۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۲
چرم همدان و تداوم داستان بی‌توجهی به برندسازی| یک هزار واحد همچنان چشم انتظار
بازار گزارش می‌دهد؛

چرم همدان و تداوم داستان بی‌توجهی به برندسازی| یک هزار واحد همچنان چشم انتظار

همدان - چرم همدان و یک هزار واحد دارای پروانه در این عرصه سال ها است چشم انتظار احیای دوباره این صنعت و معرفی هر چه مناسبتر برند چرم همدان هستند، روندی که روز به روز در حال فراموش شدن و خاموشی است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان همدان از دیرباز در بخش چرم و مصنوعات آن سرآمد بوده به طوری که زمانی همدان به «شهر دباغ خانه ها » مشهور بوده و چرم همدان به کشورهای مختلفی چون ایتالیا نیز صادر می شده است.

این روند در همدان به مرور وضعیت دیگری پیدا کرد به نوعی که این روزها نه تنها نام و نشان چرم همدان آنطور که باید و شاید شنیده نمی شود بلکه، خوشه چرم، نمایشگاه ها، بازارچه ها، اقدامات صادراتی و مواردی از این قبیل نیز در همدان بسیار کمرنگ شده و یا در حد یک حرف باقی مانده است.

مسئولین مربوطه از وجود یک‌هزار واحد تولیدی کیف و کفش چرم در همدان صحبت می کنند در حالی که بارها زمانی که پای صحبت های فعالین این عرصه نشسته ایم، می بینیم که کیف و کفش های چرم تولیدی همدان به تهران و دیگر استان ها می روند و با برندی دیگر مجدد و البته با قیمت هایی بسیار بالاتر به همدان باز می گردند! اما در این بین، به راستی جای برندسازی خالی است؛ حال در این زمینه گفتگوی بازار با احمد گازرانی؛ رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان را می خوانید:

چرم همدان و تداوم داستان بی توجهی به برندسازی| ۱۰۰۰ واحد هم چنان چشم انتظار

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به رکود فعلی بازار همدان، بیان کرد: صنعت کیف و کفش همدان مسیر خوبی را آغاز کرده و در سال های اخیر افراد جوان، با تجربه و توانمندی وارد این صنعت شده اند به طوری که با وجود جوان بودن آنها صنعت کیف و کفش مسیر جدید کسب و کار را به دست آورده و در اولین گام توانستند بازار هدف خود را پیدا کنند.

احمد گازرانی با بیان اینکه متاسفانه چندین سال از این صنعت در همدان غافل بودیم، اظهار کرد: فعلا مشکل تولید و فروش اجناس را در همدان نداریم و تولیدکنندگان مشتری های خود را در کشور و خارج از کشور جذب کرده اند.

وی تصریح کرد: کیف و کفش همدان بازار نسبی خوبی دارد، این محصول در اقلیم کردستان عراق مشتری های خوبی جذب کرده، در ارمنستان، پاکستان، ترکیه و امارات نیز بازار خود را پیدا کرده و در افغانستان هم مشتری های خوبی داشتیم که پس از درگیری های این کشور قسمتی از بازار را از دست دادیم.

به گفته گازرانی تولید کنندگان استان به مرحله ای رسیده اند که به دنبال پیشرفت هستند و همواره به ایجاد بازار و فرصت های بهتری فکر می کنند بنابراین آینده روشنی پیش روی این صنعت در همدان وجود دارد.

حدود ۲۵ برند ثبت شده در استان داریم اما هنوز به جایگاه خود در این زمینه نرسیده ایم

وی با اشاره به اینکه در بیشتر استان های مرکزی نمایندگی داریم و چند برند مهم استان نیز در شهرهای مختلف فروشگاه دارند، مطرح کرد: متاسفانه در بحث برندسازی خیلی خوب عمل نکردیم و با وجود اینکه حدود ۲۵ برند ثبت شده در استان همدان داریم هنوز به جایگاه خود در این زمینه نرسیده ایم.

چرم همدان و تداوم داستان بی توجهی به برندسازی| ۱۰۰۰ واحد هم چنان چشم انتظار

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان اضافه کرد: تلاش زیادی صورت می گیرد که تولیدکننده ها برندهای خود را ثبت کنند اما شرایط ثبت برند به قدری سخت است که ماه ها باید برای ثبت برند خود وقت بگذارند به همین دلیل تمایل زیادی به این قضیه نشان نمی دهند.

برندسازی تاثیرات مثبت زیادی دارد، با ثبت برند تولید کننده سعی می کند تولیدات خود را به حد استاندارد برساند و کیفیت را ارتقا دهد، علاوه بر این قیمت را افزایش می دهد تا با برندهای مطرح رقابت کند

گازرانی درباره تاثیرات برندسازی صنعت کیف و کفش همدان نیز بیان کرد: برندسازی تاثیرات مثبت زیادی دارد، با ثبت برند تولید کننده سعی می کند تولیدات خود را به حد استاندارد برساند و کیفیت را ارتقا دهد، علاوه بر این قیمت را افزایش می دهد تا با برندهای مطرح رقابت کند.

یک هزار واحد کیف و کفش در همدان وجود دارد
وی در قسمت دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه یک هزار واحد کیف و کفش در همدان وجود دارد، گفت: امروزه بخشی از این صنعت جزء مشاغل خانگی است اما آمار کارگاه های خانگی را به طور دقیق نداریم بنابراین اگر بخواهیم واحدهای مشاغل خانگی را هم در نظر بگیریم تعداد واحدهای استان خیلی بیشتر از این تعداد است.

به گفته رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان این صنعت برای حدود شش هزار نفر به طور مستقیم اشتغال ایجاد کرده و همچنان شرایط خوبی برای اشتغالزایی در استان دارد.

گازرانی همچنین عنوان کرد: اگر تمام توان خود را در این زمینه به کار بگیریم بخشی از شعارهای اشتغالزایی، تولید ایرانی و ارزآوری محقق می شود چرا که در این صنعت با کمترین سرمایه می توان کارگاه ایجاد و نیروی کار جذب کرد.

وی مشکل این صنف را کمبود نیروی کار دانست و افزود: در حال حاضر بیشتر تولید کنندگان کیف و کفش همدان مشکل کمبود نیروی کار دارند و از آنجا که این کالا مصرفی است تنها رسته شغلی بود که در ایام کرونا تعطیلی گسترده نداشت و خوشبختانه فعالان این حوزه در ایام کرونا به مشکل خاصی برنخوردند و آسیب زیادی ندیدند.

چرم همدان و تداوم داستان بی توجهی به برندسازی| ۱۰۰۰ واحد هم چنان چشم انتظار

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان در رابطه با وضعیت طراحی کیف و کفش در استان همدان نیز بیان کرد: همدان در زمینه طراحی پیشرفت خوبی داشته و طراحان مطرحی در کشور داریم همچنین امروز چندین مرکز تخصصی در این زمینه فعالیت می کنند.

گازرانی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه در همدان بیشتر از چرم مصنوعی استفاده می شود، افزود: چرم طبیعی نیز در استان پیشینه طولانی دارد و مورد استفاده است، این نوع چرم به دلیل سود و ارزآوری بسیار خوب و قیمت بالا، بازار و مشتری خاص خود را دارد.

وی در مقایسه بازار کیف و کفش سال قبل و سال جاری اظهار کرد: سال گذشته، بازار به خاطر محدودیت های کرونا خوب نبود اما امسال به دلیل کاهش محدودیت ها و تعطیلی ها بازار نسبتاَ بهتری را شاهد هستیم و بیشتر کارخانه ها نیز سفارش های خیلی خوبی دارند.

از مسئولین درخواست می کنیم تمام توان خود را در راستای حمایت از آن بگذارند و با ایجاد شهرک، راه اندازی نمایشگاه و اعطای تسهیلات آسان به کمک فعالان این حوزه بیایند

گازرانی در ادامه با اشاره به اینکه این صنعت توانسته در کشور شرایط خوبی ایجاد کند و در خارج از کشور نیز تقریبا بازار خود را پیدا کرده است، مطرح کرد: از مسئولین درخواست می کنیم تمام توان خود را در راستای حمایت از آن بگذارند و با ایجاد شهرک، راه اندازی نمایشگاه و اعطای تسهیلات آسان به کمک فعالان این حوزه بیایند.

رئیس اتحادیه کیف و کفش همدان در پایان این گفتگو تصریح کرد: صنعت کیف و کفش همدان خروجی بهتری از بسیاری از کارخانه های استان دارد و می تواند شهر را به عنوان برند رشد دهد و همدان را در کشور مطرح کند.

در استان همدان تعداد فعالان حوزه صنعت چرم به یک هزار نفر می‌رسد ضمن اینکه قدمت چرم همدان نیز مثال زدنی است اما متاسفانه در سایه نبود حمایت های مناسب و برنامه ریزی های میان مدت و بلندمدت در سال توجه به حمایت ها و پشتیبانی از تولید داخلی قدم های مناسبی برای چرم همدان برداشته نشد.

نه خبری از زنجیره تولید بود، نه خوشه چرم سامان گرفت و نه فعالین عرصه چرم حمایتی شدند و نه نمایشگاه های خاصی برای تولیدات آن ها برپا شد؛ اما حال به راستی زمان آن رسیده تا موضوع برندسازی چرم همدان بار دیگر مطرح و در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

این روزها شاهدیم بیشتر برندهای مشهور چرم در کشور، تولیداتشان را از همدان تأمین می‌کنند اما اسمی از همدان دراین‌بین نیست و علاوه بر اینکه برند چرم همدان حمایت نمی‌شود؛ مشتریان همدانی نیز کیف و کفش‌های خود را باید به نام و برند چرم‌های دیگر و باقیمت بسیار بالاتری خریداری کنند که تمامی این مسیر نشان می دهد گام ها را اشتباه برداشته و باید مسیر را علمی تر، تخصصی تر و دلسوزانه تر در پیش بگیریم.

کد خبر: ۱۳۹٬۱۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha