۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۵
نظارت دیوان محاسبات بر تمامی شرکت ها و موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند
بررسی بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱؛

نظارت دیوان محاسبات بر تمامی شرکت ها و موسساتی که به نحوی از بودجه عمومی استفاده می‌کنند

نمایندگان مجلس در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه ۱۴۰۱؛ تمامی شرکت ها و موسساتی را که به نحوی از انحاء از بودجه کل کشور استفاده می کنند را مشمول نظارت دیوان محاسبات کل کشور کردند.

به گزارش بازار به نقل از خانه ملت، در نشست علنی نوبت صبح امروز (یکشنبه، ۱۵ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بندالحاقی۴ تبصره ۲ این لایحه را تصویب کردند.

به موجب این مصوبه نمایندگان در بند الحاقی ۴؛ کلیه مؤسسات انتفاعی دولتی و شرکت هایی که دولت یا شرکت های تابعه و ذی‌ربط موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و سایر دستگاههای موضوع ماده(۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و سازمان های مناطق آزاد، تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی کل کشور مستقیماً یا با یک یا دو واسطه بیش از پنجاه درصد(۵۰%) سهام آن را در اختیار دارد و شرکت‌های تحت کنترل دولت درسال ۱۴۰۱ مشمول نظارت دیوان محاسبات کشور خواهند بود. وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است صورت مالی شرکت های مذکور را ظرف سالانه و میاندوره ای به صورت عمومی و در سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران (کدال) منتشر کند. سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات کشور مکلف به بررسی صورت مالی شرکت های مذکور و ارائه گزارش بررسی صورتهای مالی این شرکت‌ها به صورت هر چهار ماه یکبار به کمیسیون‌ برنامه و بودجه و محاسبات هستند.

۲- دولت مکلف است جهت ساماندهی وضعیت شرکت‌های دولتی، ظرف مدت پنج(۵) ماه از ابلاغ این قانون نسبت به واگذاری شرکت هایی که دولت به صورت مستقیم یا با یک واسطه یا بیشتر کمتر از بیست درصد(۲۰%) سهام آن را در اختیار دارند با رعایت قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم( ۴۴) قانون اساسی و سیاست های کلی مقام معظم رهبری اقدام کرده و سهام خود را در قالب شرکت‌های سهامی عام پروژه یا سایر روش‌های واگذاری از طریق بازار سرمایه واگذار نماید.

۳- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است صورتحساب عملکرد بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور موضوع ماده(۱۰۳) قانون محاسبات عمومی کشور را حداکثر تا پانزدهم تیرماه سال ۱۴۰۱ به مبادی ذیربط ارسال نماید. مجامع عمومی شرکت های دولتی از جمله شرکت های مشمول ذکر یا تصریح نام مکلفند حداکثر تاپایان خردادماه، نسبت به تصویب صورت های مالی سالانه اقدام نمایند. چنانچه تصویب صورت های مالی شرکت های مذکور مشمول حکم ماده(۱۳۳) قانون محاسبات عمومی گردد، حداکثر مهلت تصویب صورت های مالی، پایان آبان ماه خواهد بود.

کد خبر: ۱۳۹٬۰۴۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha