۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
۲۵درصد ذرت کشور از اوکراین تامین می شود| کدام کشورها جایگزین اوکراین می شوند؟
آیا حمله روسیه کمبود ذرت در ایران را رقم می زند؟

۲۵درصد ذرت کشور از اوکراین تامین می شود| کدام کشورها جایگزین اوکراین می شوند؟

در حالیکه نگرانی از کمبود ذرت دامی در کشور در پی حمله روسیه به اوکراین ادامه دارد، برخی میگویند: آمریکای جنوبی تامین کننده اصلی است و جای نگرانی نیست و برخی دیگر معتقدند باید به فکر بازار جایگزین بود.

بازار؛ گروه کشاورزی: یکی از اصلی ترین واردات ایران در حوزه کشاورزی واردات انواع نهاده های دامی همچون ذرت، جو و کنجاله سویا است به طوری که بر اساس داده های موجود سالانه ۱۲ تا ۱۳ میلیون تن انواع نهاده وارد کشور می شود. با توجه به اینکه یکی از مبادی تامین نهاده ها به خصوص ذرت و جو کشور اوکراین است حال با حملات روسیه به این کشور نگرانی هایی در خصوص بحث تامین این محصولات در شرایط جنگی وجود دارد. اگرچه طی روزهای اخیر تحلیلگران پیش بینی کرده اند که در صورت ادامه دار بودن این جنگ قطعا شاهد افزایش قیمت جهانی گندم، ذرت و جو خواهیم بود اما شاید بحث تامین این نهاده ها برای ایران حساسیت بیشتری داشته باشد. به خصوص اینکه ایران تحت تحریم ها است و امکان تامین محصولات مورد نیاز خود را از هر کشوری ندارد.

آمریکای جنوبی تامین کننده اصلی ذرت ما است و بر اساس شنیده ها قرار بر این است به صورت معاملات تهاتری در ازای کود کشاورزی به ایران ذرت بدهند

تاثیر اتفاقات منطقه بر تامین غلات ایران فوری نخواهد بود| آمریکای جنوبی اصلی ترین تامین کننده ذرت ایران است
محمد یوسفی رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور معتقد است: تاثیر این جنگ بر بازار کشاورزی ایران فوری نخواهد بود و باید صبر کرد و منتظر ماند تا ببینیم آیا جنگ ادامه دار خواهد بود یا نهایتا طی یک تا دو ماه خاتمه می یابد.

یوسفی به خیرنگار بازار می گوید: این جنگ فعلا تاثیر چندانی بر بحث تامین نهاده های مورد نیاز کشور نداشته و فقط یکسری معاملات در رابطه با گندم و دیگر غلات صورت گرفته که اغلب این معاملات نیز با کشور اوکراین بوده و ممکن است کمی با تاخیر انجام شود و یا کنسل شود.

او تاکید می کند: اگرچه هر اتفاقی در منطقه بر بازار ایران نیز تاثیر خواهد داشت اما این اثرات بلافاصله بروز نمی کند چون ذخایر داریم و احتمالا یکسری محموله ها که از قبل سفارش داده شده است در بین راه است و تا به ایران برسد یک تا دو ماه طول بکشد. بعد از آن ممکن است بر افزایش قیمت ها یا کمبودها دامن بزند.

یوسفی در پاسخ به این سوال که بیشترین ذرت مورد نیاز ایران از کدام کشور تامین می شود می گوید: غالبا آمریکای جنوبی تامین کننده ذرت ما است و شنیده ها حاکی است قرار بر این است به صورت معاملات تهاتری در ازای دریافت ذرت از آرژانتین کود ایرانی به این کشور ارسال کنند.

او ادامه می دهد: لذا در حالی که گندم و جوی ما غالبا از اوکراین و روسیه تامین می شود، غالب ذرت ما از آمریکای جنوبی تامین می شود و چندان جای نگرانی نیست.

اگر جنگ طولانی شود قطعا قیمت ذرت، جو و شاید گندم در سطح جهانی افزایش پیدا می کند

به دلیل شرایط جنگی هزینه های بیمه و حمل بار از اوکراین بسیار بالا می رود| اوکراین تامین کننده ۲۰ تا ۲۵ درصدی ذرت ایران است
فاروغی، کارشناس صنعت طیور نیز در این خصوص به خبرنگار بازار می گوید: تا جایی که بنده می دانم بیشترین نهاده دریافتی ما از دو کشور اوکراین و روسیه ذرت و جو است و اگر این جنگ چندان ادامه دار نباشد قطعا مشکلی در این حوزه پیش نخواهد آمد.

فاروغی می افزاید: با این وجود اگر جنگ طولانی شود مسلما قیمت ذرت، جو و شاید گندم در سطح جهانی افزایش پیدا می کند.

او می گوید: ضمن اینکه کشتی هایی که قرار است از اوکراین بار بیاورند قطعا هزینه های شرایط جنگ را دریافت خواهند کرد. به عبارت دیگر در چنین شرایطی هر کشتی به این کشور نخواهد رفت و در صورتی هم که برود هزینه بیمه و حمل آن بسیار بالا خواهد بود و لذا هزینه های گرفتن بار برای هر کشور خریداری از این کشور بالا می رود.

این کارشناس بخش طیور در پاسخ به این سوال که آیا می توان به جای اوکراین کل ذرت مورد نیاز را از آمریکای جنوبی خریداری کرد، می گوید: درصد ذرتی که از اوکراین خریداری می کنیم کم نیست و به عبارتی بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از ذرت مورد نیاز خود را از طریق اوکراین تامین می کنیم. این در حالی است که سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن ذرت نیاز داریم.

او ادامه می دهد: از سوی دیگر آمریکای جنوبی، دیگر تامین کننده ذرت ایران، در یک فصول خاص تولید ندارد لذا در آن زمان باید از کشورهایی مانند لهستان، اوکراین و روسیه محصول را تامین کنیم.

فاروغی خاطر نشان می کند: مساله اینجا است که چون امکان ذخیره سازی این محصول را در داخل کشور چندان نداریم که غالبا به دلیل تحریم ها و مشکلات ارزی است، بنابراین همه خریدهای ما تقریبا فصلی انجام می شود. البته مساله دیگر این است که خریدهای فصلی معمولا ارزانتر است. بنابراین غالبا خریدهای بعد از عید از اوکراین خواهد بود چون در این زمان وقت برداشت ذرت در امریکای جنوبی است.

وقتی روسیه تحریم شود توجه اش به کشورهای دوست که خریدار محصولات این کشور هستند بیشتر می شود و بالتبع ایران راحت تر می تواند به غلات مورد نیاز خود در روسیه دسترسی پیدا کند

دسترسی ایران به غلات روسیه راحت تر می شود| فرصتی برای راه یابی ایران در بازارهای روسیه فراهم شده است
علیرضا الوندی رئیس هیات مدیره سازمان مردم نهاد هکا اما نیمه پر لیوان را می بیند و معتقد است باید به دنبال فرصت حضور در بازار روسیه باشیم.

الوندی در خصوص اثرات جنگ روسیه و اوکراین بر کشاورزی ایران به خبرنگار بازار می گوید: احتمال اینکه روسیه به شدت از سوی کشورهای اروپایی تحریم شود بسیار زیاد است و اینکه بتوانیم از این موقعیت استفاده کنیم و سریعا در بازارهای این کشور جایگزین شویم یکی از پراهمیت ترین کارهایی است که قسمت کشاورزی و بازرگانی ما باید به آن توجه داشته باشند و مترصد انجام آن باشد.

او با اشاره به بسته شدن کانال بُسفر توسط ترکیه به روی کشتی های روسیه، می افزاید: قطعا ترکیه با اقدام متقابل روسیه و مجازات های تجاری روبرو خواهد شد و این موقعیتی است برای ایران که بتواند حداکثر استفاده را برای حضور در بازارهای روسیه به دست بیاورد.

الوندی در پاسخ به این سوال که اتفاقات اخیر چقدر می تواند در بحث تامین غلات ایران اثرگذار باشد، نیز می گوید: همین که روسیه تحریم شود توجه اش به کشورهای دوست که خریدار محصولات این کشور هستند بیشتر می شود و بالتبع ایران راحت تر می تواند به غلات مورد نیاز خود در روسیه دسترسی پیدا کند.

او می افزاید: به عبارت دیگر اگر بحث تحریم های تجاری پیش بیاید یک امتیاز است برای ایران که در این بازی نیست و می تواند از این موقعیت استفاده کند.

الوندی در پاسخ به این سوال که استفاده از این موقعیت مستلزم انجام چه اقداماتی از سوی ایران است می گوید: همین که بتوانیم به عنوان کشوری که موضع گیری بی طرفانه ای در این قضیه داشته است جای خالی کشورهایی که نسبت به روسیه موضع گیری کرده اند را در بازارهای روسیه پیدا کنیم و جایگزین شویم بهترین اقدامی است که می تواند هم سابقه تجاری ایران و روسیه را تحت تاثیر قرار دهد و هم اینکه یک جای پای محکم برای بازاری که ما قبلا در آن به صورت مستمر نقشی نداشته ایم، محسوب شود.

کد خبر: ۱۳۷٬۹۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha