۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۲
تولید گره خورده است| پای دلالان در بازار
بازار از مازندران گزارش می‌دهد؛

تولید گره خورده است| پای دلالان در بازار

 ساری- کمبود زمین، دلالی و واسطه گری، بی ثباتی ارز و کمبود مواد اولیه گره های فراروی تولید را در مازندران بیشتر کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: کار وتولید با وجود موانع و سنگ اندازی های فراوان سخت و طاقت فرسا شده و تولیدکنندگان و صنعتگران را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده است.

اکثر تولیدکنندگان مازندران از کمبود مواد اولیه و نبود آن، بی ثباتی در بازار ارز و قیمت ها گلایه دارند و از مسئولان و دولت تقاضا دارند تا با تدون برنامه های جامع، گره ای مشکلات تولید بازگشایند. حمیدرضا فرمانبردار فعال گروه صنایع شیمیایی که در اندیشه توسعه کارخانه است و اقدام به مهندسی معکوس و بومی سازی محصول وارداتی کرده استف کمبود زمین را مهمترین دغده فراروی خود بیان می کند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه در زمینه تولید مایعات خودرویی شامل مکمل بنزین، تمیزکننده درون و رویه متور فعالیت داریم، اظهار داشت: ماده تولید سبب بهینه سازی و کاهش مصرف سوخت می شود.

وی افزود: در راستای حمایت از تولید داخل، فرمالاسیون را با مواد خارجی مطابقات داریم و محصولی شبیه آن با قیمت نازل تر تولید کرده ایم و این محصول را مهندسی معکوس و بومی سازی کرده ایم و در حال حاضر محصول تولید به افغانستان و عراق صادرات انجام می شود و ماهانه دو تا سه تریلی محصول به این کشورها صادر خواهد شد.

فرمانبردار درباره مشکلات و نیازها گفت: در حال حاضر در شهرک صنعتی مستاجر هستیم و درخواست زمین کردیم تا واحد تولیدی را زمین تملیکی دایر کنیم و هنوز متاسفانه ارائه نشده است.

این تولیدکننده میزان زمین مورد نیاز را دو هزار مترمربع بیان کرد و گفت: مسئولان وعده دادند نسبت به تامین زمین و ارائه آن اقدام کنند.

نیازمند زمین برای توسعه کارخانه هستیم
وی با بیان اینکه در حال حاضر برای ۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۷۰۰ نفر غیرمستقیم اشتغال زایی صورت گرفته است، یادآور شد: در صورت تامین زمین و توسعه شرکت، میزان اشتغال به هفت هزار نفر افزایش خواهد یافت.

تولید گره خورده است| پای دلالان در بازار

آشفتگی در بازار و واسطه گری سبب شده تا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالاها و خدمات هر دو ناراضی باشند و این مسئله سبب گرانی و نارضایتی فعالان اقتصادی و مردم شده است. علی اسدی فعال در صنعت لاستیک و عامل فروش آن گفت: لاستیک هر روز با قیمت عرضه می شود و شرکت های داخلی به فروشندگان جنس نمی دهند.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار واسطه گری را از جمله مشکلات برشمرد و گفت: در حال حاضر لاستیک ها چنددست معامله و به دست فروشنده می رسد و این مسئله سبب گرانی لاستیک می شود.

دلالی در بازار تایر و لاستیک
عامل فروش لاستیک در مازندران با اظهار اینکه در حال حاضر لاستیک را از دلالان خریداری می کنیم، گفت: آن ها مستقیم لاستیک را از کارخانه می گیرند و به اقوام و بستگان خود می فروشند و هرچه قدر در این زمینه مکاتبه کردیم، نتیجه نداد.

اسدی با عنوان اینکه لاستیک های داخلی را باید از نمایندگی ها خرید کنیم، گفت: لاستیک های نیسان و کامیون که بیشترین مصرف را دارند توسط نمایندگی ها عرضه نمی شود و بازار تایر هیچ نظمی ندارد.

وی با بیان اینکه در برخی شهرستان ها از جمله نوشهر نمایندگی فروش تایر کامیون و نیسان وجود ندارد، گفت: متقاضیان برای خرید تایر باید به شهرهای اطراف مراجعه کنند.

کمبود نیروی کار و افزایش قیمت مواد اولیه از دیگر مشکلاتی است که فعالان اقتصادی مازندران به آن اشاره کردند و خواستار توجه مسئولان برای حل مشکلات شدند. ایمان رحمانی فعال در صنایع سنگ مازندران با بیان اینکه در زمینه تولید و طراحی انواع آجرهای سنگی اعم از نما، مجسمه، آب نما و غیره فعالیت داریم، اظهار داشت: در مجموعه ای به وسعت هفت هزار مترمربع در شهرک صنعتی بابلسر مشغول فعالیت هستیم.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه سه هزار مترمربع سوله و کارگاه داریم، میزان تولید را به طور میانگین دو هزار مترمربع در ماه بیان کرد و گفت: اکثر تولیدات در داخل استان فروش و عرضه می شود.

وی با اظهار اینکه برخی محصولات این کارخانه به دبی، ارمنستان صادر می شود، گفت: بیشترین تولیدات این مجموعه به شهرداری های استان عرضه می شود.

تولید گره خورده است| پای دلالان در بازار

رحمانی با بیان اینکه مواد معدنی و اولیه و سنگ های خام را از دیگر استان ها نظیر اصفهان، تبریز و شیراز تامین می کنیمف گفت: مواد مورد نیاز در داخل استان وجود ندارد.

این فعال در صنایع سنگ کمبود کارگر ماهر و ساده را از جمله مشکلات و نیازمندی ها بیان کرد و گفت: به دلیل سختی کار رغبت کارگران برای فعالیت در این صنعت کم است و پس از مدتی از کار خارج می شوند.

وی گفت: همچنین بهره گیری از نیروهای غیربومی و افاغنه ممنوع است و با آن که تمایل داریم فرزندان استان در این حرفه مشغول شوند ولی با مشکل جذب کارگر روبرو هستیم.

وی افزایش قیمت سنگ خام را از دیگر دغدغه ها برشمرد و با اشاره به درپیش بودن سفر دولت، تامین تسهیلات را از جمله درخواست ها ذکر کرد و گفت: همچنین بیشتر اراضی شهرک صنعتی مربوط به وقف و بنیاد علوی است و تامین سند آن از جمله دغدغه ها است.

۶۲ کارخانه امسال احیا شدند
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران نیز با اشاره به تلاش های صورت گرفته برای رفع موانع تولید اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۲ واحد تولیدی و طی سه سال اخیر بیش از ۲۰۰ واحد تولیدی احیا و به چرخه تولید برگشتند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰۰ واحد تولیدی و کارخانه راکد در استان وجود دارد، اظهار داشت: احیای و بازگشت این واحدها به تولید از مهمترین برنامه ها است.

به گفته وی در سفر دولت نیز مصوبات خوبی برای رونق بخشی دولت و احیای ظرفیت های راکد و غیرفعال تصویب شده است.

بیش از سه هزار و ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی در مازندران با ۱۱۷ هزار اشتغال ایجاد شده فعالیت دارند.

کد خبر: ۱۴۰٬۶۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha