۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
گام بلند توسعه استان سمنان با همراهی ستاد اجرایی| محرومیت زدایی در سایه خدمت رسانی
در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

گام بلند توسعه استان سمنان با همراهی ستاد اجرایی| محرومیت زدایی در سایه خدمت رسانی

سمنان- ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره) در استان سمنان توانسته در همین چند ماه اخیر بسیاری طرح های محرومیت زدایی، آبرسانی روستاهای محروم و خدمات دهی را برای توسعه این استان انجام دهد.

بازار، گروه استان‌ها: ستاد اجرایی ارگانی است که توانسته در سال‌های اخیر اقدامات قابل ملاحظه‌ای را در بخش محرومیت زدایی و خدمت رسانی به مردم به خصوص روستاهای محروم استان سمنان داشته باشد که با کار جهادی در سایه همت متعالی، در هم آمیخته و گام بلندی را برای توسعه استان به ویژه توسعه روستایی برداشته است.

ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در استان سمنان طی همین چند ماه اخیر یعنی از مهرماه تاکنون ده‌ها طرح را در شهرها و روستاهای استان سمنان اجرا کرده که از جمله مهمترین آنها می‌توان به پویش‌های مشق احسان و نیکوکاری ویژه سال تحصیلی، دامپزشکی و کمک به دامداران، لایروبی قنوات، تهیه مخازن آب برای استفاده روستاییان و توزیع کپسول گاز و بخاری و … اشاره کرد.

برای آگاهی بیشتر از اقدامات ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) استان سمنان با حامد احمدی مدیرکل این مجموعه در استان سمنان به گفتگو نشستیم.

* هدف ستاد اجرایی از طرح‌های حمایتی چیست؟
ابتدا باید گفت که خدمات ستاد اجرایی وابسته به هیچ دولتی نیست تعامل با دولت‌ها همسو با انقلاب و جریان‌های انقلابی تأثیر در دولتی که روی کار می‌آید دارد، اما خدمات ستاد اجرایی هیچ مرز و حدی نمی‌شناسد هر کجا که رهبر معظم انقلاب اسلامی صلاح بداند و کشور نیاز داشته باشد این نهاد به آن لبیک می‌گوید و در زمره اولین نهادهایی هم محسوب می‌شود که علی رغم هجمه‌ها وارد میدان می‌شود.

در مقوله کرونا نخستین نهادی که کشور را از ماسک بهره مند کرد ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) بود علی رغم اینکه ۵۰ میلیون ماسک از خارج کشور خریداری شده بود و اجازه واردات نمی‌یافت اما این ستاد اجرایی بود که توانست کشور را تأمین و خودکفا کند.

ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در استان سمنان طی همین چند ماه اخیر یعنی از مهرماه تاکنون ده‌ها طرح را در شهرها و روستاهای استان سمنان اجرا کرده که از جمله مهمترین آنها می‌توان به پویش‌های مشق احسان و نیکوکاری ویژه سال تحصیلی، دامپزشکی و کمک به دامداران، لایروبی قنوات، تهیه مخازن آب برای استفاده روستاییان و توزیع کپسول گاز و بخاری و … اشاره کرد

در زمینه واکسیناسیون کرونا نیز شاهد بودیم که واکسن برکت توانست ایران اسلامی را توانمند کند علی رغم تمام هجمه‌ها برکت در زمره واکسن‌های درجه یک کرونا است و تأثیرات آن هم اکنون مشاهده می‌شود و این نشان از عزم جدی ستاد اجرایی دارد.

* درباره نحوه خدمت رسانی توضیح دهید؟
ستاد اجرایی علی رغم ساختار و اقداماتی که دارد بنیادهای همراهی را نیز در درون خود می‌بینید برای مثال محرومیت زدایی و خدمات اجتماعی توسط بنیاد احسان ستاد اجرایی، بحث کار و اشتغالزایی و همچنین طرح‌های کارآفرینی برای جوانان در همه جا با بنیاد برکت است و در نهایت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی است که رسالت مهم و خطیر پوشش بیماری و درمان را بر عهده دارد.

* درباره طرحی که اخیراً در شرق استان صورت گرفت در قالب کاروان سلامت دام توضیح دهید؟
کاروان سلامت با هدف افزایش بهره‌وری دام در منطقه شرق استان سمنان آغاز به کار کرد و در واقع حمایت از دامداران با اولویت میامی، مهدی شهر، میامی و منطقه خارتوران بی ارجمند را دنبال می‌کرد. این طرح همچنین به همت جهادگران ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و دامپزشکی استان سمنان اجرا شد به این شکل که تفاهم نامه‌ای بین ستاد اجرایی و دامپزشکی منعقد شد تا بتوانیم خدمات خوبی را به دامداران عمدتاً مناطق محروم بدهیم که این طرح ابتدا از شرق استان آغاز شد.

شعار این کاروان دامپزشکی، امنیت غذایی و اقتصاد روستایی است و برنامه عملیاتی آن در دو مرحله شامل زمستانی که پشت سر گذاشتیم و بهاری که در ادامه خواهد آمد انجام و بیش از پنج میلیارد ریال در هر مرحله اعتبار صرف آن می‌شود که در این طرح دامداران دارو و مکمل‌های غذایی برای دام‌هایشان دریافت می‌کنند همچنین سم‌پاشی و انگل زدایی از دام‌ها و دامداری هایشان به صورت جهادی صورت می‌گیرد.

این طرح همچنین حفظ سلامت دام‌ها و افزایش بهره‌وری دامپروری را دنبال می‌کند و سعی دارد که دامداران را با علم و اطلاعات مورد نیاز در زمینه تغذیه و پرورش دام، آشنا کند همچنین از دیگر محورهایی که برای این طرح در نظر گرفته شده کاهش تلفات و افزایش سودآوری دامپروری و به نوعی توانمند سازی دامداران بود.

* و در بخش عمرانی؟
با افتخار باید اعلام کنیم که ستاد اجرایی ۲۹ مدرسه در استان سمنان ساخته است به این شکل که ۲۱ مدرسه به صورت کامل افتتاح شده مابقی به‌زودی مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد از سوی دیگر ۳۰۰ واحد مسکونی در شهر سمنان شامل پروژه ۲۰۸ واحدی بهارستان و ۸۰ واحدی حکیم الهی در قالب مسکن ملی ارزان قیمت بدون دریافت یک ریال هزینه و کارمزد از سوی ستاد اجرایی ساخته و در نیمه سال آینده تحویل داده می‌شود در قالب این خدمات همچنین پروژه ۱۰۰ واحدی در ایوانکی به زودی اجرا می‌شود.

ستاد اجرایی ۲۹ مدرسه در استان سمنان ساخته است

ساخت خوابگاه علوم پزشکی دامغان از دیگر اقدامات ستاد اجرایی در سطح استان سمنان بوده است به اذعان مسئولان وزارت بهداشت و همچنین استان سمنان نمونه این خوابگاه در کشور وجود ندارد و در سه استان کشور اجرا شده که در استان سمنان این طرح در دامغان مورد بهره برداری قرار گرفت حتی زمانی که مسئولان از آن بازدید می‌کردند به دلیل زیبایی و مجهز بودن اذعان شد که اگر دانشجویی از این امکانات بهره مند شود اما درس نخواهد واقعاً به خودش ظلم کرده است. این خوابگاه با اعتبار ۳۴ میلیارد تومان یکی از مجهزترین خوابگاه‌های دانشجویی در سراسر کشور محسوب می‌شود که در دهه فجر افتتاح شد.

لایروبی قنوات در مناطق محروم استان از دیگر اقدامات ستاد اجرایی با همراهی جهاد کشاورزی است ۱۷ قنات جهت مشارکت به بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام معرفی شده و این ستاد سه میلیارد تومان هم برای احیای قنوات هزینه خواهد کرد و هدف آن هم دسترسی مردم روستاها به آب است.

* در زمینه اشتغال‌زایی یک اقدام ویژه در استان انجام شده است.
بله؛ سابقاً در مقوله اشتغال‌زایی طبق تفاهم نامه‌ها و قرار دادهای منعقده فقط گرمسار و مهدی شهر تحت پوشش وام‌های بنیاد برکت قرار داشتند اما اخیراً سه شهرستان دیگر شامل شاهرود سمنان و سرخه نیز در این طرح قرار داده شده‌اند که می‌توانند میلیاردها تومان اعتبار برای اشتغال‌زایی را به استان سمنان سرازیر کرده و صدها فرصت شغلی را برای مردم ایجاد کند همچنین امیدواریم تا سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ کل شهرستان‌های استان مشمول این طرح قرار بگیرد.

* درباره کمک‌های مومنانه نیز توضیح دهید؟
از ابتدای سال جاری تا ابتدای بهمن ماه سال جاری ۱۲ هزار بسته معیشتی بین محرومان استان سمنان با اولویت خانواده‌های آسیب دیده از کرونا توزیع شد همچنین هم افزایی این ستاد با خدمت رسان هایی مانند کمیته امداد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بهزیستی، بسیج و … سبب شده تا بتوانیم دستاوردهای خوبی را هم در بخش‌های مختلف محرومیت زدایی و کمک به مردم شاهد باشیم.

از جمله مهمترین کمک‌ها به مردم توزیع ۱۶۰ کپسول گاز و بسته معیشتی فقط در بی ارجمند بود که مردم بتوانند در سرمای شدید منطقه از نعمت وسیله گرمایشی بهره مند شوند. ما در زمستان همچنین پویش دلگرمی احسان توسط بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سراسر استان سمنان را شاهد بودیم که به خرید لوازم گرمایشی با اولویت بخاری برای محرومان جامعه اختصاص داشت.

از ابتدای سال جاری تا ابتدای بهمن ماه سال جاری ۱۲ هزار بسته معیشتی بین محرومان استان سمنان توزیع شده است

در قالب این طرح در سطح استان سمنان ۱۵۰ بخاری خریداری و بین محرومان توزیع شد و دو کاروان خدمت از ابتدای سال با موضوع دندانپزشکی و پزشکی عمومی در دو منطقه پل ابریشم و کالپوش میامی اعزام و ۱۰۰ قلم داروی رایگان به مدت سه روز بین نیازمندان توزیع شده است که با استقبال خوب مردم روستاها حتی از روستاهای اطراف روبرو شد و بسیاری شان خدمات خوبی را دریافت کردند که باید از گروه‌های جهادی و بسیجیان نیز تقدیر کرد.

برگزاری مراسم اهدای ۱۰۰ صندلی چرخ دار به معلولان زیر ۱۴ سال استان سمنان با همراهی بهزیستی از دیگر اقدامات حمایتی بود که ستاد اجرایی انجام داد در این طرح ۲۷ هزار ویلچر در کشور توسط بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به معلولان زیر ۱۴ سال در سطح کشور داده می‌شود که سهم استان ۱۰۰ ویلچر با اعتبار ۵۰۰ میلیون تومان بوده است.

* و در خاتمه درباره کمک به آبرسانی روستاهای محروم توضیح دهید
در راستای رفع مشکل آب رسانی مناطق محروم که دچار تنش آبی بودند ۵۰ تانکر پنج و ۱۰ هزار لیتری استان سمنان توزیع و نصب شده است که می‌تواند به کاهش تنش‌های آبی در این روستاها کمک شایانی کن و همچنین پویش مشق احسان را داشتیم که ویژه آغاز سال تحصیلی بود و در قالب این پویش چهار هزار و ۵۰۰ بسته لوازم تحریر با اولویت محرومان و همچنین خانواده‌های آسیب دیده از کرونا توزیع شد در کنار این پویش شاهد اجرای پویش احسان نبوی با موضوع توزیع ۱۰ تا گوشت گوسفندی همزمان با شب یلدا در استان بودیم.

کد خبر: ۱۳۶٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha