۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
صف‌های طویل دریافت سیلندر گاز مایع در سیستان و بلوچستان/ تکرار قصه سالیان قبل
دردسر سهمیه بندی بنزین برای شرکت های توزیع گاز مایع

صف‌های طویل دریافت سیلندر گاز مایع در سیستان و بلوچستان/ تکرار قصه سالیان قبل

مردم سیستان و بلوچستان در حالی آخرین روزهای ماه پاییز را پشت سر می گذارند که باز هم همچون سال های گذشته قصه پرغصه صف‌های طولانی دریافت سیلندر گازمایع در این استان تکرار شده است.

به گزارش بازار به نقل از خبرگزاری مهر مردم سیستان و بلوچستان در حالی آخرین روزهای ماه پاییز را پشت سر می گذارند که باز هم همچون سال های گذشته قصه پرغصه صف‌های طولانی دریافت سیلندر گازمایع و مشکلات ناشی از آن در برخی شهرهای این استان تکرار شده است و مردم هنوز از صف های پر ازدحام بنزین خلاص نشده بودند که گرفتارصف های سیلندر گاز شدند.

داستان از این قرار است که با سرد شدن هوا نیاز مردم شمال سیستان و بلوچستان به گاز افزایش پیدا کرده است اما رفع این نیاز ضروری در شهرهایی که هنوز لوله کشی گاز خانگی ندارند بسیار دشوار شده است و در واقع تقاضای زیاد مردم برای دسترسی به گاز منجر به صف های طولانی، ازدحام جمعیت و در نتیجه نارضایتی شهروندان شده است.

تا سال ۱۳۹۳  استان سیستان‌ و بلوچستان تنها استان کشور بود که از نعمت گاز لوله کشی بی بهره بود و این مساله مشکلات فروانی را برای مردم این استان به وجود آورده بود تا اینکه بالاخره در سال ۹۳ پس از رسیدن خط لوله گاز به ایرانشهر مردم این شهر از نعمت گاز بهره مند شدند اما باقی استان همچنان از نعمت گاز بی بهره بودند.

این موضوع تا پایان سال ۹۵ ادامه داشت تا اینکه بالاخره با تبلیغات فراوان در تاریخ ۱۰ اسفند سال ۹۵ با حضور رئیس جمهور مشعلی در میدان گاز شهر زاهدان روشن شد، اما تاکنون که در آذر ماه سال ۹۸ قرار داریم همچنان مشکل گاز در این شهر وجود دارد.

از همه این مسائل که بگذریم نکته عجیب و جالب توجه این است که موضوع کمبود سیلندر های گاز مایع هرساله در این ایام در سیستان و بلوچستان تکرار می شود و مسئولان هم هر ساله با تبلیغات فروان قول پیگیری می دهند اما باز هم این مشکل ادامه پیدا می کند.

رسانه ها هم هرساله گزارش ها و خبرهای مختلفی در این زمینه کار می کنند اما دریغ از ذره ای تغییر!

همان طور که بیان شد امسال نیز این موضوع تکرار شد اما کمی زودتر و مسئولان امسال نیز پای کار آمدند اما صف های طولانی همچنان ادامه دارد و هنوز تغییری در وضعیت ایجاد نشده است.

دستور جمع آوری دکه های فروش آزاد سیلندر گاز در زاهدان صادر شد

حجت‌الاسلام علی موحدی راد دادستان عمومی و انقلاب زاهدان با حضور در جایگاه توزیع گاز مایع در منطقه «زیباشهر» زاهدان از روند توزیع گاز بازدید کرد و در حاشیه این بازدید اظهار داشت: با توجه به اینکه یکی از شرکت های مربوطه نتوانسته گاز مایع مورد نیاز را تامین کند، امروز شاهدیم مشترکین این شرکت نیز به مشتریان شرکت گاز دیگر اضافه شده و باعث ایجاد صف‌های طولانی شده است.

وی ادامه داد: دلیل بعدی این افزایش صف‌ها فروش غیرقانونی گاز توسط خودروهای توزیع کننده است که کپسول را با قیمت بالاتری به دکه‌ها و مغازه‌های فروش آزاد می‌فروشند و در این رابطه امروز دستور جمع‌آوری همه دکه‌ها صادر شد و همه باید از سطح شهر جمع‌آوری شود. همچنین در تخلف دیگری گاز مایع را به مغازه‌ها و مکانیک‌هایی که خودروها را گازسوز می‌کنند می‌فروشند که این نیز تخلف است و در صورت مشاهده با متخلفان برخورد خواهد شد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان تاکید کرد: از فرمانده سپاه ناحیه زاهدان درخواست کردیم که یک بسیجی همراه هر خودروی توزیع گاز در نظر بگیرد تا با استفاده از ظرفیت بالای نیروهای مخلص بسیجی جلوی تخلفات را بگیریم و گاز به درستی به دست مصرف کننده اصلی یعنی مردم برسد.

موحدی راد با اشاره به اینکه تفاوت قیمت بین گاز و بنزین باعث استفاده بیشتر گاز در خودروها شده، بیان کرد: گاز به جای سوخت خودروها استفاده زیادی در شهرستان دارد که این خود باعث ایجاد صف‌های طولانی شده است. این روند توزیع به هیچ عنوان قابل قبول نیست و در واقع اینگونه توزیع گاز در شان مردم صبور این استان نیست و باید گاز درب خانه مردم تحویل شود، اما با توجه به مشکلات به وجود آمده این روند توزیع موقتی خواهد بود. در صورتی که هرکدام از شرکت‌های توزیع قصور و تخلفی در امر توزیع گاز داشته باشند با آنها برخورد سختی خواهد شد.

دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان به مشکل کمبود گاز ورود پیدا کرد

در پی شکایات و مطالبات مردمی واصله به دفتر نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان، پیگیری این موضوع با دعوت از مدیرعامل یکی از شرکتهای گاز استان در دستور کار قرار گرفت.

حجت‌الاسلام محمدرضا ثبوتی مدیر دفتر نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان در این دیدار با تاکید بر وجود اشکالات زیرساختی در توزیع کپسول گاز در زاهدان، اظهار داشت: توزیع منظم و از پیش اعلام شده گاز در محلات شهر زاهدان و نظارت دقیق بر این روند، می‌تواند مشکل فعلی را در توزیع گاز حل کند.

وی با تاکید بر این که می‌توان از ظرفیت نماز جمعه استفاده و مردم را از نحوه عملکرد نهادهای ذیربط آگاه کرد، تصریح کرد: نیروهای داوطلب جهت نظارت بر روند توزیع گاز آمادگی دارند تا عادی شدن جریان توزیع با این شرکت گاز همکاری کنند. 

فعال‌سازی اشتراکات گاز راهکار مدیریت در توزیع سیلندر گاز

حجت‌الاسلام ثبوتی ادامه داد: فعالسازی اشتراکات گاز از الزامات بهبود وضعیت توزیع سیلندر گاز در زاهدان است که لازم است در این خصوص هرچه سریعتر اقدامات لازم اجرا شود. با نظارت بیشتر خدمات بهتری به مردم ارائه می‌شود؛ توزیع گاز باید از حالت ایستگاهی به درب خانه سوق پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه دعوت از مدیران برای حضور در دفتر نماینده ولی فقیه در استان، برای بازخواست نیست و هدف تنها کمک به بهبود روند فعالیت و خدمات دهی به مردم است، گفت: پیگیری مطالبات مردمی یکی از وظایف ماست و سعی می‌کنیم در کنار مدیران راهکاری مناسب را برای رفع مشکلات موجود، پیدا کنیم.

توزیع روزانه ۲۰۰ تن گاز در مرکز استان سیستان و بلوچستان

حسینعلی شه بخش مدیرعامل یکی از شرکت گاز سیستان و بلوچستان در این دیدار در خصوص وضعیت گاز زاهدان، گفت: در حال حاضر روزانه حدود ۲۰۰ تن گاز در مرکز استان توزیع می شود. این امر در حالیست که سال گذشته این رقم بین ۱۲۰ تا ۱۳۰  تن بوده است.

وی با اشاره به دشواری جابجایی گاز به استان، خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی شرکت در سیستان و بلوچستان در توزیع سیلندر گاز به نحوی است که بتوان با ذخیره باقی مانده، متقاضیان کپسول گاز در روز بعد را نیز پاسخگو باشیم. 

فعالیت ۴۰ خودروی حمل سیلندر گاز در زاهدان

وی با بیان این نکته که توزیع سیلندر گاز روزانه تا ساعت ۱۶ انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: ۳۵ خودرو برای کسپول‌های ۱۱کیلویی، ۵ خودرو برای توزیع کپسول‌های ۵۰ کیلویی در سطح شهر فعال هستند و حدود ۲۰ خودرو نیز به دلیل خرابی در تعمیرگاه‌ها در حال تعمیر بوده و یا با توجه به پایان قراردادشان با شرکت، تمایلی به ادامه همکاری با این شرکت را با توجه به مشکلات سوختی، ندارند.

شه‌بخش چهار عامل اصلی بحران فعلی گاز در زاهدان را عدم توزیع گاز از سوی یکی دیگر از شرکت های متولی تامین گاز، فروش سهمیه نفت و جایگزین شدن گاز به جای این سوخت، معضل آزادفروشان وافزایش خودروهای با سوخت LPG عنوان کرده و گفت: حدود ۲۰ روز یکی از شرکت های گاز قادر به تامین گاز مورد نیاز خود نبود و دلیل اصلی آن این بود که براساس قیمت تعیین شده سازمان حمایت از مصرف کننده، شرکت‌ها نمی‌توانند بیشتر از ۴ تا ۵ میلیون تومان به خودروهای گاز کش به عنوان کرایه حمل و نقل پرداخت کنند و این درحالی است که خودروهای صادراتی گازکش، برای جابجایی گاز از بندرعباس به نقطه صفر میرجاوه ۱۷ میلیون تومان دریافت می‌کنند و به همین دلیل بسیاری از خودروهای حامل گاز از ادامه کار با شرکت‌های توزیع کننده خودداری کرده و تانکرهای خود را از خودروها بر می‌دارند.

وی انتقال گاز با واگن‌های قطار را دلیل اصلی بهتر بودن وضعیت گازی شرکت متبوع خود عنوان و ، خاطر نشان کرد: ظرفیت واگن‌های انتقال دهنده گاز، محدود است اما با این حال با حداکثر ظرفیت درحال ارائه خدمات به مردم هستیم. 

وی با اعلام زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعته برای رسیدن واگن های حامل گاز از پالایشگاه به زاهدان، تاکید کرد: تمام تلاش ما این است که در استان وضعیت خوب توزیع گاز را داشته باشیم و به مرحله نبود گاز برای توزیع نرسیم.

این مسئول گفت: با تدابیر اندیشیده شده و این که شرکت دیگر گازی نیز طی ۴۸ ساعت گذشته کار توزیع گاز را مجددا آغاز کند، تا پایان هفته شرایط توزیع گاز در زاهدان به حالت طبیعی خود باز می‌گردد. گازسوز کردن خودروها(LPG) یکی از عوامل اصلی بحران گاز فعلی در زاهدان است؛ گازسوز کردن ماشین ها، یک مصرف غیر منطقی به توزیع و فروش گاز اضافه کرده است.

وی با اشاره به این مطلب که تعدادی خودرو در قبل از زمان سهمیه بندی جدید بنزین، سیستم گازسوز(LPG) را بر روی خودروی خود نصب کرده بودند، اظهار داشت: در آن زمان برخی از رانندگان اقدام به فروش بنزین خود و خرید کپسول برای مخزن (LPG) خود می کردند اما پس از سهمیه بندی جدید بنزین، تعداد قابل توجهی از خودروها برای(LPG) اقدام کرده اند که فشار قابل توجهی به شرکت های توزیع گاز آورده است.

وی با بیان اینکه شرکت های دیگر گازی پاسخ مشتریان خود را در قالب اشتراک می دهند و توزیع ایستگاهی ندارند، خاطرنشان کرد: در روند توزیع کپسول توسط این شرکت گاز، سعی کرده‌ایم که جواب درخواست مشترکان را نیز بدهیم. برای بهتر شدن روند خدمات‌دهی و رضایت بیش از پیش مشتریان آماده دریافت پیشنهادات و راهکارها هستیم.

کمبود ماشین توزیع کننده سیلندر گاز در زاهدان وجود ندارد

شه بخش اضافه کرد: هم اکنون کمبود ماشین توزیع کننده در زاهدان وجود ندارد بلکه با بدمصرف کردن گاز مواجه هستیم، براساس دستورالعمل ابلاغی شرکت پرسی ایران گاز ایران، سهمیه هر خانوار در هر ماه دو تا ۴ کپسول بسته به شرایط متفاوت است و باید از این گاز برای خوراک پزی استفاده شود اما هم اکنون برای آبگرمکن،(LPG) خودروها و غیره نیز از این گاز استفاده می شود.

وی تصریح کرد: ضایعات کپسول زیادی در زاهدان داریم و در این خصوص بیش از سه میلیارد تومان هزینه، بیش از آن چیزی که در نظر گرفته شده بوده را برای ضایعات کپسول ها هزینه کرده‌ایم، با توجه به اینکه این شرکت مربوط به بازنشستگان تامین اجتماعی می باشد، تا یک میزان خاص می‌توانیم هزینه کنیم.

شه بخش با اشاره به آزاد فروشان گاز در زاهدان، خاطر نشان کرد: فروشندگان سیلندر گاز عده‌ای هستند که کار خانوادگی‌شان از گذشته تاکنون همین بوده اکنون نیز هرکاری انجام دهیم نمی‌توان آنها را از این اقدام منصرف کرد.

 وی در پایان با تایید راهکار دفتر نماینده ولی فقیه در استان افزود: به جای حضور ایستگاهی اگر حضور در محلات را در دستور کار قرار دهیم وضعیت بهتر می‌شود.

البته همه این موضوعات در حالی مطرح شده است که فرماندار شهرستان زاهدان چندی پیش در گفت وگو با یکی ازخبرگزاری ها از عادی بودن روند گازرسانی و برطرف شدن مشکلات شهروندان خبر داده است اما مشاهده های میدانی خبرنگاران مهر در سیستان و بلوچستان خصوصا شمال استان نشان می دهد که این مشکل هنوز حل نشده است.

کد خبر: ۱۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha