۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۰۰
راهکارهای سرمایه گذاری کم ریسک در بورس|بدون دانش وارد بازار سرمایه نشویم
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

راهکارهای سرمایه گذاری کم ریسک در بورس|بدون دانش وارد بازار سرمایه نشویم

بیرجند- مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند گفت:برای سرمایه گذاری کم ریسک در بورس باید تنها سرمایه‌های سرگردان را وارد بازار بورس کنیم و از سرمایه‌گذاری بدون علم و تجربه کافی بپرهیزیم.

بازار؛ گروه استانها- حکیمه بهمن زاده: یکی از مسائل مهم اقتصادی در سال ۱۴۰۰ موضوع بازار بورس و سرمایه‌گذاری در این حوزه بود و به زبان ساده از اقتصاددان و مسئولان تا مردم عادی به نوعی دغدغه‌هایشان با این بازار گره خود.

برخی از مردم سرمایه‌های خود را در نوسانات بورس از دست دادند و خواهان نظارت بیشتر بر این بازار شدند و عده‌ای که پول خانه و ماشین و … خود را وارد این حیطه کرده بودند نیز خسارت‌های جبران ناپذیری دیدند.

آسیبی که بازار بورس به اقتصاد وارد کرد
اما به راستی چه باید کرد که نه مزیت‌های این بازار را از دست دهیم و نه اینکه با ورود در بورس آسیب‌های اقتصادی جدی به ما وارد شود.

مهدیه ضیائیان، اقتصاد دان و مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: بورس در بحبوحه کرونا، بازاری امیدبخش برای بازگشت سرمایه مردم نام گرفت و مسئولان حمایتشان را معطوف به بازار سرمایه کرده و مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در آن کردند.

وی بیان‌کرد: رفتارهای هیجانی سهام‌داران تازه‌وارد نیز فضایی متشکل از التهاب و افت‌وخیز در بورس ساخت و هر روز شمار مالباختگان بیشتر می‌شد.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در سالی که گذشت، با هر افت‌وخیز سهام، زندگی بسیاری از مردم هم بالا و پایین شد و این روزها نیز نگاه بسیاری از مردم به تابلوی بورس خیره مانده است و هر خبری از بازار سهام می‌تواند آنها را ناامید و عصبانی و یا به صورت موقت امیدوار می‌کند.

این اقتصاددان اهل خراسان‌جنوبی گفت: از آنجایی که تبلیغات عمومی برای فعالیت در بورس بسیار بالا بود، مردم نیز فکر می‌کردند که این بازی باخت ندارد و در نتیجه دارایی‌های خود را فروخته و وارد بازار بورس کردند.

راهکارهای سرمایه گذاری کم ریسک در بورس|بدون دانش وارد بازار سرمایه نشویم

وقتی بدون دانش وارد بازار بورس می‌شویم
ضیائیان با تأکید بر اینکه این رفتار یعنی در واقع افرادی وارد این عرصه شدند که هیچ دانش بورسی نداشتند، افزود: بسیاری به امید سودهای بالا و رؤیای رشد یک باره سرمایه وارد بازار سهام شدند؛ اما روند بازار سهام طی ۸ ماه اخیر مسیری متفاوت از گذشته را طی کرد و همین تغییر مسیر خشم و نگرانی مردم را به همراه داشت.

وی گفت: باید بگویم که بورس به عنوان قلب تپنده اقتصاد هر کشوری، می‌تواند موجب پیشرفت اقتصاد و توسعه ملی شود و جایگاه خطیر بورس در اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته خود نشان از اهمیت بازار سرمایه در بازارهای مالی این کشورها است.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد: برای توسعه اقتصادی مناسب کشور، همواره کسب سود از بازار بورس باید بیشترین اولویت را داشته باشد چرا که رونق بورس، می‌تواند موجب رونق تولید، کنترل تورم، کاهش دلالی و واسطه‌گری و به تبع آن سالم شدن فضای بازارهای موازی همچون مسکن، ارز و طلا و… شود.

علل نوسانات بازار بورس
ضیائیان بیان‌کرد: در عموم کشورهای پیشرفته دنیا، سرمایه‌گذاری در بورس به عنوان مطمئن‌ترین و در عین حال منطقی‌ترین روش کسب سود مطرح است ولی با این حال نوسانات بازار سرمایه که ناشی از عوامل بسیاری از سیاست‌های دولتی در قبال بورس گرفته تا ایجاد موج‌های اجتماعی است، می‌تواند سبب ضرر و زیان‌های جدی در اقتصاد هر کشوری شود.

وی ادامه داد: در کشور ما برخی از سهامداران اکنون با ضررهای تقریبی بین ۳۰ تا ۵۰ درصدی روبه‌رو هستند و آنها در حالی که از آینده بازار اطلاعی ندارند، یا عطای بورس را به لقایش بخشیده‌اند و با ضررهای سنگین، سهام‌های خود را به پول نقد تبدیل کرده‌اند.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: برخی نیز منتظر هستند تا شاید روزی پاسخی شنیده و به آینده بورس امیدوار شوند.

مهدیه ضیائیان گفت: آیا مسئولان برای هجوم سرمایه‌های از بورس رانده شده به سوی بازارهایی همچون بازار مسکن، بازار طلا و سکه و بازار ارز چاره اندیشیده‌اند؟

چه کسی پاسخگوی اعتماد از دست رفته است؟
وی ادامه داد: چه کسی پاسخگوی سرمایه‌ای که بر باد رفته است خواهد بود و البته سوال اصلی این است که چه کسی پاسخگوی اعتماد از دست رفته شهروندان و مردمی است که با وعده‌های مسئولان پا به بورس گذاشتند؟

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه داد: یکی از نکات بسیار مهم برای موفقیت در بازار بورس نحوه رفتار صحیح تازه واردان به بورس در بازار سرمایه است.

ضیائیان ادامه داد: بازار سرمایه پل ارتباطی مابین سرمایه‌های سرگردان و شرکت‌های تولیدی است اما برای پیشگیری از برخی از آسیب‌هایی که در سال گذشته با آن مواجه بودیم سهامداران باید به چند توصیه توجه کنند.

راهکارهای سرمایه گذاری کم ریسک در بورس|بدون دانش وارد بازار سرمایه نشویم

تنها سرمایه‌های سرگردان را وارد بورس کنید
وی افزود: سرمایه گذاران در بازار بورس هرگز بدون تجربه و علم هرگز معامله نکنند و در ابتدا نیز به صورت مجازی در تالار بورس معامله کنند.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: اگر سهامداران پولی را برای کوتاه مدت نیاز دارند اقدام به خرید سهام نکنند و تنها با سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی مازاد وارد بازار سرمایه شود.

ضیائیان گفت: سهامداران هیچوقت تنها به یک دلیل و به گفته اشخاص اقدام به خریداری سهام نکنند و به عبارتی سهامداران با بررسی دقیق و تحلیل درست و کارشناسانه بر روی صورت‌های مالی شرکت‌ها به خریداری سهام اقدام کنند.

وی بیان کرد: اگر سریع قیمت سهام خریداری شده کاهش پیدا کرد، سهامداران نباید نگران باشند و رفتار هیجانی از خود نشان ندهند، زیرا بازار سرمایه بازار عرضه و تقاضا است و اگر سهامداران در بازار سهام سرمایه‌گذاری بلندمدت کرده باشند بی شک سود خواهند کرد.

اگر سهامداران پولی را برای کوتاه مدت نیاز دارند اقدام به خرید سهام نکنند و تنها با سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی مازاد وارد بازار سرمایه شود

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند ادامه ادامه داد: سهامداران در بازار سرمایه باید صبر و حوصله داشته باشند و بدانند که برخی از سرمایه گذاری ها در طولانی مدت سود دارند.

ضیائیان ادامه داد: به عنوان مثال ارزش سهام صنعت حمل و نقل از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۲ حدود ۱۲۰ برابر شد و سهام برخی نمادها طی بازه زمانی ۱۰ ساله رشدی حدود ۱۵۰ برابری داشته‌اند. به طور کلی صنایع معدنی، پتروشیمی، پالایشی و خودرویی از جمله صنایع سودآور هستند.

وی افزود: همچنین سهامداران باید تمام نتایج معاملات خود را در یک دفترچه یادداشت ثبت کنند تا در معاملات حال حاضر خود نسبت به معاملات گذشته مقایسه‌ای داشته باشند.

ضرورت تنوع در سبد سرمایه گذاری
مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد: سهامداران باید برای خود تنوع سبد سرمایه‌گذاری تشکیل دهند و در هیچ شرایطی تک سهم نشوند که این مسئله در ضررهای جدی اقتصادی در بازار سرمایه بسیار مهم است.

ضیائیان با تأکید بر اینکه سهامداران در کف‌های معتبر خریدار باشند و در سقف‌های معتبر بفروشند، بیان کرد: سهامداران هرگز با هیجان و احساسات بالا معامله نکنند و بدانند که همیشه فرصت‌های خرید وجود دارد و حفظ سرمایه باید اولویت تمام سهامداران باشد.

وی یادآور شد: همچنین سهامداران هرگز با وام، قرض یا با سرمایه ضروری زندگی وارد بازار سرمایه نشوند و سود حاصل از بورس را در بازارهای پر پتانسیل دیگر سرمایه‌گذاری کنند.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند افزود: در راستای پیشگیری از آسیب اقتصادی در بازار سهامداران از خرید و فروش مکرر سهام و تنوع بیش از حد سهام به شدت خودداری کنند.

راهکارهای سرمایه گذاری کم ریسک در بورس|بدون دانش وارد بازار سرمایه نشویم

ضیائیان ادامه داد: این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که هر خرید و فروشی که سهامداران انجام می‌دهند حدود یک درصد کارمزد برای کارگزاری دارد، پس سهامداران سهامی را خریداری کنند که از میزان ضرر مالی آن‌ها کاسته شود.

روند شاخص کل بورس قابل پیشگویی نیست
وی افزود: هیچ قطعیتی در بازارهای مالی بورس وجود ندارد، به طوری که معامله‌گران در خصوص روند بازار سرمایه تنها پیش‌بینی کرده و در خصوص روند شاخص کل بورس پیش‌گویی نمی‌کنند.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند یادآور شد: باز هم تأکید می‌کنم تنها باید سرمایه‌های سرگردان وارد بازار سرمایه شوند.

ضیائیان یادآور شد: به‌ طور کلی سهامداران در وهله اول به دانش خود اکتفا کرده و صبور باشند و هوشمندانه و بلندمدت در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند.

کد خبر: ۱۴۰٬۲۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha