۲۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
مازاد تولید مرغ تا شهریور ادامه دارد
چرا اتحادیه سراسری مرغداران اطلاعات را از تولیدکنندگان دریغ می کند؟

مازاد تولید مرغ تا شهریور ادامه دارد

رییس انجمن صنفی مرغداران گوشتی کرمانشاه از تعیین سقف برای جوجه ریزی و واگذاری امور تنظیم بازار به وزارت جهاد کشاورزی به عنوان راهکارهای بهبود بازار مرغ کشور نام برد.

بولوردی،خبرگزاری بازار - برومند چهارآیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی  در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: با تعیین سقف برای جوجه ریزی بایستی از مازاد تولید جلوگیری شود؛ یعنی میزان جوجه ریزی را باید حداکثر روی ۱۱۰میلیون قطعه در ماه تنظیم کنیم و اجازه ندهیم که این میزان از رقم مذکور بالا بزند.

چهارآیین افزود: از سوی دیگر در صورت وجود مازاد تولید، شرکت پشتیبانی نیز بایستی توان جمع آوری آن را داشته باشد.

این کارشناس صنعت طیور کشور با انتقاد از واگذاری وظایف بخش کشاورزی به وزارت صمت خاطرنشان کرد: چگونه میشود یک وزارتخانه مسئول تولید غذای مردم در کشور باشد اما اختیاری در تنظیم بازار یا قیمت گذاری نداشته باشد!؟

چهارآیین افزود: قانون انتزاع باید به وزارت جهاد کشاورزی برگردد و تمام اختیارات در امر تنظیم بازار، تنظیم تولید و دیگر مسائل مرتبط با تولید به طور کامل در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار بگیرد.

ضرر ۴هزار تومانی مرغداران به ازای هرکیلو مرغ تولیدی

رییس هیات مدیره شرکت مادرتخصصی توسعه صنعت طیور گفت: در حال حاضر قیمت تمام شده برای مرغداران ۱۰هزار و ۵۰۰ تومان است در حالی که با قیمتی کمتر از ۷هزار تومان از تولیدکنندگان خریداری میشود. به این ترتیب تولیدکنندگان در هرکیلومرغ بیش از ۴هزارتومان در حال زیان هستند.

چهارآیین مازاد تولید را دلیل اصلی کاهش قیمت مرغ در بازار دانست و افزود: طی سه ماه گذشته ماهانه حدود ۱۴۵میلیون قطعه جوجه ریزی شده است که مازاد تولید آن دامنگیر تولیدکنندگان و به تبع آن موجب افت قیمت مرغ در بازار گردیده است.

وی با بیان اینکه در فروردین ماه سالجاری نیز بیش از ۹۰میلیون قطعه به صورت رسمی جوجه ریزی شده است، اذعان  داشت: برخلاف مفاده ماده  ۵قانون  انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات که نهادهای عمومی و دولت موظف هستند اطلاعات پایه مورد نیاز تولیدکنندگان را به شکل مناسب تهیه  در اختیار آنها قرار دهند، تولیدکنندگان ما از دسترسی به این اطلاعات محروم بوده اند.

این کارشناس ارشد صنعت طیور کشور مسبب اصلی عدم دسترسی به اطلاعات را اتحادیه سراسری مرغداران ایران دانست و گفت: اتحادیه سراسری مرغداران ایران بر خلاف قانون این اطلاعات را از تولیدکنندگان دریغ می کند و اجازه نمی دهد تولیدکنندگان به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. به این ترتیب تولیدکنندگان بدون داشتن هیچگونه اطلاعاتی و بدون برنامه اقدام به جوجه ریزی و تولید می نمایند.

 وضعیت افت قیمت مرغ در بازار و متضرر شدن تولیدکنندگان تا پایان نیمه اول سال ادامه خواهد یافت چرا که جوجه‌ریزی‌مادر بیش از ۹۵۰هزار تا ۱میلیون قطعه انجام شده و مقدار تولیدات آنها تا شهریور ماه سالجاری بسیار بیشتر از نیاز کشور است

چهارآیین در پایان گفت: این وضعیت افت قیمت مرغ در بازار و متضرر شدن تولیدکنندگان تا پایان نیمه اول سال ادامه خواهد یافت چرا که جوجه‌ریزی‌مادر بیش از ۹۵۰هزار تا ۱میلیون قطعه انجام شده و مقدار تولیدات آنها تا شهریور ماه سالجاری بسیار بیشتر از نیاز کشور است.

وی افزود: به عبارت دیگر تا پایان شهریورماه امسال، به طور متوسط ۵۰هزار تن مازاد تولید گوشت مرغ را خواهیم داشت.

کمبود نهاده در بازار و افت قیمت مرغ؛ دو چالش فعلی صنعت مرغداری کشور

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: همانطور که میدانید حدود ۸۰درصد از نهاده‌ها و خوراک دام و طیور کشور وارداتی است و تولیدکنندگان ما در حال حاضر در تهیه نهاده‌ها مشکل دارند و ما شاهد کمبود نهاده‌های مورد نیاز برای تولید در بازار هستیم.

محمد یوسفی افزود: درواقع به دلیل مسائلی همچون تحریمها و عدم تامین ارز مورد نیاز واردکنندگان، قیمت نهاده ها افزایش پیدا کرده است و بر خلاف آنچه تصور میشود شیوع کرونا چندان تاثیری در این افزایش قیمتها نداشته است.

یوسفی ادامه داد: ما در حال حاضر با مازاد تولید مواجه هستیم و شرکت پشتیبانی امور دام کشور روزانه حدود هزار تن مرغ از مرغداران خریداری میکند تا قیمت مرغ در بازار به حد تعادل برسد.

این فعال صنعت طیور کشور در پایان خاطرنشان کرد: متوقف شدن فعالیت مصرف کنندگان بزرگ صنعت مرغداری کشور، مانند رستورانها و تالارها  موجب کاهش میزان مصرف مرغ شده است و همین امر به افت قیمت مرغ دامن زده است.

کد خبر: ۱۴٬۰۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha