۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
حذف مالیات از مناطق آزاد سبب خروج سرمایه‌های مولد می‌شود
کارشناس اقتصادی:

حذف مالیات از مناطق آزاد سبب خروج سرمایه‌های مولد می‌شود

سمنان- صادقی پور، کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ماهیت مناطق آزاد صنعتی و تجاری، تسهیل در جذب سرمایه گذاری و تولید است، گفت: حذف مالیات از مناطق آزاد سبب خروج سرمایه های مولد می‌شود.

محسن صادقی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به حذف معافیت مالیاتی مناطق آزاد، بیان کرد: این مصوبه می‌تواند باعث ایجاد مانع در سرمایه گذاری مناطق آزاد اقتصادی شود که قاعدتاً بر روی اقتصاد استان سمنان نیز موثر خواهد بود.

وی با بیان اینکه مناطق آزاد اقتصادی در واقع تمام جذابیت خود را از همین معافیت های مالیاتی دریافت می کنند، افزود: در صورت حذف معافیت مالیاتی قاعدتاً شاهد خروج سرمایه از مناطق آزاد خواهیم بود سرمایه‌ای که می‌توانند مولد باشند و برای کشور اشتغال ایجاد کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه مجلس می‌بایست اقداماتی را صورت دهد که جذب سرمایه گذار تسهیل شود نه اینکه برای آن مانع ایجاد شود، گفت: یکی از مواردی که می تواند سرمایه مولد ایرانیان را از کشور خارج و صرف خرید مسکن در کشور ترکیه کند همین موضوعاتی است که متاسفانه سبب شده تا سرمایه‌گذاران رغبت چندانی به ماندن در کشور نداشته باشند.

صادقی پور با بیان اینکه اصلاً فلسفه وجودی مناطق آزاد در کشور همین مقوله تسهیل در سرمایه گذاری و تولید است، ابراز کرد: بدون معافیت‌های مالیاتی و جذابیت‌ها این مناطق با دیگر نقاط کشور تفاوتی نخواهد داشت و فقط نام آنها مناطق آزاد خواهد بود در نتیجه نمی توان شاهد ارتقای فعالیت های سرمایه گذاری به خصوص سرمایه های مولد که به اشتغال منجر می شود، بود.

مناطق آزاد اقتصادی در واقع تمام جذابیت خود را از همین معافیت های مالیاتی دریافت می کنند

وی افزود: امیدواریم مجلس تصمیم درستی در این باره بگیرد اما حذف معافیت مالیات از مناطق آزاد می تواند باعث خروج سرمایه شود و از سوی دیگر تولیدکنندگان را نیز متضرر خواهد کرد چرا که تفاوتی بین شهرک های صنعتی معمولی و مناطق آزاد نخواهد بود و تنها معضلات و مشکلات مناطق آزاد برای تولید کنندگان باقی خواهد ماند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: از سوی دیگر این اقدام نه تنها قیمت تولید را کاهش نمی دهد بلکه آن را افزایش نخواهد داد و این سبب می‌شود تا قیمت تمام شده تولیدات در مناطق آزاد بیشتر شود که خود به یک نوع تورم و گرانی محصولات تولیدی در داخل دامن خواهد زد.

صادقی پور افزود: اگر قرار باشد که مناطق آزاد تجاری و صنعتی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات ارزش افزوده شوند دیگر تفاوت مناطق آزاد با دیگر شهرک‌های صنعتی چه خواهد بود در نتیجه به نظر نمی‌رسد که بتوانیم شاهد رغبت چندانی برای سرمایه‌گذاری در این مناطق باشیم.

کد خبر: ۱۳۸٬۹۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha