توسعه صادرات نباید به همسایگان محدود شود
رئیس اتاق کرمان:

توسعه صادرات نباید به همسایگان محدود شود

رئیس اتاق کرمان می‌گوید: سهم همسایگان ما از تجارت جهانی فقط ۵ درصد است و هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌توانند بازار هدف استراتژیک ایران باشند؛ ازاین‌رو نباید سیاست‌های توسعه صادرات را فقط به همسایگان محدود کرد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، سیدمهدی طبیب‌زاده رئیس اتاق کرمان با طرح این پرسش که آیا برگزاری همایش‌های روز صادرات طی سال‌های گذشته، منجر به رفع دغدغه‌های صادرکنندگان، توسعه بازارها و رشد صادرات شده است یا نه؟ گفت: مشاهده لیست صادرکنندگان، کالاهای صادراتی و آمار و ارقام نشان می‌دهد هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است؛ حتی بازارها محدودتر شده و کالاهای صادراتی تکراری و عمدتاً بر پایه منابع است و تعداد صادرکنندگان هم نه‌تنها اضافه نمی‌شوند بلکه روزبه‌روز به دلایل متعددی کاهش پیدا می‌کنند و حتی اشتیاق تکمیل فرم و مشارکت در ارزیابی صادرکننده نمونه را هم ندارند.

طبیب‌زاده در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان، افزود: چه اتفاقی افتاده که این مسائل پیش آمده است؟ باید این موارد را تحلیل کنیم تا سال آینده که این مراسم برگزار می‌شود اعلام کنیم این مشکلات را از صادرکنندگان حل کردیم، این بازارها اضافه شده و این کالاها ارزششان بالاتر رفته است و این تغییرات اساسی در صادرات اتفاق افتاده است.

رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که باید رویکرد جدیدی برای صادرات انتخاب کنیم، گفت: شعار هر تولیدکننده یک صادرکننده یک فاجعه است، زیرا رقابت‌های غیرسازنده‌ای که شاهد بودیم باعث افت قیمت شده است، صادرات یک کار حرفه‌ای است و باید به شرکت‌های مدیریت صادرات واگذار شود.

وی با بیان اینکه رسیدن به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری در استان کرمان قابل‌دسترسی است، اظهار کرد: رسیدن به این هدف در همین شرایط فعلی و در کوتاه‌مدت به‌راحتی قابل‌دسترسی است.

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: اگر ادعا داریم ۱۰ میلیون شمش فولادی در استان کرمان در حال تولید است یا در آستانهٔ رسیدن به آن هستیم و اگر می‌گوییم تا ۴۰۰ هزار تن مس کاتدی در مجموعه‌های مس در حال تولید است، اگر می‌گوییم ظرفیت بسیار زیادی در خدمات فنی و مهندسی داریم و ۵ تا ۶ میلیارد دلار در حال حاضر ظرفیت محصولات معدنی فرآورده‌های معدنی داریم، پس می‌توانیم به این عدد دست پیدا کنیم.

وی افزود: همیشه کرمان بیش از یک میلیارد دلار صادرت پسته داشته که امکان افزایش آن با تمهیداتی وجود دارد، ظرفیت بسیار زیادی در خدمات فنی و مهندسی وجود دارد و برآورد من این است که حداقل ۲ میلیارد دلار می‌توان در این بخش صادرات داشت و در کنار آن با توریست درمانی، گردشگری، فرش و سایر صنایع، ۱۰ میلیارد دلار صادرات به‌راحتی در کرمان در کوتاه‌مدت قابل‌دسترسی است.

طبیب‌زاده ادامه داد: با تنوع محصولات صادراتی، افزایش سطح تکنولوژی و تولید محصولات دانش‌بنیان که ارزش‌افزوده بیشتری داشته باشند، در میان‌مدت می‌توان به ۲۰ میلیارد دلار صادرات دست یافت.

وی تأکید کرد: این اعداد آرمانی نیست، واقعی است و نیاز به برنامه، باور و زیرساخت دارد.

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: در بلندمدت هم حتماً استان پتانسیل بسیار زیادی دارد اما همیشه ما حرف‌هایی را تکرار می‌کنیم و به ۲,۲ میلیارد دلار صادرات دل‌خوش می‌کنیم و می‌گوییم استان اول صادراتی هستیم.

طبیب‌زاده با بیان اینکه نباید به این مقدار بسنده کرد زیرا استان پتانسیل‌های زیادی دارد اما نیاز به کار دارد ادامه داد: باید حداقل تا سال آینده، شرکت مدیریت صادرات شمال و جنوب استان تشکیل، و برای چند کالای اساسی برنامه‌ریزی شود.

وی گفت: با نرخ‌های تسهیلات بانکی کنونی، نمی‌توان در بازارهای جهانی رقابت کرد، نرخ ۱۸ درصد و حداقل ۱۴ درصد چند برابر نرخ کارمزد رقبای ماست.

رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که در استان کرمان هنوز یک شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی برای صادرات نداریم، اظهار کرد: این‌ها باید در بخش خصوصی، بخش مدیریت صادرات و تشکل‌های صادراتی انجام شود.

وی ادامه داد: ما برای صادرات خرما به هندوستان، با عربستان و اردن رقابت می‌کنیم درحالی‌که تعرفه ورود ما به بازار هندوستان چند برابر عربستان است. این موارد در اختیار صادرکننده خرما نیست و باید در حاکمیت و مراودات سیاسی و دیپلماسی اقتصادی حل شود.

طبیب‌زاده افزود: اگر انتظار است که ما در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشیم باید فضای کسب‌وکار صادرات متناسب باشد تا حداقل ما بتوانیم در شرایط برابر با رقبا کار کنیم.

وی با بیان این‌که صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و تصمیمات غیر کارشناسی تأثیر بسیاری بر روند صادرات دارد، یادآور شد: ما حاضریم در اتاق تحلیل واقع‌بینانه‌ای از سیاست‌های ارزی از سال ۹۷ به بعد انجام دهیم تا مشخص شود که ره‌آورد این تصمیم خلق‌الساعه در کشور چه بوده و چه آسیبی به صادرات رسانده است.

رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که با این تصمیم صادرکنندگان صاحب برند از رده خارج شده‌اند، افزود: باید مشخص شود در قبال این ضربه‌ای که به صادرات خورده ما چه دستاوردی داشتیم، اگر دستاورد داشته که ما هم قانع می‌شویم و می‌گوییم تصمیم درستی بوده اما اگر اشکال بوده چرا تحلیل نشده است.

وی با اشتباه خواندن این استراتژی که کانون توجه خود را همسایگان قرار بدهیم، گفت: همه همسایگان کشور ما فقط ۵ درصد از مراودات بین‌المللی را دارند و هیچ‌یک از آن‌ها نمی‌توانند به‌عنوان بازار هدف استراتژیک کشور باشند.

طبیب‌زاده ادامه داد: غیر از توجه به همسایگان باید بازارهای دوردست و کشورهای نوظهور در آفریقا و هندوستان که ظرفیت‌های خوبی هستند را مدنظر داشته باشیم به‌شرط این‌که تحلیل اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی فعال شود.

وی بیان کرد: شرق آسیا، اروپا و آفریقای شمالی می‌توانند اهداف ما باشند اما به‌شرط این‌که بنیه صادراتی استان را تقویت کنیم و تولید صادرات محور باشد که در این صورت بحث رقابت‌پذیری شکل می‌گیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: صادرات پسته در ۱۱ ماههٔ امسال ۳۵ درصد و خرما ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است.

کد خبر: ۱۳۷٬۷۲۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha