۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۹
۱۰ کالای اصلی واردات و صادرات گرجستان کدامند؟
نگاه بازار به آخرین شاخص های مهم اقتصادی گرجستان

۱۰ کالای اصلی واردات و صادرات گرجستان کدامند؟

دفتر ملی آمار گرجستان  (ژئواستات) گزارشی را منتشر کرد که براساس آن، در ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۹، تجارت کالاهای خارجی گرجستان با ۱.۴ درصد افزایش نسبت به سال گذشته  به  ۱۱ میلیارد و ۵۲۳ میلیون دلار رسیده است.

به گزارش خبرنگار بازار، گرجستان در حوزه اقتصادی پل ارتباطی منطقه قفقاز با قاره اروپا است اما در سالهای اخیر بیشتر با خرید خانه در نزد افکار عمومی شناخته شده است. گرجستان کشوری با جمعیتی نزدیک به چهار میلیون نفر و وسعتی به اندازه یک بیست و چهارم ایران، در منطقه قفقاز در دو دهه اخیر روند رو به رشد و توسعه‌ای را پشت سر گذاشته است. بدن نیست بدانید اگر چه ایران  با گرجستان مرز مشترک ندارد. اما اشتراکات تمدنی، فرهنگی و ... میان دو کشور وجود دارد و حتی بیش از ۳۰۰ هزار گرجی  در ایران ساکن شدند. این افراد که امروزه تحت عنوان ایرانی‌های گرجی‌تبار شناخته می‌شوند در استان اصفهان و شهر فریدون‌شهر زندگی می‌کنند. فارغ از موانع توسعه همکاری های اقتصادی در شرایط موجود نگاهی به شاخص های این کشور برای علاقه مندان به توسعه تجارت  خالی از لطف نیست.

اوضاع واردات گرجستان چگونه است؟

بر اساس گزارش رسانه گرجستان امروز، واردات این کشور ۸ میلیارد و ۱۲۲.۶ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با داده های سال گذشته ۲.۳٪ کمتر شده است.

محصولات زیر بیشترین سهم از کل واردات را نشان می دهد:

۱-  فرآورده های نفتی و نفتی - سهم در کل واردات: ۸.۴٪

۲-  اتومبیل: ۷.۱٪

۳- سنگ معدن و کنسانتره مس: ۶.۷٪

۴-  داروها: ۳.۹٪

۵-  گازهای نفتی: ۳.۵٪

۶- تلفن همراه  یا تلف های سایر شبکه های بی سیم: ۲.۲٪

۷- گندم و مزلین: ۱.۱٪

۸- سیگار و سایر مواد وابسته و یا مشابه : ۱.۱٪

۹- لاستیک های جدید: ۱.۰٪

۱۰-  دستگاه های پردازش خودکار: ۰.۸٪

 صادرات ۱۱ ماهه گرجستان

همچنین این کشور توانسته است  از محل صادرات ۳ میلیارد و ۳۸۱.۴ میلیون دلار  درآمد کسب کند  که نسبت به داده های سال گذشته ۱۱.۷ درصد بیشتر است.

محصولات زیر بیشترین سهم از کل صادرات را به خود اختصاص داده است :

۱- سنگ معدن و کنسانتره مس - ۱۷.۸٪ از کل صادرات

۲- اتومبیل: ۱۷.۶٪

۳- فروآلیاژها: ۷.۷٪

۴- فراورده های انگور طبیعی: ۶.۰٪

۵- داروها: ۴.۷٪

۶-  آب معدنی و شیرین: ۳.۷٪

۷-  نوشیدنی ها: ۳.۴٪

۸- کودهای ازت، نیتروژن: ۲.۵٪

۹-  طلا: ۲.۰٪

۱۰- فندق و سایر آجیل: ۱.۷٪

گفتنی است  در ۱۱ ماه میلادی (از ژانویه تا نوامبر) ۲۰۱۹، گرجستان  از ۱۲۷ کشور جهان کالا وارد کرده  داشته است.  با این حال ۶۵.۸ درصد  کالاهای وارداتی خود را از ۱۰ کشور زیر  به ترتیب حجم مراودات و درصد سهم  وارد کرده که شرکای اصلی تجاری این کشور در حوزه واردات  به شمار می روند.

۱- ترکیه ۱۷.۸٪

۲- روسیه ۱۰.۷٪

۳- چین ۹.۷٪

۴-  جمهوری آذربایجان ۶.۰٪

۵- آلمان ۴.۸٪

۶- اوکراین ۴.۵٪

۷- ایالات متحده ۴.۳٪

۸- ارمنستان ۳.۱٪

۹- ایتالیا ۲.۵٪

۱۰- رومانی ۲.۴٪

در همین بازه زمانی گرجی ها در کل به  ۱۲۳ کشور صادرات انجام دادند. سهم ده شریک تجاری برتر از طریق صادرات در کل صادرات گرجستان  ۷۲.۹ درصد بود. کشورهایی که بیشترین سهم را در صادرات دارند عبارتند از:

۱-  روسیه ۲۲.۲٪

۲- جمهوری آذربایجان ۱۳.۲٪

۳-  ارمنستان ۱۰.۵٪

۴- بلغارستان ۷.۶٪

۵- اوکراین ۶،۶٪

۶- چین ۵.۸٪

۷- ترکیه ۵.۵٪

۸- رومانی ۴.۹٪

۹- ایالات متحده  ۳.۱٪

۱۰-  ازبکستان ۲.۴٪

 همچنین  بر اساس داده های دفتر ملی آمار گرجستان (ژئواستات) در 11 ماه اول سال 2019 ،صادرات گرجستان  به کشورهای اتحادیه اروپا ۷۵۲.۳ میلیون دلار بوده که نسبت به ژانویه تا نوامبر ۲۰۱۸ بیشترین میزان ۱۴.۲٪ را نشان می دهد و ۲۲.۲٪ از کل صادرات را تشکیل می دهد، در حالی که واردات ۲ میلیارد و ۸۷ میلیون دلارسهم ۲۵.۷٪ را از کل واردات به خود اختصاص داده استبه این ترتیب  کشورهای اتحادیه اروپا ۲۸.۲ درصد از کسری تجارت را به خود اختصاص داده اند.

 در این بازه زمانی صادرات به کشورهای مستقل مشترک المنافع(CIS) یک میلیارد و ۷۹۵ میلیون دلار (۲۱.۰٪ بیشتر از ژانویه-نوامبر ۲۰۱۸) بود و به ۵۳.۱٪ از کل صادرات رسید، در حالی که واردات معادل ۲ میلیارد و ۱۷۳ میلیون دلار (کمتر از ۱۱.۳٪ ) با سهم  ۲۶.۸٪ در کل واردات بوده است و در مجموع گردش مالی تجارت با کشورهای مستقل مشترک المنافع ۰.۹٪ افزایش یافته است.

کد خبر: ۱٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha