۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
ظرفیت کشت دیم در ۱۶ استان مهیاست
رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور:

ظرفیت کشت دیم در ۱۶ استان مهیاست

علیزاده، رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور گفت: بستر توسعه کشت دیم در ۱۶ استان کشور وجود دارد.

به گزارش بازا، رئیس موسسه تحقیقات دیم کشور با بیان اینکه نباید تصور شود که تولید اقتصادی دیم فقط در سال‌های پرباران امکان‌پذیر است، افزود : واقعیت این است که با مدیریت صحیح و رعایت اصول زراعت دیم می‌توان در نامناسب‌ترین شرایط محیطی نیز عملکرد اقتصادی از کشت دیم به دست آورد تا جایی که امکان تولید اقتصادی در شرایط خشکسالی بارها از طریق مزارع الگویی و ترویجی در عرصه‌های بهره‌برداران تحت شرایط نامساعد سال‌های کم‌باران و خشک نظیر سال زراعی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ اثبات شده است.

خشنود علیزاده با بیان اینکه چالش دیگر کشت دیم، تولید کم در واحد سطح است؛ گفت : سهم دیمزارها در تولیدات سالانه زراعی فقط ۷ درصد در سال زراعی ۹۵-۹۶ و کمتر از ۱۰ درصد در سال زراعی ۹۷-۹۸ است. توجه به فناوری ها و دانش بومی به خصوص سامانه های سطوح آبگیر باران برای تأمین آب مورد نیاز کشت های دیم، می تواند نقش بسیارمهم و موثری در افزایش تولید کشت دیم داشته باشد.

طبق اعلام مسئولان جهاد کشاورزی بیش از ۱۰ میلیون هکتار دیمزار در کشور وجود دارد که در صورت سازمان دهی مناسب این اراضی، می تواند به ظرفیت تولید در بخش کشاورزی افزوده شود.

کشت دیم یکی از روش های کم هزینه و استفاده بهتر از منابع طبیعی مانند باران و خاک هست که از ابتدا رایج بوده است. کشاورزی دیم نقشی مهم و اساسی در تأمین امنیت غذایی در جهان داشته و خواهد داشت؛ به‌طوری که هم‌اکنون بخشی عمده از کشاورزی دنیا به کشت دیم اختصاص دارد. طبق بررسی‌ها بیش از ۷۰ درصد سطح زیر کشت محصولات کشاورزی در دنیا، کشاورزی دیم است و حدود یک و نیم میلیارد هکتار زمین دنیا زیر کشت محصولات دیم قرار دارد.

کد خبر: ۱۴۰٬۸۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha