۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۵
آمادگی روسیه برای مقابله با تحریمهای غربی_اروپایی؛ ظرفیت بالا و انعطاف پذیری قوی اقتصادی
بازار گزارش داد؛

آمادگی روسیه برای مقابله با تحریمهای غربی_اروپایی؛ ظرفیت بالا و انعطاف پذیری قوی اقتصادی

در حالیکه تنش‌ها بین روسیه، اوکراین و غرب در ماه گذشته در حال افزایش بود، روسیه دارای ظرفیت بالا و انعطاف پذیری قوی اقتصادی برای مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا است.

بازار؛ گروه بین الملل: تحلیلگران چینی در رابطه با تحولات اخیر روسیه تحلیلهایی را ارائه داده و معتقدند که در حالی که تنش‌ها بین روسیه، اوکراین و غرب در ماه گذشته در حال افزایش بوده، روسیه دارای ظرفیت اقتصادی بالا و انعطاف پذیری قوی برای مقاومت در برابر تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا است، زیرا اقتصاد این کشور سال‌ها در حال مهار اثرات تحریم‌ها بوده در حالی که صادرات انرژی خود را از اروپا متنوع کرده است. این روند، فرآیندی را پیش روی این کشور قرار داده که حتی در بحبوحه کمبود انرژی جهانی با مشکل مواجه نخواهد شد.

آنها همچنین عقیده دارند که روسیه باید خود را برای قطع شدن از سوئیفت آماده کند که در بسته‌های تحریمی به عنوان یک «گزینه هسته‌ای» توصیف شده و می‌تواند این کشور را از ۴۰ درصد درآمد حاصل از صادرات انرژی محروم کند و پیامدهای بلندمدتی بر اقتصاد داشته باشد، اگرچه احتمال چنین حرکتی بسیار اندک است.

پس از اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اخیرا دو فرمان را امضا کرده بود که «جمهوری خلق لوگانسک (LPR)» و «جمهوری خلق دونتسک (DPR)» را به عنوان کشورهای مستقل به رسمیت می شناسد، ایالات متحده و اروپا تحریم های فوری علیه روسیه را اعلام کردند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، فرمان اجرایی را صادر کرد که «سرمایه‌گذاری، تجارت و تأمین مالی جدید توسط افراد آمریکایی به یا در مناطق اوکراین را ممنوع می‌کند». مقامات ارشد اتحادیه اروپا نیز گفتند که این اتحادیه تحریم های بیشتری را علیه کسانی که در به رسمیت شناختن این دو جمهوری نقش دارند، اعمال خواهد کرد.

این اولین موج تحریم ها علیه روسیه از سوی غرب پس از تشدید تنش ها بین روسیه و اوکراین برای ماه ها بود. بایدن متعهد شده که روسیه با عواقب «سریع، شدید و متحد» آمریکا و متحدانش مواجه خواهد شد. تحریم ها باعث سقوط سهام جهانی و روبل شده است. شاخص آر تی اس روسیه که ۵۰ سهام برتر روسیه را بر حسب دلار آمریکا در بورس اوراق بهادار مسکو دنبال می کند، در روز دوشنبه تا ۱۷ درصد کاهش یافت.

روز بعد از آن، در حالی که بانک مرکزی روسیه اعلام کرد که آماده انجام تمام اقدامات لازم برای حمایت از ثبات مالی است، این شاخص کاهش شدیدی یافت و به هشت درصد رسید.

بر همین اساس، اخیرا ناظران چینی اعلام کرده اند که تحریم ها تاکنون بیش از هر چیزی که ممکن است آسیب قابل توجهی به اقتصاد محلی وارد کند، نمادین است و حرکت های بازار سرمایه نشان دهنده عصبانیت سرمایه گذاران و گذرا است.

کوی هونگجیان مدیر بخش مطالعات اروپایی در موسسه مطالعات بین‌المللی چین، گفت که اولین دسته از تحریم‌ها نه صنایع خاص و نه هسته اصلی اقتصاد روسیه را هدف قرار نمی‌دهند، بنابراین تأثیر آن حداقل است ضمن اینکه اقدامات بعدی، اگر به عنوان تهدید انجام شود، می تواند ملموس تر و گسترده تر باشد و ابعاد انرژی، مالی و نظامی را شامل شود.

در همان بحبوحه تنشها میان روسیه و اوکراین، دولت بایدن گسترش ممنوعیت صادرات فناوری جدید و قطع دسترسی شرکت های روسی به دلار را پیشنهاد کرد

رویترز نیز در گزارشی نوشت که در همان بحبوحه تنشها میان روسیه و اوکراین، دولت بایدن گسترش ممنوعیت صادرات فناوری جدید و قطع دسترسی شرکت های روسی به دلار را پیشنهاد کرد. اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا نیز در روز یکشنبه هشدار داد که روسیه در اصل از بازارهای مالی بین المللی قطع خواهد شد و در صورت حمله به اوکراین از دسترسی به کالاهای صادراتی اصلی خودداری خواهد کرد.

فون در لاین در چندین مصاحبه همچنین به احتمال اعمال تحریم‌ها علیه گازپروم غول گاز روسیه اشاره کرده و خط لوله گاز نورد استریم ۲ را که روسیه را به آلمان متصل می‌کند، هدف قرار داده است. این مسئله در حالی مطرح شد که اروپا حدود ۴۰ درصد گاز خود را از گازپروم وارد می کند و روسیه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز طبیعی در جهان است.

قیمت جهانی نفت به دلیل ترس از اینکه وضعیت اوکراین باعث اختلال در عرضه جهانی شود، روند افزایشی را طی کرد و قیمت بنچمارک نفت خام برنت در روز سه شنبه به ۹۷ دلار و ۷۶ سنت در هر بشکه رسید.

ناظران چینی معتقدند که با توجه به کمبود مداوم انرژی جهانی، برای اروپا غیرممکن است که وابستگی بیش از حد خود به گاز طبیعی روسیه را کنار بگذارد ضمن اینکه چنین توانایی همچنین به میزان توانایی ایالات متحده برای جایگزینی صادرات گاز طبیعی روسیه بستگی دارد.

روسیه تلاش های متنوعی برای کشف بازارهای جایگزین انجام داده است. به عنوان مثال، این کشور عمدتاً محصولات خود را به اروپا صادر می کرد، اما اکنون صادرات آن به چین مانند نفت و گاز طبیعی نیز در حال افزایش است.

در ماه جاری، شرکت ملی نفت چین (CNPC) و گازپروم روسیه قراردادی را برای خرید و فروش گاز از خاور دور روسیه (در منتهی‌الیه شرق روسیه بین دریاچه بایکال و اقیانوس آرام قرار گرفته) امضا کردند و بر اساس این قرارداد، روسیه صادرات گاز به چین را به ۴۸ میلیارد متر مکعب در هر سال افزایش خواهد داد.

کوی هونگجیان همچنین گفت که ممنوعیت صادرات فناوری جدید بالقوه ایالات متحده ممکن است عرضه مواد خام و تجهیزات به بخش‌های نظامی، هوافضا و انرژی روسیه را محدود کند در حالی که لی جیانمین، محقق آکادمی علوم اجتماعی چین اظهار کرد که غرب از سال ۲۰۱۴ شرکت های نظامی و فناوری پیشرفته روسیه را در لیست سیاه قرار داده است. بنابراین مشخص نیست که ایالات متحده می تواند از تحریم خود برای فشار بر روسیه استفاده کند.

کوی در مورد اینکه آیا ایالات متحده با کارت ACE حذف روسیه از سیستم سوئیفت که پیامدهای جدی بر تجارت خارجی آن دارد، بازی خواهد کرد، گفت: غرب دررابطه با این موضوع به دلیل حجم تجارت بسیار زیاد اروپا با روسیه که بخشی از آن ناشی از انرژی است، به شدت دچار اختلاف شده است.

اتکای روسیه به بازار خارجی به جز بخش‌های انرژی و نظامی «محدود» است و این موضوع گویای توانایی این کشور برای جبران پیامدهای تحریم‌های غرب است

لی نیز گفت که روسیه مدت‌هاست که اقداماتی را علیه چنین اقدام احتمالی از جمله اجتناب از دلار آمریکا در برخی تسویه‌حساب‌های تجاری و تسویه بدهی‌های آمریکا و ذخایر خارجی آن، انجام داده است.

لی توضیح داد: روسیه از سال ۲۰۱۴ یک سیستم پیام رسانی جایگزین به نام SPFS ایجاد کرده است که اکنون طبق گزارش ها حدود یک پنجم پرداخت های داخلی آن را انجام می دهد. همچنین، روسیه آزمایش‌های فشاری را برای چگونگی عملکرد اقتصادش در موارد شدید انجام داده که باید شامل قطع ارتباط با خارج باشد. اما حتی در چنین حالتی، روسیه می‌تواند منابع خود را تضمین کند زیرا دارای قلمرو و منابع فراوان است.

کوی با این موضوع موافقت نمود و خاطرنشان کرد که اتکای روسیه به بازار خارجی به جز بخش‌های انرژی و نظامی «محدود» است و این موضوع گویای توانایی این کشور برای جبران پیامدهای تحریم‌های غرب است. وانگ یی، مشاور دولتی و وزیر امور خارجه چین روز سه‌شنبه از همه طرف‌های درگیر در مورد اوکراین خواست تا خویشتن‌دار باشند و اختلافات را از راه‌های صلح‌آمیز حل کنند.

در سال ۲۰۲۱، تولید ناخالص داخلی روسیه به دلیل افزایش قیمت نفت و مخارج مصرفی، ۴.۷ درصد رشد کرد که سریع ترین رشد در بیش از یک دهه گذشته بوده است.

کد خبر: ۱۳۶٬۸۵۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha