۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
راه اندازی صنعت نفت آمریکا برای جلوگیری از بحران انرژی
بازار گزارش می دهد؛

راه اندازی صنعت نفت آمریکا برای جلوگیری از بحران انرژی

راه اندازی صنعت نفت ایالات متحده آمریکا مسیری را برای بایدن جهت جلوگیری از بحران انرژی ارائه می دهد.

بازار؛ گروه بین الملل: اگر زمان مناسبی برای رئیس جمهور جو بایدن وجود داشته باشد که با توقف برنامه آب و هوایی خود با تولیدکنندگان نفت و گاز آمریکا آتش بس برقرار کند، اکنون زمان آن فرا رسیده است. جنگ در اروپا هرگز برای جهان به خوبی پایان نمی یابد.

تهاجم روسیه به اوکراین یک تغییر بازی است که در بدترین حالت، بی نظمی جهانی را تهدید می کند. حداقل، تهاجم پوتین نوید آشفتگی پایدار در بازارها را می دهد – و به دلیل اهمیت بیش از حد روسیه برای عرضه جهانی نفت و گاز طبیعی، هیچ کدام به اندازه انرژی آسیب پذیرتر به نظر نمی رسند.

در حالی که درگیری نظامی تمام عیار بین روسیه و غرب بعید است، یک جنگ اقتصادی عمیق اجتناب ناپذیر به نظر می رسد. روسیه نمی تواند در یک جنگ اقتصادی آشکار پیروز شود، اما سلاح مهمی برای استفاده دارد - صادرات نفت و گاز.

روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت در جهان است و ۲۷ درصد از واردات نفت اروپا و ۴۰ درصد از واردات گاز آن را به خود اختصاص داده است. تشدید درگیری در این هفته عرضه نفت خام تا ۱ میلیون بشکه در روز را که از طریق خط لوله از اوکراین و دریای سیاه عبور می کند، به خطر می اندازد، اما اختلالات طولانی مدت می تواند بسیار مهم تر باشد.

قیمت نفت در این هفته به ۱۰۰ دلار در هر بشکه رسید - بالاترین سطح از سال ۲۰۱۴ - و شرکت مشاوره ریستاد انرژی می‌گوید که ممکن است در هفته‌ها و ماه‌های آینده به حدود ۱۳۰ دلار در هر بشکه برسد.

پیش بینی جی پی مورگان چیس سخت تر است. این سازمان تخمین می‌زند که تهاجم روسیه به اوکراین می‌تواند باعث شود که جریان نفت ۲.۳ میلیون بشکه در روز کاهش یابد و قیمت‌ها به ۱۵۰ دلار در هر بشکه افزایش یابد و تولید ناخالص داخلی جهانی ۱.۶ درصد کاهش یابد. بنابراین مصرف کنندگان فشار را در پمپ بنزین و قبض برق خود احساس خواهند کرد. واقعیت این است که قیمت‌های بسیار بالاتری در اروپا و خارج از آن وجود خواهد داشت زیرا نفت و گاز طبیعی کالاهای جهانی هستند.

پوتین احتمالاً زمان حمله به اوکراین را همزمان با تنگ‌تر شدن بازارهای انرژی تعیین کرد تا اهرم‌های بیشتری در برابر غرب تشنه انرژی به دست آورد. اروپا از اواخر سال گذشته از بحران عرضه گاز و برق رنج می برد، به طوری که قیمت نفت خام از دسامبر به دلیل کاهش ظرفیت تولید اضافی در کارتل اوپک پلاس، که در تلاش برای افزایش عرضه کافی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد است، به شدت افزایش یافت.

خارج از اوپک پلاس، که عربستان سعودی و روسیه رهبری آنها را بر عهده دارند، ظرفیت تولید کمی وجود دارد که بتوان با سرعت کافی از آن استفاده کرد تا اختلالات عرضه را جبران کرد. ظرفیت مازاد جهانی نیز حدود ۳ میلیون بشکه در روز است این در حالی است که مصرف بازار نفت تقریباً ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است، بنابراین این گزینه نیز کارایی چندانی ندارد.
ایالات متحده آمریکا و اروپا تحریم های بیشتری را برای مجازات روسیه در نظر خواهند گرفت و امیدواریم که این تحریم ها روسیه را وادار به عقب نشینی کند. اما به نظر می‌رسد که سخت‌ترین تحریم‌ها - تحریم‌هایی که صادرات انرژی روسیه را تحت تأثیر قرار می‌دهند - به دلیل وابستگی اروپا به نفت و گاز روسیه و قیمت‌های بالای کالاها از روی میز خارج شده‌اند.

پوتینی که به طور فزاینده ای نامنظم تر می شود، ممکن است تصمیم بگیرد که خودش از سلاح انرژی استفاده کند و جریانات به اروپا را قطع کند. برای ایالات متحده آمریکا هوشمندانه ترین اقدام در حال حاضر افزایش امنیت انرژی داخلی خود از طریق افزایش تولید نفت و گاز آمریکا است. ۴این امر به کنترل قیمت‌های مصرف‌کننده در داخل کمک می‌کند و منابع را برای صادرات به اروپا در دسترس قرار می‌دهد تا وابستگی این قاره به روسیه کاهش یابد. با این حال، برنامه جاه طلبانه بایدن در مورد آب و هوا، دولت را در یک سال گذشته در تضاد با تولیدکنندگان داخلی نفت و گاز قرار داده است.

اروپا و ایالات متحده آمریکا در دوران بایدن طوری حکومت کرده اند که گویی انتقال انرژی بدون کربن تقریباً کامل شده است. اما باید گفت دهه‌ها طول خواهد کشید تا سیستم‌های انرژی جهانی از سوخت‌های فسیلی دور شوند و به سمت برق‌رسانی کامل تحت انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنند. در این میان، شیل آمریکا می تواند بشکه های اضافی را که بازار اکنون به شدت به آن نیاز دارد، تامین کند. همانطور که قبلاً گفته‌ شده است، شیل می‌تواند کارهای بیشتری برای کاهش تنگنای عرضه جهانی انجام دهد.

تولیدکنندگان شیل توانایی منحصربه‌فردی دارند و می توانند چاه‌ها را در یک دوره نسبتاً کوتاه به سطح تولید برسانند، اغلب در عرض چند ماه. در حالی که صنعت شیل سرمایه گذاری محدودی برای برآوردن تقاضای سهامداران دارد، قیمت های فعلی بسیاری را وسوسه می کند تا حفاری های اکتشافی را از سر بگیرند. با این حال، اتخاذ این تصمیمات سرمایه گذاری توسط کاخ سفید که به طور فعال علیه سیاست انرژی کار می کند، دشوارتر شده است.

بایدن یک انتخاب دارد. او می‌تواند با اقدامات موقتی مانند بهره‌برداری از ذخایر استراتژیک نفت - که در بهترین حالت می‌تواند باعث کاهش موقت قیمت شود - یا به التماس از عربستان سعودی برای پمپاژ بیشتر نفت ادامه دهد. یا می تواند با بخش نفت و گاز داخلی صلح کند و از آن بخواهد تولید را افزایش دهد. امنیت انرژی، امنیت ملی است. افزایش منابع انرژی داخلی به آمریکا و متحدان اروپایی گزینه های بیشتری برای مقابله با پوتین در این درگیری و هر آنچه که در آینده رخ دهد، می دهد.

کد خبر: ۱۳۸٬۱۳۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha