۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷
دود افزایش قیمت حامل‌ها و دستمزد به چشم صنعت می‌رود
در گفت‌وگو با بازار تاکید شد؛

دود افزایش قیمت حامل‌ها و دستمزد به چشم صنعت می‌رود

ساری- قنبرپور، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنایع ساری با اشاره به افزایش حقوق و دستمزد کارگران برای سال آینده گفت: دود افزایش قیمت حامل‌های انرژی و دستمزد به چشم بازیگران صنعت و دولت می‌رود.

برمک قنبرپور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه ۸۵ درصد از اشتغال کشور توسط بخش خصوصی رقم می رخورد و درصد کمی از شاغلان در بخش های دولتی و عمومی فعال هستند، افزود: طبق اعلام مرکز آمار ۲۳ تا ۲۴ میلیون نفر شاغل هستند که ۸.۵ میلیون نفر در بخش صنعت هستند.

وی با بیان اینکه اکثر بنگاه های ما به سمت اتوماسیون حرکت نکردند،افزود: حقوق و دستمزد بخش زیادی از قیمت تمتام شده محصول را تشکیل می دهند و وقتی افزایش می یابد بنگاه کوچک نمی این افزایش را تامین کند.

وی با عنوان اینکه در حال حاضر نیز کشور با رکود تورمی مواجه است و این رکود سال آینده پیش بینی می شود، افزود: وقتی بازار وجود نداشته باشد و قیمت تمام شده نیز افزایش یابد و بنگاه نتواند خود را تقویت کند، عملا مجبور به تعدیل نیرو می شود.

قنبرپور ادامه داد: سال قبل رشد بیش از ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد مطرح بود که نهایتا به حدود ۳۰ درصد رشد یافت و اینکه چرا امسال نماینده کارفرمایان در این زمینه عکس العمل مناسبی نداشته است باید پیگیری شود.

این فعال صنفی و صنعتی در مازندران افزایش تعرفه حامل های انرژی را از دیگر مشکلات بیان کرد و گفت: برآوردها نشان می دهد که اسفند امسال نسبت به سال قبل تعرفه گاز مصرفی به ازای هر مترمکعب ۹ تا ۱۰ برابر شده است.

وی ادامه داد: همچنین در سال قبل به شدت با مشکل تامین برق روبرو بودیم و افزایش بی رویه تعرفه ها در کنار افزایش دستمزد، هزینه های بنگاه و قیمت تمام شده محصول را رشد می دهد و با تورم افسارگسیخته ای در سال آینده مواجه خواهیم بود.

وی نگاه دوگانه دولت را در افزایش حقوق کارکنان و کارگران جای سئول دانست و گفت: حقوق کارمندان برای سال بعد بیش از ۱۵ درصد افزایش داشته است و این نشان می دهد نگاه دولت به اقتصاد، جزیره ای است و دود این افزایش های بی رویه در حوزه حقوق و دستمزد و حامل های انرژی به چشم همه بازیگران بخش صنعت اعم از دولت و بخش خصوصی می رود.

قنبرپور ادامه داد: با این وضعیت نسبت به اشتغال در سال آینده چندان خوش بین نیستم.

کد خبر: ۱۴۰٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha