۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
بازنگری در تعرفه خدمات مهندسی به کیفی سازی ابنیه منجر می شود
عضو هیئت مدیره نظام مهندسی ساختمان گلستان:

بازنگری در تعرفه خدمات مهندسی به کیفی سازی ابنیه منجر می شود

گرگان- قدس مفیدی، عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان گفت که واقعی شدن تعرفه خدمات مهندسی ارتقاء نظارت و بهبود کیفیت ابنیه ساختمانی را به دنبال دارد.

سیدمحمد قدس مفیدی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهارکرد: تعرفه خدمات مهندسی برابر مبحث دو قانون مقررات ساختمان براساس درصدی از قیمت تمام شده ساختمان محاسبه می شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان افزود: به سبب تعدیل قیمت گذاری توسط وزارت راه و شهرسازی میزان حق الزحمه ارائه شده برای مهندسان غیرواقعی تعیین و اعمال می‌شود.

قدس مفیدی گفت: اگر به دنبال نظارت واقعی و طراحی اصولی تر در صنعت ساختمان سازی هستیم باید بازنگری در تعرفه حق الزحمه افراد کاربلد و مهندسان با جدیت پیگیری شود و تعرفه منطقی تری محاسبه و پرداخت شود.

وی بیان کرد: اگر تعرفه‌ها واقعی باشد مهندسان با حضور مستمر در محل اجرای پروژه و با افزایش نظارت ها کیفیت کار را ارتقا خواهند داد و یقیناً با منطقی شدن حق الزحمه ها دستاورد و سازه های تولیدی توسط فعالان صنعت ساختمان از منظره کیفیت ارتقا خواهد یافت.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان گلستان به وجود دو مرجع نظام فنی و اجرایی در حوزه ساختمان در کشور اشاره کرد و گفت: ساخت و سازهای خصوصی و کارفرمایان غیردولتی بر اساس مقررات سازمان نظام مهندسی پروژه های خود را اجرا می کنند ولی ابنیه و سازه‌های دولتی، نهادهای حکومتی و یا شرکت های خصولتی بر اساس مقررات سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اعمال قانون می شوند.

وی بیان کرد: منطقی تر بودن تعرفه خدمات در حوزه ساخت و سازهای متعلق به ابنیه دولتی موجب می شود تا با بهبود فرایند نظارت محصول تولید شده از نظر کیفیت در رتبه بالاتری نسبت به ساخت و سازهای زیر مجموعه سازمان نظام مهندسی قرار بگیرد و این امر قابل کتمان نیست.

قدس مفیدی به عنوان نمونه اضافه کرد: اگر برای احداث یک ساختمان دو هزار متری زیر نظر مقررات سازمان مدیریت و برنامه ریزی ۲۰۰ شیت انواع نقشه تخصصی نیاز داشته باشیم این موضوع در بخش ساخت و سازهای خصوصی و کارفرما های غیر تخصصی به ۲۰ شیت نقشه محدود می شود که یکی از مهم ترین دلایل آن به رویکرد کارفرمایان بر می‌گردد.

وی بیان کرد: رویکرد بخشی از کارفرمایان به صرفه جویی حداکثری در ساخت یک پروژه متمرکز است و در این مسیر کاهش پرداختی ها به مهندسان طرح و یا ناظر و دیگر همکاران این بخش به عنوان نخستین اهرم صرفه جویی پیش بینی و اجرا می شود.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha