۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۸
نقش ویژه استانداران، فرمانداران و شهرداران در محرومیت‌زدایی و مردمی‌سازی
معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد

نقش ویژه استانداران، فرمانداران و شهرداران در محرومیت‌زدایی و مردمی‌سازی

معاون وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی مدیران بازآفرینی شهری شهرداری‌های کشور بر فعال کردن ستادهای استانی و شهرستانی به عنوان همکاران مستقیم شرکت بازآفرینی شهری تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در «گردهمایی مدیران بازآفرینی شهری شهرداری‌های کل کشور» ضمن تبیین نقش ویژه استانداران به عنوان روسای ستادهای بازآفرینی شهری استان‌ها و فرمانداران به عنوان روسای ستادهای بازآفرینی شهری شهرستان‌ها و شهرداران به عنوان دبیران ستادهای بازآفرینی شهری آن‌ها را به عنوان همکاران و یاوران مستقیم شرکت بازآفرینی شهری ایران برشمرد و از آن‌ها خواست ستادهای استانی و شهرستانی را بیش از پیش فعال کنند.

محمد آئینی در این گردهمایی گفت: به ‌رغم فعالیت‌های انجام شده در حوزه بازآفرینی برای سرعت بخشی به نوسازی شهری و ساماندهی محلات کمتر برخوردار اما ضرورت تغییر رویکردهای اتخاذ شده وجود دارد تا بتوان اثرات مثبت و پایداری در حوزه نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده به وجود آورد.

وی مهمترین رویکرد نوین شرکت بازآفرینی شهری ایران را فراهم کردن بسترهای محرومیت‌زدایی دانست و گفت: «مردمی‌سازی» فعالیت‌ها گام بعدی در نوسازی و بهسازی محلات هدف بازآفرینی شهری به شمار می رود، «مردمی‌سازی» به معنای مشارکت همه شهروندان از جمله سازندگان خرد و کلان، مالکان و ساکنان بافت‌ها در امر نوسازی است که این امر ملزومات خاص خودش را دارد. به گفته آئینی، جلب مشارکت شهروندان ساکن در محلات هدف به ویژه جوانان برای عمران و بهسازی شهری در چارچوب «توسعه و تحول اجتماع‌محور محلات» باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین برنامه‌ریزی لازم برای توانمندسازی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ساکنان محلات هدف با استفاده از ظرفیت‌های همه دستگاه‌های حاکمیتی، دولتی، عمومی و سازمان‌های مردم‌نهاد باید در اولویت قرار گیرد.

به گفته مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گام مهم بعدی، تعیین «محلات معین» است. او در این باره توضیح داد: می‌توان محلاتی را به عنوان «محلات معین» از بین مناطق برخوردار تعیین و از ظرفیت‌ آن‌ها برای کمک به بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری استفاده کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این که تامین معیشت، بهداشت، اشتغال، تامین خدمات روبنایی و زیربنایی و مسکن از جمله مهمترین محورهای محرومیت‌زدایی به شمار می‌آیند، تصریح کرد: راز موفقیت در این حوزه این است که سازمان‌های حمایتی از جمله خیرین، واقفین، بسیج، گروه‌های جهادی و سازمان‌های مردم نهاد را پای کار آورده و از ظرفیت داوطلبان در این امر استفاده کنیم.

آئینی همچنین بر ضرورت تدوین بسته‌های تشویقی شهرسازانه، مالی و اجرایی جهت نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: اعمال تخفیف ۱۰۰ درصدی پروانه ساخت در محدوده‌های هدف، کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساخت و پایان کار، اعطای تسهیلات مالی با نرخ سود ترجیجی توسط بانک‌ها، پرداخت تسهیلات کمک ودیعه اسکان موقت، اعطای تراکم تشویقی و کاهش هزینه‌های نظام مهندسی و تسریع در وصل کردن انشعابات آب، برق، گاز و ... از جمله مواردی است که می‌تواند منجر به تشویق سازندگان و مالکان بافت‌های فرسوده برای نوسازی شود.

وی افزود: در حوزه تسهیلات بانکی نیز پیشنهاد این است که تسهیلات مناطق حاشیه‌نشین مانند تسهیلات روستایی با سود ۴ درصد در نظر گرفته شود زیرا وضعیت حاشیه‌نشین‌ها به مراتب بدتر از روستاهاست.

آئینی با اشاره این که آمار متفاوتی در خصوص میزان بافت‌های فرسوده وجود دارد، تصریح کرد: شرکت بازآفرینی شهری ایران در این زمینه مستندات محکمی را جمع‌آوری کرده و بر اساس آمار سرشماری نفوس و مسکن سال ۹۵ و نیز محدوده‌هایی که در مراجع قانونی به تصویب رسیده است، اکنون ۷۰ هزار هکتار بافت فرسوده، ۵۹ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و ۳۳ هزار هکتار بافت تاریخی در کشور وجود دارد. در واقع محلات هدف بازآفرینی شهری قریب به ۲۵ درصد بافت شهرها را تشکیل و همچنین قریب به ۳۳ درصد جمعیت شهرها را در خود جای می‌دهند. بنابراین فعالیت شرکت یک سوم جمعیت شهری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران رویکرد کلان دیگر شرکت بازآفرینی شهری ایران را همراستاسازی جهاد نوسازی با نهضت ملی مسکن برشمرد و اظهار کرد: دولت سیزدهم در قالب طرح جهش تولید و تامین مسکن، برنامه بهسازی و نوسازی بافت‌های ناکارآمد را به ۱۵۰ هزار واحد در سال افزایش داده است، از این رو پیوند جهاد نوسازی بافت‌های فرسوده و محلات کمتر ‌برخوردار با طرح نهضت ملی مسکن در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری قرار دارد.

وی ادامه داد: با حمایت وزیر راه و شهرسازی وتصویب شورای عالی مسکن مقرر شده‌است تمام حمایت‌های مد نظر در نهضت ملی مسکن بدون لزوم رعایت شرایط ۴ گانه از نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده معمول گردد. ضمن اینکه نرخ تسهیلات بانکی در این بافت‌ها ۱۲ درصد خواهد بود.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، همچنین در این نشست سید مسلم سیدالحسینی عضو هیات‌مدیره و راهبر فنی و نظارت شرکت بازآفرینی شهری ایران به بیان چالش‌ها و مسایل مدیریتی بافت‌های ناکارآمد شهری پرداخت و گفت: مدیریت بخشی، فقدان همگرایی و یکپارچگی، خلاء آمایش سرزمین، ضعف به کارگیری ظرفیت‌های اجتماعات محلی، فقدان همگرایی و یکپارچگی، چالش‌های حقوقی در اسناد مالکیت اراضی قولنامه‌ای، بی‌توجهی به مزیت‌ها و توان رقابتی و فقدان رویکرد دارایی محور از جمله چالش‌های پیش‌روی این بافت‌ها محسوب می‌شوند.

به گفته عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران راه‌حل رفع این معضل به طور خلاصه شامل توجه همه جانبه به موضوعات مختلف اقتصادی، معیشتی، اجتماعی، کالبدی، خدمات و زیرساخت‌ها، تعادل بخشی منطقه‌ای و توزیع متوازن جمعیت و فعالیت با رویکرد آمایش سرزمین، هم‌افزایی و مشارکت موثر تمامی دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها و قوای سه‌گانه و نیز ایجاد ایجاد مدیریت یکپارچه، هماهنگ و پاسخگو در مقیاس منطقه شهری و مجموعه کلانشهرها در چارچوب ستادهای بازآفرینی شهری با محوریت مدیریت شهری از طریق تشکیل سازمان اجرایی مستقل در شهرداری‌ها تحت نظارت ستاد ملی بازآفرینی شهری و ستادهای متناظر استانی می‌شود.

کد خبر: ۱۳۶٬۹۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha