۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
بانک ها نفس صنایع راکد را گرفتند| خطر ورشکستگی در سایه سود ۴۳ درصدی
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

بانک ها نفس صنایع راکد را گرفتند| خطر ورشکستگی در سایه سود ۴۳ درصدی

بیرجند- احیاء صنایع راکد زمینه ای برای توسعه خراسان جنوبی است که بانک ها به دلیل سخت گیری ها و سودهای بالا،سرمایه گذاران این صنایع را مجدد در خطر ورشکستگی قرار داده اند.

بازار؛ گروه استان‌ها: احیای واحدهای تولیدی و صنعتی راکد و نیمه تعطیل از جمله سیاست‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم در راستای تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی است که گام‌های خوبی مهمی در مسیر تحقق آن در خراسان جنوبی برداشته شده است.

احیاء واحدهای تولیدی و فعال‌سازی ظرفیت‌های خالی و راکد صنعتی از مهمترین مؤلفه‌های رونق اقتصادی است و اشتغال‌زایی و تحول اقتصادی را به دنبال دارد. اما نکته مهم این موضوع برای استانی مانند خراسان جنوبی رسیدگی به وضعیت راه‌ها، خطوط ریلی و هوایی است تا باری دیگر با حضور سرمایه‌گذار و رفع مشکل حمل و نقل شاهد احیاء واحد راکد باشیم. از آن سوی نیز از آنجایی که واحدهای تعطیل شده یکی از مهمترین مشکلت آنها بدهی به بانک‌ها و تأمین اجتماعی است نیاز است توسط مسئولان بالادستی معضل سخت‌گیرانه این ارگان‌ها نیز رفع شود.

در همین راستا با محمود نقیان مالک و سرمایه‌گذار شرکت پرهام فولاد که از تهران در خراسان جنوبی سرمایه‌گذاری کرده و یک واحد راکد را باری دیگر احیاء کرده است، گفت‌وگو کردیم.

این شرکت را در چه زمانی احیا کردید و هدف شما از این کار چه بود؟
در سال ۹۱ این شرکت را که گویا مشکلات مالی و بدهی به بانک داشت خریداری کردیم که بخشی از این بدهی را پرداخت و بخشی را تقسیم‌بندی کردیم. تا سال ۹۵ به کار خود با ۴۰ نفر نیرو ادامه دادیم و حوزه کاری ما نیز خدمات دهی به فولاد مبارکه با عرضه انواع ورق‌های فولادی بود؛ اما مشکل اصلی ما زمانی آغاز شد که متوجه شدیم از طریق فولاد مبارکه کد بورسی نداریم و دلیل آن را بومی نبودن سرمایه‌گذار اعلام کردند به همین دلیل با مشکلات فراوان و بدهی به بانک، مالیات و تأمین اجتماعی روبه‌رو شدیم که در نهایت در سال ۹۶ تعطیل شد.

باری دیگر در سال ۹۹ سرمایه‌گذاری مجدد کردیم و از آنجایی که نمی‌توانستیم در همان حوزه قبلی فعالیت کنیم، شرکت جدید را تأسیس کردیم و اکنون در بخش تولید سازه‌ها و قطعات فلزی فعالیت می‌کنیم.

کارهای تولیدی سود چندانی برای سرمایه‌گذار ندارد و از ابتدا هدف ما ایجاد اشتغال برای مردم منطقه بود و اگر بانک‌ها پای کار بیایند و حمایت کنند مسلماً این اشتغال‌زایی افزایش پیدا خواهد کرد.

بانک ها نفس صنایع راکد را گرفتند| خطر ورشکستگی در سایه سود ۴۳ درصدی

در زمینه سرمایه‌گذاری مجدد، اشتغال‌زایی و فروش خود توضیح می‌دهید؟
خرید تجهیزات مجدد داشته‌ایم، همچنین حدود ۱۰ میلیارد تومان بدهی به بانک پرداخت شده و حدود ۷ میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که امیدواریم تا سال آینده این مقدار هم پرداخت شود. همچنین بدهی‌های تأمین اجتماعی و مالیات هم پرداخت شده است.

فروش بیشتر داخلی و در خراسان جنوبی است چرا که فقط سازه‌های فلزی را تولید می‌کنیم. اما برای این شرکت طرح توسعه داریم و قرار است که در آن قطعات نفتی و پتروشیمی تولید شود که گام بزرگی خواهد بود و تا اردیبهشت یا خرداد سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.

در بخش اشتغال‌زایی در ابتدا با یک نیروی فنی شروع کردیم و اکنون ۳۰ نفر به صورت مستقیم مشغول به کار هستند و برای شیف شب نیز برخی مواقع لزم است که نیروی بیشتری اضافه کنیم. همچنین با راه‌اندازی طرح توسعه حدود ۱۵۰ نفر به این تعداد اضافه می‌شوند.

مشکلات شما در طول امسیر احیا چه بود؟
منطقه خراسان جنوبی به ویژه بیرجند مردم بسیار خوبی از لحاظ درستی و صداقت دارد اما مشکل ما در زمینه مسائل بانکی بود و با توجه به مستنداتی که داریم تا ۴۳ درصد سود بانکی از ما دریافت کردند که با توجه به این مسئله هیچ صنعتی نمی‌تواند کار کند و یک روزی تعطیل خواهد شد. تسهیلات اعطاء شده به این نحو است که ۱۸ درصد دریافت می کنیم اما اگر معوقه داشته باشیم سود مرکب یا سود در سود به آن می‌خورد و تا ۴۳ درصد از ما سود دریافت می‌کنند؛ هر چند بانک مرکزی اخیراً سود مرکب را لغو کرد اما بانک‌های خراسان جنوبی هنوز این کار را انجام می‌دهند و مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

همچنین یکی دیگر از مشکلات ما تأمین اجتماعی بوده و هست که با وجود پرداخت بدهی ۴۷۵ میلیون تومانی برای دریافت مفاصا اقدام کردیم ولی از ما ۱۷۰ میلیون تومان دیگر برای آن درخواست کردند و حتی آن را هم پرداخت کردیم ولی هنوز مفاصا برای ما صادر نشده است.

در گذشته یکی از مشکلات ما سیستم مدیریتی نامناسب بود که اکنون سیستم مالی، سیستم مدیریتی و سیستم فنی ما خوب است است و به سمت توسعه گام برمی‌داریم.

بانک ها نفس صنایع راکد را گرفتند| خطر ورشکستگی در سایه سود ۴۳ درصدی

حمایت‌های انجام شده از شما برای احیا دوباره چه بود؟
یکی از حمایت‌های خوب سازمان دارایی و مالیات بود که با پرداخت اصل بدهی معوقات را بخشید و کمک بسیاری در این راه به ما کرد.

همچنین حمایت‌های خوبی از سوی مسئولان سازمان‌های شرکت شهرک‌های صنعتی و صنعت، معدن و تجارت انجام شد و کمک کردند و مشتاق برای احیا و تولید دوباره کارخانه‌ها هستند.

توصیه شما به مسئولان و سرمایه‌گذارانی که به دنبال احیا صنایع هستند، چیست؟
به اعتقاد من خراسان جنوبی امکان توسعه خیلی زیاد دارد چراکه مدیران، پای کار و فعال هستند و بسیار مشتاق هستند که یک واحد پا بگیرد و دوباره به تولید بازگردد. اما مسئله اینجا است که این موضوع کافی نیست و به تنهایی توان مدیران کفایت نمی‌کند و لازم است که در حوزه اقتصادی، سیستم مدیریت‌گذاری به این منطقه بیشتر توجه و کمک کند.

همچنین نکته مهم بانک‌ها و تأمین اجتماعی است که نیاز به توجه و رسیدگی توسط مسئولان بالادستی دارد و هر چه در این موضوعات به منطقه‌ای مانند خراسان جنوبی بیشتر توجه شود و فضایی برای اشتغال ایجاد کرد شاهد توسعه آن خواهیم بود.

نکته مهم دیگر برای جذب سرمایه‌گذار در خراسان جنوبی خطوط جاده‌ای، ریلی و هواپیمایی است که این استان ضعیف است. در زمینه محورهای جاده‌ای به دلیل خطرات آن از نامناسب بودن برای حمل و نقل مشکلاتی ایجاد می‌شود که لازم است جاده‌ها مناسب‌سازی شوند و خطوط ریلی هرچه سریعتر راه‌اندازی و ایجاد شوند. در بخش هواپیمایی نیز خراسان جنوبی کمبود زیادی در بخش پرواز دارد که می‌تواند نقش مؤثری در حضور سرمایه‌گذاران به استان داشته باشد. به همین دلیل در این زمینه باید مسئولان تدبیری بیندیشند که برای حضور سرمایه گذاران تأثیرگذار هستند.

کد خبر: ۱۳۸٬۲۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha