۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۸
قطع سوئیفت روسیه به اقتصاد جهانی آسیب می زند
کارشناسان چینی اعلام کردند؛

قطع سوئیفت روسیه به اقتصاد جهانی آسیب می زند

کارشناساسن چینی معتقدند که اخراج روسیه از یک سیستم مالی بزرگ جهانی، بر اقتصاد جهانی که قبلاً از همه‌گیری کووید-۱۹ آسیب دیده، سایه خواهد افکند.

به گزارش بازار، به گفته کارشناسان چینی، حذف روسیه از یک سیستم مالی بزرگ جهانی، بر اقتصاد جهانی که قبلاً از همه‌گیری کووید-۱۹ آسیب دیده، سایه خواهد افکند.

ایالات متحده، انگلیس، کانادا و اتحادیه اروپا در بیانیه ای مشترک اعلام کردند که بانک های منتخب روسیه از سیستم پیام رسانی سوئیفت که مخفف انجمن ارتباطات مالی بین بانکی جهانی در سراسر جهان است، حذف خواهند شد.

بر اساس این بیانیه، تعدادی از بانک‌ های روسی که جزئیات بیشتری درباره آن‌ها فاش نشده است، «از سیستم مالی بین‌المللی قطع خواهند شد».

سوئیفت مستقر در بلژیک، که در سال ۱۹۷۳ تأسیس شد، یک سیستم پیام رسانی امن است که به جای مشارکت مستقیم در پرداخت ها، برای تسهیل انتقال پول بین مرزی استفاده می شود و بیش از ۱۱۰۰۰ بانک و موسسه مالی را در بیش از ۲۰۰ کشور به هم متصل می کند. این شرکت روزانه ۴۲ میلیون پیام مالی را در سال ۲۰۲۱ پردازش کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۴ درصد افزایش داشت.

در مقاله ای در ماه مه سال گذشته از اندیشکده مرکز کارنگی مسکو، اخراج از سوئیفت به عنوان یک «گزینه هسته ای» توصیف شد که به شدت روسیه را آن هم در درجه اول به دلیل اتکای این کشور به صادرات انرژی به دلار آمریکا، تحت تاثیر قرار می دهد.

به گفته نویسنده مقاله، ماریا شاگینا، « قطع سوئیفت تمام معاملات بین‌المللی را خاتمه می‌دهد، نوسانات ارز را تحریک می‌کند و باعث خروج سرمایه عظیم می‌شود».

یانگ ژیو، محقق مؤسسه مطالعات بین‌المللی چین نیز گفت که کنار گذاشتن روسیه از سوئیفت به همه طرف‌ های مرتبط از جمله ایالات متحده و اروپا آسیب وارد می‌کند ضمن اینکه چنین بن‌بستی، اگر بیشتر طول بکشد، به طور جدی به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند.

تان یالینگ، رئیس موسسه تحقیقات سرمایه گذاری فارکس چین، همچنین معتقد است که ایالات متحده و اروپا با قطع ارتباط روسیه از سوئیفت تحت فشار زیادی قرار خواهند گرفت، زیرا روسیه صادرکننده بزرگ غذا و انرژی در جهان است. این اخراج ممکن است کوتاه مدت باشد، زیرا تعلیق تجارت منجر به تأثیر منفی دو طرفه در بازار جهانی می شود.

به گفته بخش انرژی کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا بزرگترین واردکننده گاز طبیعی در جهان است که ۴۱ درصد از حجم واردات سالانه از روسیه وارد می شود.

دونگ ژیمیائو، محقق ارشد در بازرگانان اتحادیه مصرف‌کننده مالی، گفت: استرس روی «بانک‌های منتخب روسی» به جای کل سیستم بانکی روسیه، فضایی را برای اتحادیه اروپا باز می‌کند تا بتواند به واردات گاز طبیعی با دلار آمریکا از روسیه ادامه دهد.

به گفته کارشناسان، بیش از ۹۵ درصد از تراکنش‌های فرامرزی جهان با دلار آمریکا با ترکیب خدمات سوئیفت و سیستم پرداخت بین بانکی خانه تسویه در نیویورک پردازش می‌شوند.

هونگ هائو، مدیر عامل BOCOM International نیز اعلام کرد که روسیه و اکثر اقتصادهای اروپایی در صورت تمایل به ادامه تجارت گاز طبیعی پس از اجرای چنین اخراج، باید از پرداخت دلار آمریکا خودداری کنند، که در نهایت موقعیت سلطه دلار آمریکا را در جهان تحت تأثیر قرار خواهد داد.

قطع سوئیفت در سال های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۸ در رابطه با ایران رخ داد و اقدامی مشابه در سال ۲۰۱۷ علیه جمهوری دموکراتیک خلق کره انجام شد.

رئیس موسسه تحقیقات سرمایه گذاری فارکس چین تاکید کرد که گام های برداشته شده علیه ایران و کره شمالی با توجه به اندازه اقتصادی و نفوذ جهانی روسیه با اخراج روسیه کاملا متفاوت است ضمن اینکه علاوه بر این، اقتصاد جهانی در موارد قبلی متفاوت بود، زیرا اقدامات قبل از تأثیر همه‌گیری انجام شده بود.

کد خبر: ۱۳۸٬۰۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha