۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۱
آسیب اقتصاد جهانی از تحریم های روسیه در کوتاه مدت| نفع چین از بحران اوکراین
بازار گزارش می دهد؛

آسیب اقتصاد جهانی از تحریم های روسیه در کوتاه مدت| نفع چین از بحران اوکراین

از زمانی که روسیه تهاجم نظامی به اوکراین را آغاز کرد، به نظر می رسد کل نظم امنیتی اروپا زیر سوال رفته است.

بازار؛ گروه بین الملل: علاوه بر دور اول تحریم‌های آمریکا، انگلیس و اروپا - که شامل محدودیت‌ها بر موسسات مالی روسیه و تعلیق خط لوله گاز طبیعی نورد استریم ۲ می‌شود - تحریم‌های گسترده‌تر و شدیدتری اعلام خواهد شد. این اقدامات مسلماً پیامدهای سیاسی و اقتصادی جهانی خواهد داشت. از آنجایی که روسیه اقداماتی را برای مقابله به مثل علیه تحریم ها انجام می دهد و جنگ در اوکراین می تواند به خطوط لوله گاز آسیب برساند، کمبود شدید انرژی ممکن است منجر به کندی اقتصاد جهانی در بحبوحه جهش قیمت های جهانی نفت و گاز شود.

اما افزایش تولید و منابع جدید این تاثیر را در چند ماه جبران خواهد کرد. سهم متوسط روسیه در تولید ناخالص داخلی جهانی - فقط ۱.۷ درصد - به این معنی است که درد اقتصادی جهان برطرف خواهد شد حتی اگر پیامدهای تهاجم در طی سالهای متمادی وضعیت ژئوپلیتیک را مشخص کند.

به منظور جلوگیری از فرو بردن متحدان آمریکایی در بحران انرژی و اقتصادی، تحریم های اضافی ممکن است بر تحویل گاز روسیه (که ۴۰ درصد واردات اروپا را تشکیل می دهد) و نفت خام (بیش از یک سوم واردات اروپا) مانع ایجاد کند. هر گونه اختلال در عرضه انرژی در شرایطی رخ می دهد که قیمت گاز قبل از حمله روسیه به اوکراین در اروپا بی ثبات بوده و با یک معیار در سال گذشته یازده برابر شده و به ۲۱۲ دلار در هر مگاوات ساعت رسیده است. روسیه می تواند با کاهش بیشتر تحویل به بازارهای نقدی به تحریم ها پاسخ دهد. این کشور می‌تواند با صادرات گاز به آلمان و کاهش عرضه به کشورهایی مانند لهستان و لیتوانی که در حمایت از اوکراین فعال‌تر بوده‌اند، اروپا را تقسیم کند.

اروپا در حال حاضر در حال تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود است. تا کنون در سال ۲۰۲۲، به لطف گاز طبیعی مایع (LNG) وارداتی از آسیا، قیمت گاز اروپا به حدود ۸۵ دلار کاهش یافته است. در ماه گذشته، تحویل LNG آمریکا به اروپا برای اولین بار از تحویل خطوط لوله از روسیه پیشی گرفت. مسکو به نوبه خود، بعید است به دلیل ترس از آسیب جدی به قابلیت اطمینان خود به عنوان یک منبع انرژی بلندمدت، عرضه را به طور کامل متوقف کند.

در همین حال، قیمت های بالای بنزین باعث تغییر نسبی قیمت نفت شده است و به دنبال کاهش محدودیت های کووید ۱۹ افزایش تقاضا را تقویت کرده است. پس از تهاجم، قیمت نفت خام به بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید. علاوه بر این، جی پی مورگان پیش‌بینی می‌کند که اگر روسیه در واکنش به تحریم‌ها، تحویل انرژی خود به اروپا را به نصف کاهش دهد، قیمت نفت می‌تواند به ۱۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد. با این حال، حتی در بدترین سناریو، تأثیر احتمالی آن کمتر از تحریم نفتی اوپک در سال ۱۹۷۳ خواهد بود که منجر به چهار برابر شدن قیمت نفت و تشدید قابل توجه سیاست پولی ایالات متحده امریکا و رکود پولی در این کشور شد.

افزایش قیمت نفت نیز تولید بیشتر را تشویق خواهد کرد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی می توانند ۳.۵ میلیون بشکه اضافی در روز تولید کنند. ایالات متحده همچنین می تواند تولید بیشتری داشته باشد، زیرا در سال ۲۰۲۱ به بزرگترین تولید کننده نفت و گاز جهان تبدیل شده است. آژانس بین المللی انرژی (IEA) تخمین می زند که عرضه جهانی نفت در سال ۲۰۲۲ به طور متوسط ۶.۲ میلیون بشکه در روز افزایش می یابد، در مقایسه با افزایش ۱.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱. به همین دلیل است که بازار جهانی نفت باید در اواخر سال جاری به مازاد برگردد - کاهش فشارهای صعودی قیمت.

علاوه بر تأثیرگذاری بر انرژی، تهاجم روسیه می‌تواند عرضه کالاهای مهم دیگر از جمله تیتانیوم (مورد استفاده در هواپیما)، پالادیوم (مورد استفاده در ساخت مبدل‌های کاتالیزوری)، نئون (از اوکراین، برای ساخت نیمه‌رساناها) و گندم از روسیه را مختل کند و این مهم باعث افزایش قیمت آنها می شود. در واقع، افزایش قیمت‌های انرژی و کالاها نرخ تورم را برای مدت طولانی‌تری بالاتر نگه می‌دارد و در میان افزایش عدم اطمینان، رشد را کندتر خواهد کرد.

این موضوع برای بسیاری از بانک های مرکزی یک معضل ایجاد خواهد کرد. افزایش قیمت‌های انرژی پس از این تهاجم می‌تواند منجر به تجدیدنظر نزولی بیشتر در برآوردهای رشد و در عین حال افزایش انتظارات از تورم شود. نرخ‌های بالای تورم مداوم فشاری را بر فدرال رزرو ایالات متحده وارد می‌کند - که قبلاً تصور می‌شد در انجام اقدامات به موقع در واکنش به افزایش قیمت‌ها عقب مانده است - تا به زودی سیاست‌های پولی را تشدید کند. با این حال، وظایف بانک‌های مرکزی پیچیده‌تر و دشوارتر شده است، زیرا بازارهای سهام در سرتاسر جهان با اخبار تهاجم سقوط کرده‌اند و کاهش سرعت فعالیت‌های اقتصادی را تقویت می‌کنند.

مطمئناً، اشتغال مجدد غرب به روسیه و اوکراین می تواند به چین فضای بیشتری برای انجام اقدامات خود در اقیانوس هند و اقیانوس آرام بدهد که ممکن است روابط پر تنش با ایالات متحده را تشدید کند. تشدید جنگ هیبریدی، به ویژه حملات سایبری، توسط چین و روسیه را می توان انتظار داشت که عملکردها و تأسیسات حیاتی در کشورهای غربی و همچنین مداخله در انتخابات آنها را تهدید می کند.

اروپا باید به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم های غرب در نتیجه افزایش قیمت نفت و گاز متضرر شود. اما در نهایت، قیمت‌های بالاتر تولید بیشتری را برای کاهش فشارهای قیمتی افزایش می‌دهد. اگر اروپا از این لحظه برای تنوع بخشیدن به منابع انرژی خود استفاده کند، می تواند خود را از شوک های آینده برنامه ریزی شده توسط کرملین مصون نگه دارد.

این حمله ممکن است هوشمندانه باشد، زیرا بحران کنونی خطر تبلور کشمکش بین غرب و یک محور روسیه و چین را تشدید کند که این مهم می‌تواند تهدیدی برای گسترش به کشورهای اطراف که عضو ناتو هستند را متبلور کند. این لحظه ای خطرناک برای جهان است.

کد خبر: ۱۳۸٬۶۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha