۸ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۹
تحریم سوئیفت روسیه به منافع اروپا صدمه می زند| مسکو کانال مستقل مالی ایجاد کرده است
عضو پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در گفتگو با بازار:

تحریم سوئیفت روسیه به منافع اروپا صدمه می زند| مسکو کانال مستقل مالی ایجاد کرده است

پروفسور «پل پیلار» با اشاره به اینکه روسها سیستم تبادل مالی مستقل خود را از سالها پیش ایجاد کرده اند گفت: تحریم سوئیفت روسیه به منافع اروپا صدمه می زند.

بازار؛ گروه بین الملل: یک مقام بلندپایه کاخ سفید در نشست خبری درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه مسکو گفت که ایالات متحده احتمال قطع روسیه از سیستم پرداخت‌های بین‌المللی سوئیفت را رد نکرد. وی افزود: سوئیفت جزو اولین بسته تحریمی نیست که ما وضع کردیم. اما سوئیفت را از گزینه های موجود تحریمی حذف نمی کنیم، بلکه گزینه ای وابسته به اقدام بعدی روسیه باقی خواهد ماند.

در این میان اقدام تنبیهی غرب برای حذف روسیه از پیام‌رسان سوئیفت موضوع جدیدی نیست و تهدید به مسدود کردن دسترسی آن برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ صورت گرفت. در مقابل مسکو از جایگزین سوئیفت به نام «سیستم انتقال پیام‌های مالی (SPFS)» پرده برداری کرد، البته هنوز ارتباط گسترده‌ای با موسسات مالی جهانی ندارد.
از سوی دیگر، SPFS بیش از ۴۰۰ کاربر روسی دارد و تا پایان سال ۲۰۲۰ تنها ۲۳ بانک خارجی از ارمنستان، بلاروس، آلمان، قزاقستان، قرقیزستان و سوئیس به جایگزین سوئیفت متصل شدند. در عین حال، می‌توان انتظار داشت کرملین SPFS را در سطح بین‌المللی گسترش دهد و کشورهایی که قصد دارند واردات نفت و گاز طبیعی روسیه را دارند احتمالاً به سیستم معاملات بانکی جدید روسیه خواهند پیوست.

علاوه بر این، با توجه به اینکه بانک‌های چینی تاکنون تمایل چندانی به پیوستن به SPFS ندارند، این موضوع نیز جای سوال دارد که آیا روسیه می‌تواند به تجارت معمول خود با چین ادامه دهد، البته بانک‌های روسی می‌توانند بخشی از «سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین (CIPS)»، نسخه چینی سوئیفت شوند که در سال ۲۰۱۵ تأسیس شد.
در پی گفتگوهای بین ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و شی جین پینگ، همتای چینی وی در ۱۵ دسامبر، کرملین اعلام کرد که روسیه و چین قصد دارند ساختارهای مالی مشترکی را توسعه دهند تا بتوانند روابط اقتصادی خود را به گونه‌ای عمیق‌تر کنند که کشورهای خارجی نتوانند بر آن تأثیر بگذارند.

در خصوص این موضوع خبرنگار بازار مصاحبه ای با پروفسور «پل پیلار» استاد دانشگاه جورج تاون آمریکا انجام داده که در ادامه آمده است. «پل پیلار» یکی از سردبیران نشریه نشنال اینترست، و عضو ارشد مرکز تحقیقات امنیتی دانشگاه جورج تاون و نیز مرکز سیاست‌های امنیتی ژنو است. وی در سال ۲۰۰۵ پس از ۲۸ سال فعالیت در جامعه اطلاعاتی ایالات متحده از سازمان اطلاعات مرکزی (DCI) بازنشسته شد و پس از آن به عنوان استاد مهمان در برنامه مطالعات امنیتی در دانشگاه جورج تاون حضور یافت.

مناصب ارشد دولتی پیلار، شامل افسر اطلاعات ملی خاورنزدیک و آسیای جنوبی، رئیس واحدهای تحلیلی در CIA در حوزه‌های خاورنزدیک، خلیج فارس و آسیای جنوبی، معاون رئیس مرکز ضد تروریستی DCI و دستیار اجرایی مدیر اطلاعات مرکزی بوده است. پروفسور پیلار همچنین در شورای اطلاعات ملی به عنوان یکی از اعضای اصلی گروه تحلیلی آن فعالیت می‌کرد. وی کهنه‌سرباز جنگ ویتنام و افسر بازنشسته ارتش ایالات متحده نیز هست.

پل پلار دارای مدرک افتخاری از کالج دارتموث، لیسانس فلسفه از دانشگاه آکسفورد، و کارشناسی ارشد و دکتری از دانشگاه پرینستون است. کتاب های پل پیلار عبارتند از: «مذاکره برای صلح: خاتمه جنگ بعنوان یک روند چانه‌زنی (۱۹۸۳)»؛ «تروریسم و سیاست خارجی ایالات متحده (۲۰۰۱)»؛ «اطلاعات و سیاست خارجی ایالات متحده: عراق، ۱۱ سپتامبر و اصلاح اشتباهات (۲۰۱۱)» و «چرا آمریکا جهان را اشتباه می‌فهمد: تجربه ملی و ریشه‌های سوءبرداشت (۲۰۱۶)».

*بحران اوکراین چه تبعات اقتصادی برای روسیه و اروپا دارد؟ آیا اروپا با مشکل واردات انرژی مواجه نخواهد شد؟
واردات انرژی روسیه، به ویژه گاز طبیعی، توسط کشورهای اروپایی بزرگترین مشکلی است که غرب در تلاش برای مجازات روسیه به دلیل تجاوز با آن مواجه است. تاکنون، پروژه نورد استریم 2 آشکارا به حالت تعلیق درآمده است، اما تحریم‌های مورد توافق به حدی نرسیده است که صادرات انرژی روسیه را قطع کند. این برای روسیه و همچنین برای اروپا بسیار دردناک خواهد بود.

*متعاقب بحران اوکراین، آمریکا از احتمال قطع ارتباط روسیه با سوئیفت خبر داد. قطع ارتباط روسیه با سوئیفت چه آثاری بر روابط تجاری روسیه خواهد داشت و تا چه میزان بر اقتصاد این کشور اثرگذار است؟
ظاهراً ایالات متحده این موضوع را با دولت های اروپایی در میان گذاشت، اما توافقی برای تعلیق روسیه از سیستم پرداخت سوئیفت بدست نیاورد. این تحریم دیگری خواهد بود که به سادگی به منافع اروپا صدمه می زند، به ویژه با جلوگیری از پرداخت هایی که توسط روسیه به بانک های اروپایی بدهکار است.

*اروپا وارد کننده انرژی از روسیه است. قطع ارتباط روسیه با سوئیفت کشورها اروپایی را برای واردات سوخت از روسیه با مشکل مواجه خواهد ساخت. آیا ممکن است در چنین حالتی آمریکا واردات انرژی اروپا از روسیه را ذیل تحریم قرار ندهد؟
در مورد واردات انرژی از روسیه، این منافع اروپاست که بیشترین اهمیت را دارد. تا زمانی که اروپایی‌ها تصمیم نگیرند به خاطر مجازات روس‌ها درد بیشتری را برای خود بپذیرند، ایالات متحده نمی‌تواند کاری انجام دهد - جز اعمال تحریم‌های ثانویه که اثرات بسیار مخربی بر همبستگی غرب خواهد داشت.

*روسیه سیستم مالی مستقل از سوئیفت را از سال 2015 به بعد ایجاد کرده است. در این سیستم مالی حدود 20 بانک روسی فعال هستند و به نظر می رسد در حال حاضر حضور بانکهای خارجی در آن نیز به زمان نیار دارد. آیا این سیستم می تواند روابط خارجی روسیه را هموار کند؟
روسیه سیستم انتقال پیام های مالی (SPFS) را ایجاد کرده است، یک سیستم مالی مستقل از سوئیفت از سال 2015. حدود 20 بانک روسی در SPFS فعالیت می کنند و به نظر می رسد که حضور بانک های خارجی نیز در آن در این لحظه ضروری است. آیا این سیستم می تواند تجارت خارجی روسیه را هموار کند؟
اگر قرار باشد روسیه در آینده از سوئیفت تعلیق شود، چشم‌انداز کمی وجود دارد که بانک‌های خارجی به اندازه کافی برای چنین ترتیبی برای تبدیل شدن به جایگزینی برای سوئیفت برای روسیه، اقدام کنند.

*آلمان روابط اقتصادی مناسبی با روسیه دارد و مخالف تحریمهای گسترده علیه روسیه است. آیا اروپا در خصوص تحریم روسیه اجماع نظر دارد؟
مطمئناً در منافع اقتصادی کشورهای مختلف اروپایی و حتی بیشتر از آن بین اروپایی ها و ایالات متحده تفاوت هایی وجود دارد. اما انزجار از تجاوز روسیه تا کنون درجه قابل توجهی از وحدت غرب را تحریک کرده است.

کد خبر: ۱۳۷٬۶۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha