۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۷
ارزآوری از دل گلخانه ها| استقبال کشور همسایه از تولیدات خراسان‌جنوبی
در گفت و گو با بازار مطرح شد؛

ارزآوری از دل گلخانه ها| استقبال کشور همسایه از تولیدات خراسان‌جنوبی

بیرجند- گلخانه دار فعال خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه برخی کشورها چون امارات و... خواهان محصولات گلخانه ای استان هستند، گفت: توجه به صادرات این محصولات می‌تواند ارزآوری خوبی به همراه داشته باشد.

بازار، گروه استانها: برای استان کم آب و خشک و کویری چون خراسانجنوبی یکی از راهکارهای مهم برای تولید محصولات کشاورزی، کشت گلخانه‌ای است، چرا که بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان در حوزه کشاورزی در کشتهای گلخانهای بسته بودن محیط باعث جلوگیری از هدر رفت آب به عللی مانند کاهش تبخیر می‌شود.

از طرف دیگر چون در کشت‌های گلخانه‌ای معمولا از روشهای مکانیزه آبیاری مانند نوار آبیاری و بوم آبیاری و ... استفاده می‌شود، کاهش زیادی را در مصرف آب مشاهده خواهیم کرد که یک مؤلفه بسیار مهم و با ارزش است.

فواید کشت گلخانه‌ای
افزایش تولید در واحد سطح، تولید بیش از یک محصول در سال، صرفه جویی در مصرف آب، عدم وابستگی تولید به شرایط محیطی و امکان بازاریابی مناسب و تنظیم برنامه کشت مطابق با نیاز بازار از جمله مزایای کشت گلخانهای است که باعث گرایش بسیاری از افراد برای اشتغال زایی و فعالیت در این حیطه شده است.

همچنین گلخانه با توجه به فضای بسته‌ای که دارد و کنترل عوامل محیطی شرایط مورد نیاز برای رشد و پرورش گیاه را فراهم می کند، در نتیجه امکان تولید محصول نیز در تمامی فصول فراهم خواهد شد.

محمد دقیق که از حدود ۱۴ سال قبل در حوزه کشت گلخانهای فعالیت دارد و از این طریق برای خراسانجنوبی درآمدزایی ارزی نیز داشته است، در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: گلخانه های من در مجتمع گلخانه‌ای شهرستان خوسف و همچنین در بیناباد این شهرستان قرار دارد که حدود هفت هزار متر است.

۲۰۰ میلیون تومان سرمایه در گردش گرفتم
گلخانه‌دار فعال خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در این هفت هزار متر محصولاتی چون فلفل شمشیری شیرین، فلفل دلمه رنگی و گوجه زیتونی و گوجه خوشهای تولید میکند، بیانکرد: در ابتدای شروع به کار از طریق جهاد کشاورزی تسهیلات بسیار کمی گرفتم و یک سال گذشته نیز به عنوان سرمایه در گردش ۲۰۰ میلیون تومان تسهیلات گرفتم.

دقیق با اشاره به اینکه به جز بوروکراسی اداری مشکل دیگری در دریافت تسهیلات نداشته است، گفت: در گلخانه در هزار متر به صورت سالیانه ۱۵ تن فلفل شیرین، ۹ تن گوجه زیتونی و ۲۰ تن فلفل دلمهای رنگی برداشت میکنم.

وی بیانکرد: محصولات من به جز مقدار بسیار کمی در داخل خراسان جنوبی به فروش نمیرسد و در آخر هر هفته بار را به تهران می فرستیم.

قیمت‌ها در نوسان است
گلخانه‌دار خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در تهران به دلایل مختلف قیمت محصولات گلخانه‌ای در نوسان بوده است، گفت: یکی از مسائلی که به شدت بحث فروش محصولات گلخانه‌ای را تحت تأثیر قرار داد بحث برگشت فلفل دلمه‌های ایران از روسیه بود.

دقیق اظهار کرد: به نظرم در این زمینه باید به صراحت برای مردم شفاف سازی شود تا با خیال آسودهتری محصولات گلخانه ای را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه همانطور که سموم استفاده شده در محصولات در هر کشوری توسط نهادی مشخص و شناخته می شود، بیانکرد: این سموم در ایران توسط مرکز تحقیقات کشاورزی و در هر کشوری توسط یک نهاد مشخص می شود.

ماجرای دلمه های برگشت داده شده از روسیه
دقیق با تأکید بر اینکه در دلمههای برگشت داده شده توسط کشور روسیه سموم بی کیفیت یا بیش از اندازه استفاده نشده، گفت: در این محصول از دو سم(از جمله سم کنفیدور) استفاده شده که توسط کشور روسیه شناخته نشده بود و علت برگشت نیز همین مسئله بوده است.

وی بیان‌کرد: این ماجرا بسیاری از گلخانهداران به ویژه در شهر اصفهان که مرکز کار است، ورشکسته شدند و دلمه ای که باید به ۶۰ هزار تومان به فروش برسد در حدود چهار – پنج هزار تومان به فروش رسید.

این گلخانه دار فعال ادامهداد: در حال حاضر ساز و کاری توسط جهاد کشاورزی طراحی کرده و به همه گلخانه داران برای تولید محصول سالم ابلاغ کرده است.

ابلاغیه‌ای برای تسهیل صادرات محصولات گلخانه ای
دقیق گفت: براساس این ابلاغیه گلخانه‌داران باید پنج روز قبل از برداشت محصول به سازمان غذا و دارو اقلامی را به عنوان نمونه بدهد تا از نظر سلامت و کیفیت بررسی و بعد از تأیید کیفیت، مجوز برای صادرات بدهد و از این جهت اطمینان خاطری حاصل میشود.

وی درباره ظرفیت خراسانجنوبی پیرامون صادرات محصولات گلخانهای افزود: چندی پیش دو تیم از افغانستان در حوزه صنعت و کشاورزی از گلخانههای ما بازدید کردید و برای واردات محصولات گلخانهای از خراسان جنوبی استقبال کردند.

این گلخانهدار خراسانجنوبی یادآور شد: البته تنشهای سیاسی در افغانستان تا حدی تبادلات تجاری را تحت تأثیر قرار داده است.

اگر میخواهیم در صادرات محصولات گلخانهای موفق باشیم باید در وهله اول شناسایی دقیقی از بازار هدف صادراتی چه افغانستان و پاکستان و چه امارات و روسیه داشته باشیم

صادرات محصولات گلخانه‌ای به عراق و امارات
دقیق با اشاره به اینکه به کشورهای روسیه، (به صورت غیر مستقیم)، عراق و امارات صادرات داشته و درآمدزایی ارزی داشته ایم، گفت: اگر میخواهیم در صادرات محصولات گلخانهای موفق باشیم باید در وهله اول شناسایی دقیقی از بازار هدف صادراتی چه افغانستان و پاکستان و چه امارات و روسیه داشته باشیم.

وی با تأکید بر اهمیت بسته بندی محصولات کشاورزی در بازاریابی این محصولات اظهار کرد: اهمیت کار براساس نیاز بازارهای صادراتی تا اندازهای حائز اهمیت است که به عقیده من حتی کشت محصول را نیز براساس این نیاز باید داشته باشیم.

گلخانه‌دار خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: اگر نوع کشت را بر اساس نیاز بازارهای صادراتی داشته باشیم، بی شک گلخانه‌دار و همچنین کشاورز ما از سود اقتصادی کار خود اطمینان پیدا کرده و میداند که محصول تولیدی او به فروش خواهد رفت.

دقیق گفت: از طرف دیگر در صادرات محصولات کشاورزی و گلخانهای باید زنجیره کاملی از تولید، بسته بندی، برندسازی و در نهایت صادرات داشته باشیم که این موضوع یکی دیگر از مؤلفه های مهم موفقیت در مباحث صادراتی است.

پیش نیازهای موفقیت در صادرات
وی اظهار کرد: ما در خراسانجنوبی برای محصولات گلخانهای باید یک مجموعه و سالن بسته بندی و سورتینگ مناسب داشته باشیم و بعد از آنکه همه یک شکل و به صورت شکیل بسته بندی شد، توسط کانتین به کشور هدف صادراتی حمل شود که این روش در برند سازی محصولات استان ما نیز نقش آفرین خواهد بود.

فعال در حوزه تولید محصولات گلخانهای در خراسان جنوبی بیانکرد: صادرات امری است که نیازمند همکاری و هماهنگی بسیاری از دستگاه‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی دارد که امیدواریم هر چه بیشتر این همکاری ها در خراسانجنوبی صورت گیرد و شاهد ارزآوری و اشتغال زایی بیشتری برای استان و مردم باشیم.

کد خبر: ۱۳۹٬۷۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha