ظرفیت‌های ایران، فراتر از افزایش ۷۰ درصدی ترانزیت کالا
رئیس اتاق بازرگانی تهران عنوان کرد

ظرفیت‌های ایران، فراتر از افزایش ۷۰ درصدی ترانزیت کالا

رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: ترانزیت یازده ماهه کالا در کشور اگرچه در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد رشد داشته، اما متناسب با ظرفیت‌های فراوان کشور در این حوزه نیست.

به گزارش بازار، مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران افزود: در حالی در ۱۱ ماهه گذشته، ۱۲ میلیون تن ترانزیت کالا در کشور انجام شده که می‌توانیم قطب ترانزیت کالا در حوزه‌های هوایی، زمینی و دریایی باشیم.

وی اضافه کرد: با غفلتی که در سال‌های گذشته صورت گرفت ایران در مسیرهای طراحی شده ترانزیت کالایی در حوزه‌های زمینی، دریایی و هوایی دور زده شد از این رو باید بتوانیم جایگاه خود را در این حوزه به دست آوریم.

رئیس اتاق بازرگانی تهران همچنین گفت: براساس گزارش گمرک، حجم تجارت ۱۱ ماهه کشور حدود ۹۰ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از ۳۸ درصد رشد برخوردار بوده است.

خوانساری افزود: تورم منتهی به بهمن ۱۴۰۰ با یک درصد کاهش به ۴۱ و چهار دهم درصد رسید که اگرچه همچنان بالاست، اما کاهش یک درصدی آن نشان از پدیدار شدن وضع خوب در اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: البته در این بین باید به آمار اقتصادی در دیگر کشورها هم توجه کنیم به طور نمونه تورم سالیانه در آمریکا رو به افزایش بوده و در ترکیه نیز تورم به بالای ۲۰ درصد رسیده که با ادامه این روند، مشکلات اقتصادی را برای این کشور در پی خواهد داشت همچنین افزایش قیمت انرژی در اروپا شاخص‌های تورم را در حوزه یورو نیز افزایشی کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به درگیری میان روسیه و اوکراین گفت: این موضوع اثرات زیان بار بر اقتصاد گذاشته و افزایش قیمت را در حوزه انرژی، نفت، گاز، فلزات، گندم و ذرت در پی داشته است که اگر ادامه دار باشد اثرات آن نیز مخرب خواهد بود.

خوانساری افزود: در ۱۱ ماه گذشته، صادرات ما به کشورهای روسیه و اوکراین به ترتیب ۵۳۹ میلیون دلار و ۶۷ میلیون دلار و واردات از این دو کشور نیز به ترتیب یک میلیارد و ۴۵ میلیون دلار و ۱۱۲ میلیون دلار بوده است.

وی اضافه کرد: نکته جالب در درگیری میان دو کشور روسیه و اوکراین این است که این دو کشور ۲۹ درصد از صادرات گندم، ۱۹ درصد از صادرات ذرت و ۸۰ درصد از صادرات روغن آفتابگردان جهان را به خود اختصاص داده‌اند و ۷۰ درصد از نیاز غلات خاورمیانه نیز از این دو کشور تامین می‌شود.

خوانساری با بیان اینکه از ۴۲۵ میلیارد دلار کل صادرات روسیه، ۲۷۵ میلیارد دلار به صادرات نفت و گاز اختصاص دارد گفت: این سهم زیاد روسیه در صادرات نفت و گاز نشان می‌دهد ادامه درگیری میان دو کشور روسیه و اوکراین بر وضع اقتصادی دنیا اثر منفی خواهد گذاشت که امیدواریم هرچه زودتر این موضوع حل شود.

وی افزود: اگر ما از موقعیت به وجود آمده خوب استفاده کنیم و توافق بین المللی نیز به نتیجه برسد با توجه به تورم زیاد در ترکیه و بالا رفتن قیمت انرژی، می‌توانیم اثرات تنگناهایی را که سال گذشته با آن دست به گریبان بوده ایم کمتر کنیم.

کد خبر: ۱۳۹٬۵۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha