۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸
کشت فراسرزمینی ایران در اوکراین ادامه دارد
سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا:

کشت فراسرزمینی ایران در اوکراین ادامه دارد

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا درمورد کشت فراسرزمینی ایران در اوکراین اینطور پیش بینی کرد که کشت فراسرزمینی در صورت آزادشدن و یا اشغال شدن می تواند ادامه پیدا کند.

به گزارش بازار، محمدحسن قدیری ابیانه، کارشناس عالی امور استراتژیک و سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا در مقدمه بحث، به جایگاه کشور اوکراین اشاره و اظهارکرد: اوکراین از نظر وسعت بزرگترین کشور اروپایی با ۵۰ میلیون نفر جمعیت است و در زمینه ذخایر قابل بازیافت ماده معدنی اورانیوم هم رتبه اول را در اروپا دارد.

وی افزود: اوکراین یک کشور صنعتی، زراعی و جزو صادرکنندگان جو و گندم است بطوریکه می تواند نیاز غذایی ۶۰۰ میلیون نفر را تأمین کند.

کارشناس عالی امور استراتژیک با اشاره به اینکه اوکراین از نظر نظامی و سلاح و بمب هسته ای رتبه سوم جهان را داشت گفت: این کشور ۱۷۰۰ کلاهک هسته ای و چند صد موشک داشت اما با فشار و خواسته روسیه و آمریکا و انگلیس بمب های هسته ای را به روسیه واگذار کرد و این تعهد را هم گرفت که مورد حمله اتمی قرار نگیرد.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه بسیاری از زیرساخت های اوکراین در این جنگ از بین رفت و خیلی از کشورها هم به اوکراین کمک نمی کنند افزود: وضعیت اقتصادی این کشور با این تجاوزی که صورت گرفته، به شدت خراب خواهدشد حتی اگر صلح هم شود و به قبل از حمله برگردد اما در مقابل، اگر قدرت اوکراین به دست روسیه بیفتد قطعاً موقعیت روسیه نسبت به گذشته بهتر خواهد شد.

قدیری ابیانه با بیان اینکه قیمت گاز برای مردم اروپا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده افزود: نفت خام گران شده و وقتی هم نفت خام گران شود قیمت همه فرآورده ها افزایش می یابد و بعد از آن قیمت همه اقلام بالا می رود.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا یادآورشد: با توجه به عدم امکان اوکراین برای صادرات و همچنین افزایش قیمت سوخت، قیمت گندم و جو نیز گران خواهد شد.
وی معتقد است که روسیه در حال بازپس گیری اوکراین است و برای این کار هم عزم خود را جزم کرده و اگر هم با سلاح های متعارف موفق به این کار نشود ممکن است از سلاح های هسته ای استفاده کند کمااینکه اعلام هشدار بازدارندگی هم داد.

قدیری ابیانه درمورد کشت فراسرزمینی ایران در اوکراین اینطور پیش بینی کرد که کشت فراسرزمینی ایران در صورت آزادشدن و یا اشغال شدن می تواند ادامه پیدا کند و نهایتاً چند روز و چند هفته ای دچار مشکل شود و بعد هم حل خواهد شد چراکه روسیه و اوکراین مانع از این کار نخواهندشد.

سفیر اسبق ایران در مکزیک و استرالیا گفت: ما باید بررسی کنیم که آیا می توان به جای اوکراین و روسیه برخی کالاها را به دنیا صادر و یا وارد کنیم یا خیر اما متأسفانه بخش خصوصی ما برای دسترسی به بازارهای جهانی بسیار کند و منتظر حمایت دولت است.

وی درمورد عملکرد ضعیف وزارت خارجه و سفیران ایرانی در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: متاسفانه اعزام مأمور به خارج از کشور به جای اینکه برای حل مشکل اقتصادی ایران باشد گویا برای حل مشکلات اقتصادی آن ماموری است که اعزام می شود و امیدواریم این مسئله در دولت سیزدهم حل شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۲۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha