۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
تعیین حداقل دستمزد کارگران به صورت ملی
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

تعیین حداقل دستمزد کارگران به صورت ملی

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: امسال هم حداقل مزد کارگران برای سال آینده به صورت کشوری و یکسان تعیین می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، علی حسین رعیتی‌فرد در نشست خبری نمایشگاه دستاوردهای ۱۸۰ روزه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: طبق تقویم امیدواریم ۲۱ اسفند امسال در آخرین نشست شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران در سال آینده تعیین شود.

وی گفت: امسال از آبان ماه کمیته‌های تخصصی دستمزد تشکیل شده و تاکنون یک نشست شورای عالی کار هم برگزار شده است؛ نرخ تورم منتهی به بهمن امسال ۴۱.۴ درصد اعلام و سبد معیشت یک خانوار میانگین کارگری ۸.۹ میلیون تومان تعیین شده است.

رعیتی‌فرد تأکید کرد: در نشست‌های شورای عالی کار با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان در مورد تعیین حداقل مزد کارگران برای سال آینده رایزنی می‌شود.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که حداقل مزد کارگران به صورت منطقه‌ای تعیین می‌شود یا ملی؟ اظهار داشت: بحث مزد منطقه‌ای در دستور کار مرکز پژوهش‌های کار و تأمین اجتماعی قرار دارد، اما برای سال آینده تعیین حداقل دستمزد کارگران به صورت ملی و یکسان خواهد بود.

رعیتی‌فرد همچنین در مورد اینکه حداقل دستمزد چه میزان است و چه میزان سبد معیشت خانوار را پوشش می‌دهد؟، گفت: به خاطر نرخ تورم حقوق کارگران دچار کاهش ارزش شده و به ویژه در شرایط جنگ اقتصادی که دشمن ایجاد کرده و همچنین شرایط کرونایی که به کارگاه‌های تولیدی آسیب زده و بر کاهش رشد اقتصادی اثر گذاشته است باید کمک بیشتری به جامعه کارگری داشته باشیم.

وی همچنین در مورد بنگاه‌هایی که با رفع مشکلات به چرخه تولید برگشته‌اند، افزود: در سال جاری ۱۰۴۴ بنگاه مشکل‌دار بود که با کمک دولت تلاش کردیم اشتغال در آن‌ها حفظ شود و تعداد این بنگاه‌ها به ۹۵۳ بنگاه کاهش یافته (معادل ۸.۶ درصد) است.

معاون روابط کار وزارت مردم توضیح داد: همچنین تعداد کارگران دچار مشکل ۱۲۷ هزار نفر بود که به ۱۱۵ هزار نفر رسیده و مشکل ۱۲ هزار کارگر در بنگاه‌های مشکل‌دار حل شده است.

وی گفت: تعداد کارگران مقرری‌بگیر بیمه بیکاری هم در این مدت به میزان ۳۳ درصد کاهش یافته و در حالی که پیش از این ۳۳۷ هزار مستمری‌بگیر بیمه بیکاری بودند الان این رقم به ۲۲۴ هزار نفر کاهش یافته است.

رعیتی‌فرد همچنین در مورد تعداد کارگران بیمه شده گفت: ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار کارگر بیمه شده اصلی تأمین اجتماعی در کشور وجود دارد.

وی همچنین در مورد مشکل مهارت کارگران گفت: عمده این مشکل به خاطر نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه است که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها بیشتر اطلاعات تئوری دارند و به کار عملی مسلط نیستند. در این زمینه سازمان فنی و حرفه‌ای آموزشگاه‌های جوار کارگاهی تاسیس کرده است تا افراد بتوانند آموزش‌های مهارتی نیز در کنار آموزش تئوری ببینند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد سامانه جامع روابط کار گفت: در این سامانه ۵۳ فرایند تعریف شده است که تاکنون ارائه خدمات برای ۱۱ فرآیند به صورت کاملاً الکترونیک و در بستر وب انجام می‌شود و امیدواریم در سال آینده سامانه جامع روابط کار تکمیل شود و خدمات بیشتر و شفاف‌تری به کارگران و کارفرمایان ارائه کند.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین در مورد اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل گفت: طبق ماده ۴۹ قانون کار کارگاه‌هایی که بیش از ۵۰ نفر نیرو دارند باید طرح طبقه‌بندی مشاغل را اجرا کنند و اگر کسی آن را اجرا نکند تخلف محسوب می‌شود.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عبدالله IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      انشاءالله که همه عاقبت بخیرباشیم البته قشرضعیف ومضلوم جامعه کارگران زحمت کش
    • عبدالله IR ۰۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      لطفاوعاجزانه تقاضادارم این کارروزمزدی را ازقانون کارحذف کنیدچون خیلی ازشرکت هابااین بندازقانون کارحق خیلی ازکارگرهاروضایعه میکنندالله نگهدارتان
    • عبداله IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۲
      0 0
      انجام نمیشه اقای بابایی کارنامی عزیز نماینده ی محترم شما رحمت میکشید ولی در سازمان برنامه و بودجه ان را شوخی میپندارند مگر اینکه پافشاری کنید تا کسی جرات نکنه مخالفت کنه مجلس در راس امور هست