ثبت‌نام بوت‌کمپ سرمایه­‌گذاری بین‌المللی «سکوی پرتاب» آغاز شد

ثبت‌نام بوت‌کمپ سرمایه­‌گذاری بین‌المللی «سکوی پرتاب» آغاز شد

بوت‌کمپ سرمایه‌­گذاری بین‌المللی «سکوی پرتاب» با حمایت کمیسیون‌ معادن و صنایع معدنی و کمیسیون‌ کسب‌وکارهای دانش بنیان اتاق ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش بازار، ثبت نام بوت‌کمپ سرمایه‌گذاری بین‌المللی «سکوی پرتاب» (Launch Pad) از امروز آغاز شد. شعار این بوت کمپ که قرار است با حمایت کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان اتاق ایران، کمیسیون اقتصاد نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران و مرکز نوآوری و تحول دیجیتال اتاق تهران برگزار ‌شود، آنسوی مرزها؛ فرصتی برای رشد و شکوفایی (start out to scaleup )، است و برگزاری آن در سه مرحله و با حضور مدرسان، منتورها و سرمایه‌گذاران ایرانی و بین‌المللی خواهد بود. این رویداد در تلاش است تا با آشنایی استارپ‌های شرکت‌کننده با آخرین استانداردهای بین‌المللی در زمینه سرمایه‌گذاری، فرصت جذب سرمایه از سرمایه‌گذاران بین‌المللی را برای استارتاپ‌های ایرانی تسهیل کند.

گروه کسب و کارهای نوین «آن» با همکاری شتاب‌دهنده هفت و هشت کنیا و با هدف آشنایی با ظرفیت‌های متقابل اکوسیستم استارتاپی ایران و آفریقا، بوت کمپ تخصصی سرمایه‌گذاری (Launch Pad) را در فروردین و اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار خواهد کرد.

حوزه‌های هوشمندسازی صنعتی (Smart Manufacturing)، تجارت الکترونیک (E-Commerce)، لجستیک (Logistics/tracking)، فناوری‌های مالی (FinTech) و فناوری‌های کشاورزی (AgriTech) و همچنین فناوری‌های مرتبط با انقلاب صنعتی چهارم همچون بلاکچین (Blockchain)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیا (IoT)، واقعیت افزوده (AR)، واقعیت مجازی (VR)، هوشمندسازی صنعتی و چاپ سه‌بعدی (Value added manufacturing & ۳D printing) به‌عنوان ظرفیت‌های مشترک اکوسیستم استارتاپی ایران و آفریقا در این بوت کمپ پوشش داده خواهند شد.

مخاطبین اصلی این بوت کمپ تخصصی سرمایه‌گذاری، آن دسته از فعالان استارتاپی هستند که محصول خود را به صورت MVP ارائه داده و در حال توسعه بازار و جذب سرمایه هستند؛ همچنین با توجه به محتواهایی که در این وبینارها ارائه می‌شود، دیگر فعالان استارتاپی نیز می‌توانند از آموزش‌های آن استفاده کنند.

این بوت کمپ در وبینار اول با موضوع «بررسی ظرفیتها و لزوم حضور استارتاپ‌ها در بازارهای جهانی» و ارائه داستانهای موفقیت از دو اکوسیستم ایران و کنیا به‌صورت رایگان و در تاریخ ۱۸ فروردین‌ماه ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.

در وبینار دوم که در تاریخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۱ برگزار می‌شود، مدرسان بین‌المللی به نحوه جذب سرمایه خارجی، لزوم تهیه مستندات استاندارد برای ارائه به سرمایه‌گذار و همچنین نحوه حضور و فروش در بازارهای جهانی می‌پردازند.

مرحله سوم، بوت کمپ تخصصی پیچ دک (Pitch Deck) است که در روزهای ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد. در این مرحله، استارتاپ‌های منتخب شرکتکننده در این رویداد، زیر نظر منتورهای بین‌المللی، به تهیه و تدوین پیچ دک پرداخته و خود را برای ارائه در برابر سرمایه‌گذاران بین‌المللی آماده می‌کنند.

در روز نهایی نیز این استارتاپ‌ها، کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذاران معرفی کرده و تلاش می‌کنند سرمایه موردنیاز خود برای توسعه و حضور در بازارهای بین‌المللی را جذب کنند.

نکته دیگر اینکه ثبت‌نام وبینار اول این رویداد که به‌صورت رایگان برگزار می‌شود، از امروز ۱۷ اسفند آغاز شده است. تیم‌های استارتاپی، علاقه‌مندان و فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانند به وب‌سایت «آن» به آدرس www.aanco.ir مراجعه کنند.

مشکات اسدی، مدیر گروه کسب و کارهای نوین آن درباره هدف از برگزاری این رویداد گفت: «بوت کمپ حاضر و به طور کلی بوت کمپ‌هایی از این جنس، فرصتی هستند برای اینکه استارت آپ‌هایی که ما شناسایی کردیم و فکر می‌کنیم به درد بازارهای بین‌المللی می‌خورند در فضای استاندارد بین‌المللی قرار بگیرند. یعنی ممکن است که این رویداد و حتی دمده‌ی واقعی آن منجر به جذب سرمایه نشود، ولی کمک می‌کند استارت آپ‌های ما در فضای واقعی قرار بگیرند، سرمایه‌گذاران خارجی آنها را ببینند و برعکس، ما به عنوان سرمایه‌گذار، بتوانیم تیم‌های خارجی را ببینیم و پتانسیل بازارهای مختلف را شناسایی کنیم. حالا مشخصا این رویداد با بازار آفریقا (به دلیل موقعیت داخلی افریقا) آغاز شد. کنیا دروازه شرقی آفریقا به حساب می‌آید و بازار بسیار مناسبی است که بتوان تعامل مناسبی با بازارهای بکر آنجا ایجاد کرد. یعنی اگر کسی از کنیا وارد بازار آفریقا شد انگار وارد بازار کل آفریقا شده است.

او افزود: به همراه این رویداد، شتابدهنده هفت و هشت در کنیا است. مجموعه‌ای که شعبه‌ای از شتابدهنده هفت و هشت مستقر در کارخانه نوآوری آزادی است و یک نمونه موفق از start out به حساب می‌آید که «آن» به دنبال رواج همین نگاه است.

علیرضا بهزادی هم‌بنیانگذار هفت و هشت در رابطه با پتانسیل‌های اکوسیستمی کشورهای افریقایی گفت: «جمعیت فراوان کنیا و نوع نگاه و فرهنگ کارآفرینی که در کنیا وجود دارد و نمونه‌ای از فرهنگ بخش بزرگی از افریقا به حساب می‌آید، باعث شده نگاه مثبتی در این کشور به فرهنگ استارتاپی وجود داشته باشد. جهان هم نگاه مثبتی نسبت به آن منطقه دارد و سرمایه‌گذاری‌های خوبی هم در حال انجام است.»

بهزادی افزود: «نکته بسیار مهم در کنیا آن است که در دور افتاده‌ترین مناطق هم دسترسی به دنیای دیجیتال امکان‌پذیر بوده و بسیار مرسوم و جدی است؛ تا جاییکه پوشش فین تک در این کشور، صد در صد است. به عبارت دیگر، شاخص دسترسی صد در صد بوده و در نتیجه پتانسیل بسیار بالایی در اقتصاد دیجیتال دارند.»

بهزادی درباره نقاطی که می‌توانند اکوسیستم ایران و کنیا به هم کمک کرده و برای یکدیگر خلق ارزش کنند گفت: «در حوزه‌های مارکتینک، توسعه، فرایندهای سرمایه‌گذاری، برنامه‌نویسی و لبه فناوری می‌توانیم به آنها کمک کنیم. در عین حال می‌ از نظر فرهنگ حضور بین‌المللی، کنیا می‌تواند کمک فراوانی به ما کند و درس‌های خوبی برای ما دارند.»

او افزود: «البته شناخت من از این فرهنگ نشان می‌دهد که کسب و کاری که وارد این نوع کشورها می‌شود، باید با فرهنگ آنها همسو شود. در حقیقت بومی‌سازی کسب و کاری که از بیرون از مرزها می‌آید، می‌تواند کلید موفقیت در افریقا و به طور کلی در حضور بین‌المللی باشد.»

کد خبر: ۱۳۹٬۶۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha