۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
انتقاد از تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید
معاون وزیر صمت مطرح کرد

انتقاد از تعلل بانک‌ها در پرداخت تسهیلات رونق تولید

کرمان - معاون وزیر صمت، نقدینگی را مهم‌ترین دغدغه واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری ذکر کرد و گفت: تدابیری برای رفع این مشکل اتخاذ شده است.

به گزارش بازار، سعید زرندی پیش از ظهر سه شنبه در جلسه بررسی مشکلات خودروسازان استان کرمان در سالن پیامبر اعظم (ص) استانداری کرمان از نقدینگی به عنوان مهم‌ترین دغدغه واحدهای صنعتی، معدنی و تجاری نام برد و گفت: با برگزاری جلسات در سطوح مختلف کشور در این خصوص تدابیری اتخاذ شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت مشکلات اقتصادی کشور و موضوعات درآمدی را در بحث نقدینگی تاثیرگذار دانست و افزود: بر اساس تحلیل های ما صنعت کشور امسال به ۳۶۱ هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش و ۶۵ هزار میلیارد تومان سرمایه ثابت نیاز دارد.

زرندی گفت: براساس اعلام سیستم بانکی سال گذشته ۲۰۹ هزار میلیارد تومان به حوزه صنعت، معدن و تجارت پرداخت کرده است اما رقمی که بانک مرکزی اعلام می کند اعتباری بوده و نقدی نیست. این دغدغه بسیار جدی است و وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه ورود کرده است.

وی با اشاره به راهکاری های موجود در این خصوص ادامه داد: تا پایان امسال این عدد سیستم بانکی باید به ۳۰۰ هزار میلیارد تومان برسد.

زرندی با اشاره به یک طرح در بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه ۹۷ اظهار کرد: تاکنون ۳۹۰۰ میلیارد تومان در بانک های موردنظر تامین اعتبار انجام شده که ۱۰۰۰ میلیارد تومان دیگر هم ظرف یک هفته اضافه می شود. چنانچه این میزان نقدینگی مصرف شود مابقی پنج ۵ هزار میلیارد در اختیار بانک‌ها قرار می گیرد.

وی گفت: تصمیم گرفته شد بخشی از این پول در اختیار استانداران قرار گیرد و در واقع در رونق تولید و تبصره ماده ۱۸ امضای استاندار مبنای معرفی به بانک هاست.

زرندی گفت: در حال حاضر پول در بانک ها موجود است و وضعیت پرداخت ها از شهریورماه خوب است اما پرداختی بانک های استان کرمان اصلا قابل قبول نیست.

معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم سرعت بخشیدن بانک ها به پرداخت تسهیلات رونق تولید افزود: انتقال منابع مالی شرکت های بزرگ کرمان به داخل استان اقدامی مثبت است اما اگر قرار باشد این منابع به کرمان بیاید اما بانک ها تسهیلات پرداخت نکنند بی فایده است.

وی از قول رئیس بانک مرکزی برای اختصاص ۶۰ هزار میلیارد تومان به برخی صنایع خاص به عنوان صنایع پیشران خبر داد و گفت: ردیف ۵۰ هزار میلیارد تومانی در این خصوص مشخص و به بانک ها اعلام شده است.

زرندی با بیان اینکه سیستم بانکی ما گرفتار است، گفت: نقدینگی در کشور وجود دارد؛ بر اساس تعامل انجام شده با بانک ها دفتر تامین منابع مالی ایجاد شده و در حال حاضر بسیاری از شرکت های بزرگ از ابزارهای نوین منابع مالی استفاده می کنند.

وی با اشاره به وجود ۷۷ هزار واحد صنعتی در کشور گفت: برای ورود ۱۰۰ شرکت بزرگ به فضای اجرایی ابزارهای نوین مالی برنامه ریزی کرده ایم.

کد خبر: ۱٬۴۰۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha