۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۴
بهترین ابزار کنترل کالای تقلبی شناسه کالا است| تعریف ۷۲ هزار و ۵۰۰ قطعه در سامانه جامع تجارت
مدیر پیشگیری مبارزه با قاچاق کالا در گفتگو با بازار:

بهترین ابزار کنترل کالای تقلبی شناسه کالا است| تعریف ۷۲ هزار و ۵۰۰ قطعه در سامانه جامع تجارت

پرهام فر، مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: در حال حاضر تقریبا ۷۲ هزار و ۵۰۰ شناسه کالا در زمینه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت تعریف شده است.

بازار؛ گروه خودرو: چندی پیش سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی تهران در گفت و گو با بازار اعلام کرده بود که شناسه دار شدن قطعات کمک بسزایی به کاهش تقلب در بازار می کند. اما در صورتی که قیمت گذاری دستوری بخواهد برای آن انجام شود، سرنوشت بازار لوازم یدکی نیز مشابه بازار خودرو خواهد شد. از آن سو شاهد هستیم که مقدار قطعات بی کیفیت و قاچاق در کشور به بیشترین حد خود رسیده است، این مساله نه تنها فروشنده بلکه مالک خودرو را نیز به چالش خواهد کشید.

مساله ای که متاسفانه به دلیل عدم قوانین حمایتی از تولیدکنندگان و فروشندگان در نهایت مشتریان را متضرر می کند. شاید افزایش رقابت به جای اعمال دستور قیمت گذاری بتواند میزان کالاهای قاچاق را کاهش دهد.

دستگاه های مسئول موظف هستند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله نمایند

امیر محمد پرهام فر مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در خصوص بازدید رئیس جمهور از ایران خودرو، گفت: رئیس جمهور طی بازدیدی که از ایران خودرو داشت دستوراتی را صادر کردند که ما یکی از آنها را محور کار خودمان قرار میدهیم. «محوری که به آن اشاره کردم در خصوص کیفیت و قاچاق است که در بند هفتم دستورات هشت گانه به آن اشاره شده است. این دستورات مبنی برآن که هرگونه استفاده از قطعات با کیفیت پایین در مونتاژ خودرو از ابتدای سال ۱۴۰۱ مطلقا ممنوع است.» «بنابراین دستگاه های مسئول موظف هستند با عرضه قطعات یدکی تقلبی و قاچاق به ویژه قطعات پر مصرف و موثر بر ایمنی خودرو نیز مقابله نمایند.»

مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: بخشی از این تکلیف به حاکمیت بر می گردد که وظیفه خود را در بحث سلامت و شفافیت بازار به درستی انجام دهد، ابزار هایی نیز در این راستا وجود دارد. قطعا با مفهوم شناسه کالا و شناسه رهگیری آشنایی دارید، در حال حاضر بهترین ابزاری که می تواند در شناسایی، تمیز و تشخیص کالای قاچاق و کالای تقلبی از کالای اصلی کمک کند، شناسه کالا است. مطابق فرآیندی که در سامانه پیش بینی و تعریف شده است، روی کالا الصاق و قابلیت استعلام دارد. همچنین در گام بعدی شناسه رهگیری، به ازای هر واحد قابل فروش کالا یکتا و غیر قابل تکرار است.

در حال حاضر تقریبا ۷۲ هزار و ۵۰۰ شناسه کالا در زمینه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت تعریف شده است

پرهام فر در خصوص آمار شناسه قطعات و لوازم یدکی، بیان کرد: سامانه شناسایی کالا از نظر فنی آماده است، اما بر اساس اخرین آمار در حال حاضر تقریبا ۷۲ هزار و ۵۰۰ شناسه کالا در زمینه لوازم یدکی و قطعات خودرو در سامانه جامع تجارت تعریف شده است. این رقم نسبت به گذشته رقم بالایی است و رشد سه برابری داشتیم، ولی نسبت به حجم کل قطعات و لوازم یدکی تولیدی قطعا رقم خوبی نیست.

از رقم ذکر شده در خصوص ثبت در سامانه تجارت هفت هزار و ۲۰۰ قلم مربوط به قطعات تولید داخل و مابقی مربوط به قطعات وارداتی است

وی افزود: آن چیزی که در این بین باید مورد توجه قرار و مایه نگرانی است، از رقم ذکر شده در خصوص ثبت در سامانه تجارت هفت هزار و ۲۰۰ قلم مربوط به قطعات تولید داخل و مابقی مربوط به قطعات وارداتی است.

مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، بیان کرد: این موضوع در حال حاضر نشان از یک جاماندگی از اهدافی است که باید برای شفافیت بازار زودتر به آن می رسیدیم. درباره کالاهای متنوع با ارزش که چگالی ارزشی بالایی دارند، شناسه کالا و ابزار تشخیص کالای قانونی از کالای غیر قانونی مهمترین ابزار تحقق هدف شفافیت بازار است. خیلی از ابزار های دیگه وجود دارد مانند کنترل مبادی و محور ها و انبار ها وغیره، امنا در تمام این موارد فصل مشترک شناسه دار شدن کالا و هویت دار شدن کالا است که به ما کمک می کند.

پرهام فر، توضیح داد: اگر بخواهیم زنجیره را به درستی رصد کنیم، باید از تولید تا عرضه یا ارائه خدمات تعمیری که مهمترین چالش ها را داریم، شاهدیم که فروشنده و تعمیرگاه میخواهند قانونی کار کند، اما خودش در تشخیص کالای قانونی از غیر قانونی عاجز است. میگوید محل مبارزه با کالای قاچاق، مغازه من نیست. بلکه مرز است، بروید در مرز جلوی کالای قاچاق را بگیرید. حرف درستی است اما وقتی کالایی به مرحله عرضه می رسد، ترکیبی می شود از کالای قانونی تولید داخل، کالای قاچاق و کالای تقلبی و هر سه مورد در محل عرضه وارد می شود. لذا بدین جهت گفتم مهمترین ابزار و وسیله برای کنترل کالای قانونی و قاچاق وجود دارد شناسه کالا است.

وی، افزود: کل کشفیات ما در سال ۱۳۹۸ در زمینه قاچاق ۴ هزار و ۳۱۱ میلیارد ریال در حوزه فعالیت قطعه سازی بوده و در سال ۱۳۹۹ این مبلغ در همین حوزه به ۷ هزار و ۵۲۰ و در ده ماه اول سال جاری به ۱۶ هزار و ۹۳۵ هزار میلیارد ریال میزان کشفیات بوده است.

مدیر کل دفتر پیشگیری ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در پایان اشاره کرد: میزان کشفیات آمار خوبی را نشان می دهد و قطعا این رقم کشفیات نه مایه افتخار است و نه دلیلی بر موفقیت، ممکن است که کنترل ها افزایش پیدا کرده باشد. اما از طرف دیگر در حوزه تشخیص و مهم ترین ابزاری که برای کالای قاچاق می تواند کمک کند، ابزار شناسه است. توفیق خوبی نداشتیم و باید در این زمینه پیشرفت هایی را در سال آینده داشته باشیم. در دو قلم باتری و کمک فنر وارد فاز شناسه رهگیری شدیم، یعنی کالا ها به ازای هر واحد خرید و فروش الان شناسایی می شود و در این دو قلم کاملا نزدیک ۵ هزار تا ۵ هزار و ۱۸۰ عدد شناسه تعریف شده است. در این بخش هم بیشترین تمرکز بر کالاهای وارداتی بوده، بخواهیم وارد فاز اصلی شویم باید حتما شناسه رهگیری محقق شود و اکنون در این دو قلم کالا در حال عملیاتی شدن است. اما امیدوارم در سال آینده بتوانیم شناسه را به صورت کامل عملیاتی کنیم.

کد خبر: ۱۴۰٬۳۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha