به مشتریان ارسال کند.

پالادیوم همچنین ممکن است قربانی تورم شتابان و کاهش رشد جهانی ناشی از جنگ در اروپا شود. خودروسازان حدود ۸۵ درصد از عرضه جهانی پالادیوم را برای ساخت مبدل‌ های کاتالیزوری کاهنده آلودگی در موتورهای بنزینی مصرف می‌ کنند و همچنین ممکن است تصمیم به این بگیرند که به جای این فلز گرانبها از پلاتین به عنوان گزینه ای ارزان تر بهره ببرند.

نیکی شیلز، رئیس استراتژی فلزات در MKS PAMP SA گفت: ما همچنان شاهد نوسانات قیمتی بسیار شدید و صعودی در نیمه اول سال هستیم. وی افزود: اما ترس از رکود در حال افزایش است و انتظار می رود تقاضا در نیمه دوم کاهش یابد تا ریسک قیمت به شدت به سمت نزولی تغییر کند.

در حالی که پالادیوم تحت تحریم قرار نگرفته است، انزوای فزاینده روسیه همچنان بر عرضه تاثیر می گذارد. پوتانین در آخر هفته به روزنامه RBC روسیه گفت که برخی از مشتریان در حال بررسی لغو قراردادهای خود با نوریلسک نیکل هستند، این در حالی است که ممکن است برنامه های سرمایه گذاری مشتریان به تعویق بیفتد.

آفریقای جنوبی به عنوان تامین کننده اصلی دیگر این فلز گرانبها بعد از روسیه شناخته می شود که حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص می دهد

آفریقای جنوبی جایگزین روسیه می شود؟
فیلیپ کلاپوییک، مدیر عامل شرکت پریشیز متالز اینسایتز در هنگ کنگ نیز بیان کرد: باید دید آیا نوریلسک می‌ تواند در مقابل قراردادهای بلند مدت خود به عرضه پالادیوم و ورود به بازار نقدی ادامه دهد یا خیر؟ وی اضافه کرد: اگر مسکو به این شرکت دستور دهد که عرضه را محدود کند، قیمت ها می تواند بسیار بالاتر می رود.

گفتنی است که آفریقای جنوبی به عنوان تامین کننده اصلی دیگر این فلز گرانبها شناخته می شود که حدود ۳۰ درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص می دهد؛ البته این نکته حائز اهمیت است که این فلز گرانبها در کانادا و ایالات متحده نیز تولید می شود.

شایان ذکر است که این فلز در ۷ مارس به اوج خود یعنی ۳۴۴۲.۴۷ دلار در هر اونس رسید، اما از آن زمان به نزدیک به ۲۷۰۰ دلار کاهش یافته است. سوکی کوپر، تحلیلگر در بانک استاندارد چارترد در این باره گفت: قیمت‌ ها در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ‌۲۷۶۳ دلار خواهد بود و در سال آینده به ۲۲۷۵ دلار کاهش می‌ یابد.

با ادامه درگیری های موجود در اوکراین ممکن است برنامه افزایش تیراژ جهانی خودرو در سال ۲۰۲۲ از مسیر خارج شود و کمتر از انتظار باشد

افزایش قیمت پالادیوم موقتی است
به طور کلی به نظر می رسد خطرات رکود در بازار فلزات گرانبها در حال ظهور باشد. در این راستا موسسه سرمایه گذاری متال فوکوس در گزارشی به مورخ ۹ مارس اعلام کرد که برنامه افزایش تیراژ تولید خودرو در سال ۲۰۲۲ ممکن است از مسیر خارج شود و کمتر از انتظار باشد. همچنین شورای سرمایه‌ گذاری جهانی پلاتین هفته گذشته اعلام کرده که این درگیری می ‌تواند منجر به افزایش شدید تقاضا برای پلاتین شود. در این راستا تحلیل گران از جایگزینی ۳۴۰۰۰۰ اونس در سال جاری خبر داده اند که این رقم ۷۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ است.

نیکوس کاوالیس، مدیر عامل متالز فوکوس گفت: در کوتاه مدت، افزایش قیمت پالادیوم به دلیل درگیری های موجود در اوکراین ادامه دارد اما در نهایت این ماجرا در پایان سال این روند صعودی قیمت ها از بین خواهد رفت.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha