۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۲
حضور دولت‌ها در اقتصاد؛ سرچشمه‌ تولید فساد، رانت و تبعیض
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد

حضور دولت‌ها در اقتصاد؛ سرچشمه‌ تولید فساد، رانت و تبعیض

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: حضور دولت‌ها در اقتصاد سرچشمه‌ تولید فساد، رانت و تبعیض است بنابراین تا ایده دولت کوچک اجرایی نشود دستیابی به راهبردهای توسعه اقتصادی سخت و مشکل می‌شود.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با بیان اینکه وجود رانت و فساد از یک طرف و تفکر مدیران واردات محور از سوی دیگر باعث شده که همچنان ریل اقتصاد کشور علیرغم ایجاد سازمان‌های صادراتی و شعارهای صادرات محور، مبتنی بر واردات باشد گفت: نظام چند نرخی ارز، اقتصاد دولتی در کشور، عدم اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، تفکر مدیران واردات محور همگی دلایل کافی برای قرارگیری قطار اقتصاد بر ریل واردات است.

اقبال شاکری افزود: رشد اقتصادی پایدار، کاهش بیکاری و فقر و حذف رانت و فساد در سایه راهبرد تولیدِ صادرات‌محور محقق خواهد شد، برخورداری از یک رشد اقتصادی پایدار در گرو تلاش و بهره‌وری و رقابت نه تنها در سطح ملی بلکه در سطح منطقه‌ای و جهانی است.

وی اضافه کرد: با اصلاح نظام بانکی، تک نرخی کردن ارز، اجرای سیاست‌های تشویقی صادرات، رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار، عدم مداخله دولت در اقتصاد، تربیت و به‌کارگیری مدیران صادرات محور به‌جای واردات محور و ده‌ها مورد دیگر شرایط را برای اجرای استراتژی‌ درست اقتصادی فراهم می‌شود.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه حضور دولت‌ها در اقتصاد همانند چشمه‌ای برای تولید فساد، رانت و تبعیض تلقی می‌شود و ایده دولت کوچک را باید اجرایی کرد، اظهار کرد: نظریه‌پردازان بیشتر بر این معتقدند که راهبرد توسعه اقتصادی باید بر دانش، نوآوری، خلاقیت و شاخص‌هایی همچون افزایش توان رقابت، افزایش سطح رفاه مردم و رشد اقتصادی و دیگر مولفه‌ها باشد.

شاکری با تاکید به اینکه تمامی دستورات مداخله‌گرایانه دولت در قیمت‌گذاری تولیدات صنایع متوقف شود، خاطر نشان کرد: باید به جای مشوق‌های صادراتی برای صنایع بزرگ، مشوق‌ها و الزاماتی در راستای نوآوری تحقیق و توسعه و سازگاری با محیط زیست مقرر شود تا موجب شود صنایع بزرگ به بومی‌سازی فن‌آوری‌ها و بهره‌وری بیشتر سوق یابند و تمامی دستورات مداخله‌گرایانه دولت در قیمت‌گذاری تولیدات صنایع متوقف شود.

کد خبر: ۱۳۶٬۶۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha