۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۸
پروژه‌های نیمه تمام ایلام در سال ۱۴۰۰ هم به جایی نرسیدند
بازار گزارش می‌دهد؛

پروژه‌های نیمه تمام ایلام در سال ۱۴۰۰ هم به جایی نرسیدند

ایلام- پروژه‌های نیمه تمام ایلام که پاشنه آشیل توسعه استان هستند، در سال ۱۴۰۰ هم به جایی نرسیدند و همچنان بیشتر آنها بلاتکلیف است.

بازار؛ گروه استان‌ها: استان ایلام در غرب ایران به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق کشور شناخته می‌شود که صدها پروژه نیمه تمام در بخش‌های مختلف به خصوص حوزه زیرساختی، کشاورزی و اقتصادی در این استان وجود دارد.

بیشتر پروژه‌های نیمه تمام استان ایلام در سال ۱۴۰۰ نیز روزهای خوبی را سپری نکردند چراکه کمبود اعتبارات مانع از پیشرفت مناسب این پروژه‌ها شده است.

سامانه گرمسیری همچنان نیمه تمام
بدون شک سامانه گرمسیری به عنوان مهمترین طرح و پروژه نیمه تمام در استان ایلام شناخته می‌شود، پروژه‌ای که توسط دو وزارت خانه جهاد کشاورزی و نیرو در حال اجراست هرچند در مراحل پایانی است ولی همچنان بلاتکلیف رها شده است.

استاندار ایلام در مورد آخرین وضعیت این طرح در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان ایلام در حوزه آب و خاک و کشاورزی، دارای ظرفیت و استعداد فراوان است و در حال حاضر سامانه گرمسیری در دستور کار قرار دارد.

حسن بهرام نیا بیان کرد: پروژه سامانه گرمسیری در راستای تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری اجرایی شده، پس از اجرای این پروژه، آب از رودخانه سیروان کردستان تا زمین‌های مهران و دهلران جاری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خط انتقال سامانه گرمسیری ۴۰۹ کیلومتر از قصر شیرین تا دشت عباس تداوم دارد، بیان کرد: ۱۹۷ کیلومتر مربوط به قطعه اول و دوم در استان کرمانشاه و ۲۱۲ کیلومتر مربوط به قطعه سوم و چهارم در استان ایلام است.

پروژه‌های نیمه تمام ایلام در سال ۱۴۰۰ هم به جایی نرسیدند


استاندار ایلام عنوان کرد: بخش خط انتقال سامانه گرمسیری مربوط به وزارت نیرو و بخش توزیع شبکه مربوط به جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به اینکه برای سامانه گرمسیری تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و برای اتمام آن به ۵ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم، افزود: با بهره‌برداری از این پروژه مهم، شاهد افزایش ۹۰ هزار تن محصولات زراعی به ارزش ۶۳۰ میلیارد تومان خواهیم بود.

وی گفت: در مصوبات سفر ریاست جمهوری ۵۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است.

جاده ایلام- مهران ۴ بانده نشد
چهاربانده کردن جاده ایلام-مهران به عنوان یکی از پروژه‌های مهم راهسازی استان ایلام بعد از گذشت سال‌ها در سال ۱۴۰۰ نیز به اتمام نرسید تا همچنان این پروژه بلاتکلیف بماند.

نماینده مردم ایلام در مجلس در مورد این پروژه بیان کرد: در جریان سفر هیئت دولت به استان ایلام برای تکمیل محور حمیل- ایلام- مهران، ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص پیدا کرد اما تا کنون تخصیص پیدا نکرده است.

علی اکبر بسطامی افزود: این مسیر بسیار برای استان و کشور به لحاظ وجود مرز مهران مهم است.

پروژه‌های نیمه تمام ایلام در سال ۱۴۰۰ هم به جایی نرسیدند

مدیر کل راه و شهرسازی ایلام نیز در گفت و گو با خبرنگار بازار بیان کرد: مسیر ایلام (از میدان ارغوان) - صالح آباد - مهران - پایانه مرزی به طول ۱۰۲ کیلومتر که ۸۲ کیلومتر آن به صورت چهارخطه اجرا شده و ۲۰ کیلومتر باقیمانده در قالب چهار قطعه در دست اقدام است.

عبدالله بهادری افزود: قطعه اول ایلام - صالح آباد به طول ۱۱ کیلومتر در دست اجرا است که ۹ کیلومتر از مسیر به بهره برداری رسیده و ۳ کیلومتر در دست اقدام است، در این مسیر یک تونل به طول ۷۴۰ متر و یک تونل به طول ۸۵۰ متر حفاری و کف برداری آنها به اتمام رسیده و لاینینگ تونل دوم کربلا (۷۴۰ متر) شروع شده است.

وی گفت: قطعه دوم ایلام - صالح آباد به طول ۱۹ کیلومتر که ۱۶ کیلومتر آن به صورت چهار خطه به بهره برداری رسیده و ۴ کیلومتر باقی مانده در دست اجرا است.

راه آهن ایلام همچنان بدون پیشرفت
استان محروم و مرزی ایلام جزو معدود استان‌هایی است که از امکان اتصال به شبکه سراسری راه آهن نیز بی بهره مانده است و وعده‌های دولت برای اجرای این پروژه در سال ۱۴۰۰ نیز محقق نشد.

پروژه‌های نیمه تمام ایلام در سال ۱۴۰۰ هم به جایی نرسیدند

ایلام تنها استان فاقد شبکه ریلی در کشور است در حالی که طبق دستور مقام معظم رهبری باید تمامی استان‌های دارای منابع نفت و گاز به شبکه ریلی متصل باشند.

پروژه راه آهن ایلام که در چند فاز تعریف شده قرار بود در قطعه اول پروژه راه آهن ایلام به طول ۱۷ کیلومتر از مسیر اسلام آباد-ایلام اجرایی شد ولی تاکنون هیچ پیشرفتی این پروژه نداشته است.

رویای کارخانه سیمان دهلران محقق نشد
۱۶ سال از ساخت کارخانه سیمان دهلران به عنوان یکی از طرح‌های بزرگ صنعتی در استان ایلام می‌گذرد، به رغم وعده‌های فراوان هنوز این طرح افتتاح نشده است. قرار بود در سال ۱۴۰۰ این طرح به سرانجام برسید که این مهم محقق نشد.

نماینده مردم دهلران در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهار کرد: وزارت صمت و بانک ملت باید وضعیت کارخانه سیمان دهلران را تعیین تکلیف کنند.

بهزاد علیزاده افزود: در این شرایط بیکاری جوانان، کارخانه سیمان دهلران می‌تواند برای ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم اشتغالزایی کند.

وی گفت: ظرفیت تولید کارخانه سیمان دهلران سه هزار و ۳۰۰ تن سیمان در روز است که در صورت رسیدن این واحد به تولید علاوه بر تامین سیمان موردنیاز شهرستان، می‌توان مازاد آن را صادر کرد.

استان ایلام با وجود وسعت و جمعیت کم به نسبت سایر استان‌ها دارای طرفیت‌های بی بدیل در حوزه‌های نفت و گاز، آب و خاک، کشاورزی و گردشگری و مرز است. متاسفانه به این همه ظرفیت و پتانسیل بی بدیل متاسفانه ایلام به جایگاه واقعی خود نرسیده است.

زیر ساخت‌های نامناسب و پروژه‌های نیمه تمام از چالش‌های اصلی استان ایلام برای توسعه به شمار می‌روند. نیاز است مسئولان استانی برای به سرانجام رسیدن پروژه‌های نیمه تمام استان تلاش بیشتری انجام دهند.

کد خبر: ۱۳۸٬۵۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایلامی IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
      0 0
      تا وقتی این پروژه ها به ثمر بشینه عمر ما تموم میشه میره